Inlägg från: YummyMami |Visa alla inlägg
  • YummyMami

När låta prematur träffa folk?

När mina blev utskrivna i vecka 35 tror jag det var kanske 36, så ansåg ju läkarna att de var ok för allt som följer med nyfödda vilka åkt hem från BB. Man är varsam så som med alla andra nyfödda, inga sjuka vuxna och barn på besök, sen så hade vi bara närmaste familj över (syskon, syskonbarn, mormor, gammel mormor och gammel morfar, morbror osv). Andra fick vänta ett tag. 

Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
  • YummyMami
    Cahela skrev 2012-03-06 18:50:24 följande:
    Vår dotter föddes i v 35. Vi har helt undvikit att träffa barn under 7 år om det inte är för kortare stunder och vi vet att de är friska. Barn upp till 6 år bär på de mest smittsamma virusarna vad jag har förstått. Alla som kommer hem till oss får tvätta händerna och sprita. Jag har varit noga med att sprita händerna när jag är ute och går inte på fullsmockade lunchrestauranger eller caféer. När hon var 1,5 månad (korrigerad ålder) åkte hon på ett förkylningsvirus (inte RS som det enligt sjukhuset inte påträffas så mycket av) som gjorde att hon blev jättedålig. Det var inte kul och jag undviker ännu mer förkylda människor efter det. Den gången var det jag som varit förkyld och smittat henne vilket är svårt att undvika men efter den förkylningen har jag köpt hem munskydd från apoteket för att använda vid exempelvis förkylning, hosta mm.

Prematurer har oftare (vad jag har förstått) tunnare bröstkorg vilket gör de mer känsliga. Jag tyckte vi hade det tillräckligt spännande när vi låg på NEO även om allt gick bra,  det har nog gjort att jag undviker saker ännu mer som jag vet kan bli en fara för henne idag.

Snälla säg att 7år är felskrivet!!
    Mest bara om kanske cancer igen.. nertystad.bloggplatsen.se/
Svar på tråden När låta prematur träffa folk?