• Knasan86

I ett jobb där det ibland blir väldigt tunga lyft, ska man skylla på ont i ryggen eller chansa? Tidigt i graviditeten!

Hej tjejer! I mitt arbete blir det en hel del tunga lyft, många ggr alldeles för tunga. Jag är ganska liten och alla lyft blir ju dubbelt så tunga för mig om man jämför med min manliga kollegor som är betydligt större och starkare! Jag jobbar med många kvinnor/tjejer oxå! Men vad jag vet så är ingen av dom gravida! Jag har precis plussat och är ju såklart orolig som alla andra att det inte ska gå vägen! Vad hade ni gjort? Chansat och lyft dom onödigt tunga sakerna eller sagt att jag har problem med ryggen så nån annan gör det! Ingen vet ju om att jag är gravid, och det ska dom inte få heller innan vecka 12 är förbi! Tacksam för tips!

• Svar på tråden I ett jobb där det ibland blir väldigt tunga lyft, ska man skylla på ont i ryggen eller chansa? Tidigt i graviditeten!
  • Venne

Nu vet jag inte vilket jobb det är eller någonting, men du kanske ska rådgöra med barnmorskan tänker jag? Om arbetsplatsen är olämplig kanske du får försöka få andra uppgifter eller bli omplacerad eller så fram till du går på föräldraledighet. Vi har haft ett par stycken på min arbetsplats som kommer pga graviditetsomplacering. Dock pga hot och våld.

• ramsylina

Jag tror att så tidigt i graviditeten så är det ingen fara i och för sig att lyfta, men man måste lyssna på kroppen. Så länge det känns okej för dig att lyfta så går det bra, men känns det inte okej ska du ju inte göra det. Är du väldigt orolig av dig är det kanske bättre att skylla på ryggen, inte för att det är farligt att lyfta utan för att du kommer bli så bitter om det nu går fel av nån annan anledning, och då kanske det blir så att du tror att det beror på lyften. Men som någon sa, ring en barnmorska och fråga antingen om du får en tid för att prata om det eller om du kan få rådgöra per telefon. Lycka till!

• Knasan86

Jag jobbar i kök! Tunga varor som man packar upp varje dag, många tunga lyft från golv till hyllor som är höga. Omplacering hade inte funkat + att det är ju många som har varit gravida på min arbetsplats tidigare så. Men jag kanske borde säga till om dom lyften som jag känner blir för mycket! Har haft ont i ryggen nu i några veckor, inget jag skyllt på men jag kanske borde göra det!

• 969910

Ingen fara att lyfta som gravid

Svar på tråden I ett jobb där det ibland blir väldigt tunga lyft, ska man skylla på ont i ryggen eller chansa? Tidigt i graviditeten!