• Cahela

När låta prematur träffa folk?

Vår dotter föddes i v 35. Vi har helt undvikit att träffa barn under 7 år om det inte är för kortare stunder och vi vet att de är friska. Barn upp till 6 år bär på de mest smittsamma virusarna vad jag har förstått. Alla som kommer hem till oss får tvätta händerna och sprita. Jag har varit noga med att sprita händerna när jag är ute och går inte på fullsmockade lunchrestauranger eller caféer. När hon var 1,5 månad (korrigerad ålder) åkte hon på ett förkylningsvirus (inte RS som det enligt sjukhuset inte påträffas så mycket av) som gjorde att hon blev jättedålig. Det var inte kul och jag undviker ännu mer förkylda människor efter det. Den gången var det jag som varit förkyld och smittat henne vilket är svårt att undvika men efter den förkylningen har jag köpt hem munskydd från apoteket för att använda vid exempelvis förkylning, hosta mm.
    Prematurer har oftare (vad jag har förstått) tunnare bröstkorg vilket gör de mer känsliga. Jag tyckte vi hade det tillräckligt spännande när vi låg på NEO även om allt gick bra,  det har nog gjort att jag undviker saker ännu mer som jag vet kan bli en fara för henne idag.

• Cahela

Vår dotter är idag tre månader korrigerad ålder så NEJ, vi har inte hållit oss instängda i 7 år:=) Vi har undvikit att träffa barn under 7 år dvs de som går på förskola.

• Cahela

Häng en filt över vagnen om ni är bland stora folkmassor så undviker ni att någon hostar/nyser på barnet.

• Cahela

Jag har en jättetunn liten filt för bebisar och den hänger jag för öppningen men lämnar öppet längst ner, det är självklart inte helt täckt för hela öppningen. Sen tar jag bort den när vi inte är i stora folksamlingar. Det är alltså inte en lång stund jag pratar om.

• Cahela
    Lillafrejasmamma skrev 2012-03-14 19:56:40 följande:
    Jaha okej, jag fick upp bilden av alla de mammor jag stöter på här i stan som har tjocka filtar över hela öppningen för att barnen inte ska få sol och förmycket intryck. Tyvärr tror jag inte din filt gör så mycket nytta den luftburna smittan smiter in i springan och genom tygets hål:/ men kanske bra i ala fall för folk i stora samlingar har värkligen ingen respekt för andra utan kan få för sig att köra ner hela huvudet till bebisen och kladda huuh, var med om det första gången vi vågade oss ner till vår lokala icabutik och blev vansinnig på tanten och blev rädd för allla möjliga hämska sjukdommar och inbillade mig at hon roslade när hon andades och blivit slöare sedan händelsen men som tur var så var det bara inbillning
    Vi (min man och jag) är som en hök på henne när vi är ute och låter inga komma i närheten som vi inte känner. En del människor (okända) vill gärna böja sig fram, kika och prata med henne men vi vill inte ha eventuella okända baciller. Jag undviker shoppingcenter och andra ställen de tidpunkter som det är mycket folk där. Föredrar promenader med andra mammor eller ses hemma hos varandra. Öppna förskolor mm känns inte aktuellt ändå nu när hon är tre månader, korrigerad ålder.
  • Cahela
    Sundaymornings skrev 2012-04-28 22:12:40 följande:
    Som det så smart står skriver här ovan kan manskydda sitt barn hur mkt som helst men ändå ha otur, sunt förnuft är nog det bästa men som nybliven prematurförälder kan det vara svårt att veta vad som är bäst! Med tanke på hur sjuk vår bebis blev trots att hon var 2 veckor korrigerat är jag väldigt glad att vi var så försiktiga i början!
    Jag tycker du skrev det väldigt bra, att som prematurförälder är det svårt att veta vad som är bäst!

Vilken tur att det gick bra för er bebis trots RS-virus. När man ser sitt barn så sjukt så blir man medveten om hur tuff ett virus/sjukdom kan vara. Nu när det är vår är det lättare att träffa andra och inte vara så nojig för förkylningar och annat som härjar mer på vintern, vilket är skönt tycker jag. Dock är jag vaksam på folk som är förkylda eller barn under sju år som är hemma hos oss. Med vaksam menar jag att jag kollar av om de är friska eller inte.
    Jag försöker att göra det som är rätt utan att överdriva men som prematurförälder tror jag att jag är lite mer observant pga den start vi fick.
  • Cahela

med mirakel i magen: Jag beklagar sorgen och önskar att ni hade fått behålla henne.

Svar på tråden När låta prematur träffa folk?