• Anonym

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

maaammaaa skrev 2012-03-11 20:32:38 följande:
    De tog också våra barn, det var ca en timme innan mötet. Vi blev informerade om det också. Anklagelser som brister i samspelet, dålig ögonkontakt, min man hade monoton röst och var inte tillräckligt lekfull, retarderad utveckling (dottern gick på alla fyra och sa jag är en bebis vid ett tillfälle när soc var på besök) ovilja att samarbeta, dottern hade en gång en fläck på skjortan i dagis, jag blev klassad psykisk sjuk, svartsjuk, maken tyckte de att de inte hade någon diagnos på, de sa han var under tofflan, inte tog ansvar, barnen var övergivna pga att jag lekte med dem när maken satt på vinden och studerade, han hade nämt om händelsen och socialdirektören sa att han hade övergivit barnen och att jag inte är tillräcknelig som förälder. Åt oss hade hon sagt att jag fick leka med barnen men inte sköta dem, mata, byta blöja, klä på, bada.

Det här är soc. bedömning INTE läkares bedömning.
    Du menar alltså att du blev tillsagd under detta hela detta år att det var bara din man som fick ta hand om barnen, du fick bara leka med dem?

Är du handikappad på något sätt eftersom du inte skulle mata, klä, byta och bada barnen?
    Jobbar ni inte du och din  man, du har sagt tidigare att barnen är på dagis. 
  • Anonym
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-11 20:49:37 följande:
    Ge mig gärna källan!

Ja, det har uppenbarats ganska många ggr i tråden, problemet är att nämnden OCH rätten går endast på soc utredning, DET ÄR VÅRT PROBLEM!!!!!!!!!!!!!!
    www.socialstyrelsen.se/uppfoljning/statistik
  • Anonym
    SH1980 skrev 2012-03-11 20:54:14 följande:
    Vi har inte sämre föräldrar än andra länder, MEN vi har ett helt annat system. Det finns inget annat land med liknande vårt skyddsnät. 1979 förbjöds det att aga barn i Sverige och det är fortfarande tillåtet i flertalet länder. Vi kan inte jämföra Sverige med andra länder.
    Exakt i Sverige döms unga till LVU, i andra länder får de ungdomsfängelse om de är under en viss ålder, i många fall flyttas de sedan över till vanligt fängelse när de når myndighetsålder.
    Unga mördare i Sverige döms till LVU under några år i andra länder får de i princip samma strafftid som vuxna.

Om man ska påstå att Sverige har många omhändertagande jämfört med andra länder måste man räkna bort de som fått LVU på eget beteende pga brottslig verksamhet, rån, stöld, mordbrand, misshandel, inbrott, narkotikabrott, våldtäkt, mord........

För att göra en jämförelse får man bara jämföra siffrorna som gäller att skälet är föräldraförmågan.

• Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-11 21:55:15 följande:
    Jag är inte handikappad, inte min man heller. Under ett halvår sa de att jag inte fick sköta vare sig barn eller hushåll.
    De måste väl gett dig något skäl till att du under detta halvår inte fick sköta barn och hushåll?
  • Anonym
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-11 21:44:20 följande:
     cirka 4 800 barn och unga fick vård enligt LVU och cirka 300 barn och unga var omedel-bart omhändertagna enligt LVU.

hittade inte det du länka till men hittade detta, detta var alltså 2010, nu är det 6000 LVU, knepigt så fort de ökar...
    Barn och unga vilket infattar åldersgrupperna 0-20 år.
    Under 2010 var det 2300 nya mellan 0-12 år, i den gruppen finns även tex ett sådant omhändertagande som skedde när 12-åringen knivhögg en polis för några veckor sedan.

Ska man jämföra med andra länder måste man titta på vad man gör med unga brottslingar i andra länder och endast jämföra enligt samma kriterier.

Att vi har många LVU beror på att de som begär brott som inte är myndiga döms till vård enligt LVU istället för fängelse. 
  • Anonym
    maaammaaa skrev 2012-03-11 22:18:05 följande:
    Ja, de sa att jag var psykiskt sjuk och dålig för barnen. Läkare, vår egen psykolog, ALLA psykiatriker, m.m sa att jag kunde ta hand om barnen. De sa också att jag inte var psykiskt sjuk. Om man inte är av samma åsikt som soc. så är man automatiskt psykiskt sjuk i deras ögon oavsett vad andra säger.
    Du menar alltså att under det sista halvåret innan barnen omhändertogs när ni ännu hade personal hemma 2 dagar i veckan så hindrade de dig att ta hand om dina barn?
    Vem skötte barnen när hemhjälpen gått hem och under de andra dagarna i veckan när de inte var där?
  • Anonym

Alltså.. I alla andra trådar här där folk blivit anmälda till soc så skriver ni att man ska ta det lugnt och att man inte har någonting att oroa sig för... Men jag satt i precis samma sits för bara 3 år sedan. Jag sa precis likadant.

Jag tyckte att de som hade barn på LVU var befogat.
    Jag tyckte socialtjänsten gjorde ett bra jobb.
    Jag tyckte att de som skrev om LVU på sådana här forum var patetiska gapande insiktssaknande nötter..
    Jag trodde man använde LVU som sista åtgärd.

Sen kom det in en anmälan mot mig. Det första jag tänkte var att det här är ett dåligt skämt.
    Efter att sociala hade träffat barnet EN ENDA GÅNG så satte dom akut LVU.
    Och hela min verklighetsuppfattning har satts ur spel. Jag trodde inte det kunde hända.

Jag trodde sånt bara användes när det fanns misshandel, sexuella övergrepp, alkohol eller droger inblandat till exempel.. Men tji fick jag.. Helt plötsligt har jag gått från att vara i ena facket där jag själv såg ner på alla "soc-fall" och LVU-föräldrar.. Och helt plötsligt är jag själv en av dom. 

• Anonym
    Anonym (<3) skrev 2012-03-11 23:52:28 följande:
    Får jag fråga vad det var du fick anmälan för?

Kram
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-12 00:25:07 följande:
    Jag vet hur det är, trodde oxå att samhället såg helt annorlunda ut, har du fortfarande svårt att lita på vad "auktorioteter" säger? 
    Anmälan är från en person som aldrig träffat barnet och själv har stora problem i livet. Anmälan är 4 sidor lång om att jag t.ex inte har på barnet tillräckligt med kläder på bilder på facebook. Att jag verkar falla inom personklass A hos psykiatrin. Vad nu det innebär? Att jag inte ger barnet mat var fjärde timme eftersom hon ibland ringt mig t.ex precis kl 12 och då har barnet lekt eller sovit middag istället för att äta och jag ska ha sagt att h*n inte är hungrig. Barnet var så litet att de inte gick på förskola då, men hann börja under utredningstiden. Vi gick på öppna förskolan innan samt BVC, båda de vittnade i FörvR.
  • Anonym
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-12 02:30:14 följande:
    Grattis till dig smarta människa som äntligen står upp med råge mot "insatt" :D
    Insatt är med i så många trådar här och håller vid sin sak, hur mycket papper hen än skulle få på att soc har gjort helt emot vad lagen säger, och att socialstyrelsen inte ens tittade på den punkten när dom utförde tillsyn..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-03-12 08:06:22 följande:
    Insatt är med i så många trådar här och håller vid sin sak, hur mycket papper hen än skulle få på att soc har gjort helt emot vad lagen säger, och att socialstyrelsen inte ens tittade på den punkten när dom utförde tillsyn..
    Instämmer. Ett bra exempel är:

Mitt barn hämtades utan LVU och utan mitt medgivande, och placerades i familjehem. Där befann han sig i 6 veckor UTAN BESLUT. Jag visste inte vart han fanns och kunde därför inte hämta.

Socialstyrelsen har utfört tillsyn som säger att jag valde att frivilligt planera honom där.

Kommunens policy säger att en frivillig placering ska föregås av att man undertecknar ett dokument som säger att det är en frivillig placering, ett sådant har jag aldrig fått se eller överhuvudtaget höra talas om.

Insatt fortsätter hävda att det inte fungerar så, att det jag säger aldrig har hänt i princip.
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version