Inlägg från: Anonym (vann i FR) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vann i FR)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Tow2Mater skrev 2012-04-12 19:36:48 följande:
    M Kanske det beror på hur lagen utformats? Det enda jag kan hitta med google ar "The legislation makes it clear that protecting children from all forms of violence - a principle of the Care of Children Act 2004 - includes protection from psychological abuse and direct and indirect abuse".

Det kan väl tolkas ungefär som Sveriges 0-toleranslag, vilken jag också är skeptisk till och emot. Klart barn inte ska misshandlas, men det måste ju kunna finnas ett mellanting nånstans mellan misshandel och att ta ett barn typ hårt i armen etc, som enligt Svensk lag kan klassas som olagligt med både straff och socutredning och andra dåliga effekter som följd. Men lagar verkar stiftas efter FL principerna - ytterligheterna på båda håll anses som enda sanningarna som ska beaktas.
    Problemet i NZ är du du inte  får göra något mot ditt barn som du inte får göra mot din granne. Du får alltså inte säga till barnet vad det ska göra (eller visst, du kan försöka, men du har inte rätt att ta till någon som helst åtgärd för att barnet ska göra så). Föräldrarna har alltså tagits ifrån möjligheten att uppfostra barnen överhuvudtaget. Sjukt!!
  • Anonym (vann i FR)
    MoaElis skrev 2012-04-12 20:05:01 följande:
    Men alltså, soc tar ju ifrån barnen från föräldrarna för att jävlas. Det finns oftast en väldigt bra anledning då, även om inte föräldrarna vill se den.  I första hand så erbjuder dom ju hjälp...
    Klicka på "visa endast" och läs min historia. Jag har också länkat till fler fall.

Men visst, vill du avfärda mig som insiktslös så gör det du. Det är ju bra mycket enklare än att behöva inse att allt inte är som man själv tror. Sov gott!
  • Anonym (vann i FR)
    SH1980 skrev 2012-04-12 19:40:25 följande:
    2. Finns det någon härinne som kan medge att socialtjänstens oro är befogad i ens eget fall?
    Även om oron är befogad så rättfärdigar det inte de vinklade utredningar, manipulation, rena lögner och trakasserier av föräldrarna som soc gör sig skyldiga till.

I vårt fall var det för att de unga, gröna utredarna inte hade en aning om vad Asperger innebär.  Har utredarna sådana "glasögon så visst förstår jag dem, men inte att de gick in så brutalt, inte lyssnade på oss eller läkare, ljög i rätten, kort sagt gjorde allt för att inte behöva inse/erkänna att de begått ett misstag..
  • Anonym (vann i FR)
    TrinityS skrev 2012-04-12 21:08:44 följande:
    Instämmer med ovan. Sociala myndigheterna trakasserar alla som blir beblandade med dem. Är man tex i behov av socialbidrag är man automatiskt stämplad som kriminell, opålitlig och omyndig.
    Fast det håller jag ändå inte med om. Uttalandet är alldeles för svart-vitt. Jag ska ärligt säga att både IFA och Familjeenheten har aldrig behandlat oss med annat än respekt och förståelse. Visst finns det idioter även på de avdelningarna, men människor blir ju inte inhumana monster bara för att de jobbar som socialsekreterare. Det är det andra faktorer som formar dem till.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (empati) skrev 2012-04-12 22:18:05 följande:
    Tro mig, du är stämplad.
    Vad menar du?
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (empati) skrev 2012-04-12 23:01:07 följande:
    Stämplad av de sociala myndigheterna, menar jag.
    Jag är väl medveten om mångas inställning till "socialfall". Både privatpersoner och socialsekreterarna själva. Här på FL fanns det en tråd om en soc.sekreterare som själv blivit anmäld, och i den var det uppenbart vilken inställning åtminstone hon och hennes kollegor hade till "socialfall".  Det är verkligen skrämmande, men å andra sedan stämplar folk även långtidssjuka och -arbetslösa. Vårt samhällsklimat har hårdnat betydligt sedan Fredrik Reinfeldt satte sig på tronen.

Vi har dessutom fått våra barn LVU:ade och fått försörjningsstöd ett par månader, vi måste ju verkligen tillhöra samhällets sociala och intellektuella botten...Drömmer
  • Anonym (vann i FR)
    TrinityS skrev 2012-04-13 10:26:52 följande:
    Än en gång, tänk er för vad ni säger till sociala, allt dokumenteras, misstolkas, omtolkas, förvrängs och används sedan emot er senare om de behöver det. Var försiktig med vad ni säger!
    Jag brukar rekommendera att man ska spela in allt. En diktafon som även kan användas till telefonen är värd att investeras i. Jag önskar bara att vi haft vår från början, men vi var naiva och blev minst sagt bestörta över socialsekreterarnas lögner, vinklingar och hur de aggressivt motarbetade oss.
  • Anonym (vann i FR)
    TrinityS skrev 2012-04-13 13:22:28 följande:
    Fast det där med att spela in är ju inget man tänker på när man är mitt inne i krisen. Det är ju det som är så farligt med att bli inblandad med sociala, de som blir det befinner sig oftast i ett skört och kanske maktlöst tillstånd, och det kan ju även medföra att man får se människors värsta sida. Det är livsfarligt att då börja anförtro sig till sociala, eller överhuvudtaget öppna munnen, eftersom man kanske inte är sitt bästa jag, tvärtom sitt sämsta. Men det blir dokumenterat av dem och varje detalj, varje ord du sagt, kommer sedan väga tungt sedan de skrivit in det i akten.
    Jag vet. Vi insåg att vi behövde börja spela in när vi väl läste "utredningen" (jag sätter citationstecken, för den hade så många utredningsmetodiska fel att den inte förtjänar namnet) och när soc i den även påstod att vi sagt vissa saker till barnen i telefon.

Tyvärr hjälpte inspelningarna oss inte i början, för socialnämnden nekade att lyssna på dem, och förvaltningsrätten kommenterade inte ens soc bevisade lögner i sin dom. Däremot hjälpte det så till vida att soc var mer försiktiga och källkritiska efter det.

Jag önskar att soc informerade varje föräldrar de skulle "prata med" att de har rätt att ha, och bör ha,  med sig ett juridiskt ombud (om man inte spelar in).
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-04-13 13:32:47 följande:
    En övervägande del av de som i tonåren/yngre vuxenliv hamnar i kriminalitet, droger, självskadebeteende, drabbas depressioner osv gör det pga det bagage de har med sig från barndomen.

Det är det som är är fara för barnets hälsa och fortsatta utveckling.
    Ja, visst, men hur kan man vara säker på att det inte händer för att de har traumat av tvångsomhändertagande bakom sig? Även om dessa barn och ungdomar ändå skulle ha hamnat i kriminalitet, missbruk och/eller självskadebeteende om de fått stanna kvar utan hjälp i sitt hem, så visar det höga talet bland placerade ungdomar att det åtminstone inte hjälper att omhänderta dem.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-04-13 13:56:44 följande:
    Problemet är att de som placeras ganska sent redan har skador och redan blivit traumatiserade.
    Ofta låter soc. det gå väldigt långt med en massa frivilliga insatser under väldigt många år. 
    Det finns också fall där omhändertagandet skapat fler problem för barnen än vad som var nödvändigt.

Det jag försöker få fram är att oavsett om placeringen är nödvändig eller ej så visar statistiken att den typen av åtgärder inte hjälper. Alltså behöver systemet ses över!
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-04-13 14:17:01 följande:
    Någon form av mellanläge mellan frivilliga insatser och tvång skulle kanske fungera hos de som inte har insikt i  att de brister i sin föräldraförmåga.
    De som inte inser sina brister är inte villiga att gå med på frivilliga insatser därför blir det många gånger tvångsinsatser som de då inte förstår och kan då inte arbeta med sina brister.

I väldigt många LVU-domar säger sig förälder vilja gå med på frivilliga insatser som samplacering, utredningshem, föräldrautbildning osv, insatser som de tidigare inte velat gå med på när det varit frivilligt.
    I många fall är det som om föräldrarna inte förrän barnen tvångsomhändertas fattar allvaret och först då är villiga att samarbeta.
    Det här med insatser är ett kapitel för sig. Man får inte glömma det oerhörda maktövertagen, både praktiskt och rent mentalt, som socialen har jämtemot föräldrarna och att det inte alltid erbjuds insatser överhuvudtaget och om det gör det så är de inte alltid vettiga. Eftersom jag är lat kopierar jag in vad jag skrivit i ett tidigare inlägg, nr 670:

Ja, lagen säger så, men det finns hur många fall som helst där soc inte efterlever den. Det kan vara både genom att inte erbjuda insatser alls, eller erbjuda skeninsatser som är så formulerade att föräldrarna inte kan ta emot dem (tex erbjuda något för bägge föräldrarna i deras bostad och ignorera det faktum att de är skilda).
  • Anonym (vann i FR)
    astro skrev 2012-04-13 23:18:39 följande:
    Det här är problemet med att det krävs så få tekniska bevis när det handlar om socfall. Egentligen borde inga beslut som kan totalramponera en människas liv få baseras enbart på antaganden och utsagor som inte blivit mycket kritiskt granskade. 
    Du vet, de som försrvarar systemet hävdar att man måste få göra ingripanden utan konkreta bevis. Jag kan förstå vad de menar, men det öppnar för just sådana fall som du berättar om. Jag har gått igenom många utredningar, och det är skrämmande vanligt att utredarna baserar sina åsikter enbart på sin "känsla", och allt som säger emot denna "känsla" (forskning, läkarintyg osv) antingen ignoreras av soc eller avfärdas. Det är inte rättssäkert!
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (lvu) skrev 2012-04-13 08:31:26 följande:
    Jag har en annan tråd gälllande soc. "omhändertagande pga dåligt kontaktnät" tror jag att jag döpt den till?
    Mitt ombud, som arbetat med LVU i 30 år, sa att föräldrar inte kan göra rätt om soc väl bestämt sig för att LVU:a barnet. Han sa att om man har ett stort kontaktnät, så heter det i utredningen att det är skadligt för barnet, har man ett litet eller inget är inte det heller bra.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-04-14 00:07:22 följande:
    Några få promille av familjer är det som överhuvudtaget som utreds av soc.
    Några få procent av familjer träffar överhuvudtaget på socialen.

Om man människor förstod hur väldigt få det är skulle de inte vara rädd för socialen och söka hjälp när de har behov v något de kan bistå med, 

Om det är så att ni har en massa bekanta och vänner som haft problem med soc. umgås ni i kretsar som väldigt få barnfamiljer i Sverige gör. 
    Jag vet ett enda barn som omhändertogs under alla mina barn hela förskoletid och skoltid, de föräldrarna var grava missbrukare.
    Vad får dig att tro att vår umgängeskrets är full av folk som har problem med soc? Den enda utredning jag läst om någon jag känner är vår egen (eller, det är ju en per barn, med de är i stort sett identiska). Alla andra utredningar jag läst har jag läst i forskningssyfte, om folk som jag inte känner. En del av de personer jag pratat med likaså (i forskningssyfte, alltså), och en del av dem känner jag eller är bekant med (läkare, jurister, politiker).
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym skrev 2012-04-14 17:56:09 följande:
    Verkar som att många här inne är väldigt emot socialtjänsten. Visst är det tragiskt om det blir fel, men är det inte bra att socialtjänsten finns?! till skydd för barnen....Som kan få hjälp och skyddas från föräldrar som exempelvis misshandlar eller utnyttjar dem.

Känns som det blir en väldigt skev och polariserad bild....kanske borde nyanseras lite mer kan jag tycka. Personligen tror jag att socialtjänsten är bra, i huvudsak, även om det ibland förekommer brister, Men i de allra flesta fall är jag övertygad om att de som arbetar där gör ett bra jobb.

Varför skulle socialsekreterare välja att studera 3,5 år och sedan ta massa skit om det inte fanns familjer som var nöjda med hjälpen?

Bör tilläggas att socialtjänsten huvudsakliga uppgift INTE är att omplacera barn, de gör så mycket mer oxå. som kanske inte uppmärksammas.
    Jag har något emot systemet. Hur många gånger måste man förtydliga det?

Min svägerska läser till socionom, och hon berättade att de redan första veckan att lärarna på utbildningen sa till de nya studenterna att de kommer att bli illa omtyckta, att jobbet är oerhört mentalt krävande och att de kommer få dåligt betalt.

Jag anser också att socialtjänsten behövs, men just LVU är i en klass för sig. Läs de här artiklarna (jag har fler på lager...):
    www.newsmill.se/artikel/2011/11/05/socialtj-nstens-makt-beror-p-fel-i-systemet-1
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/man-kan-manipulera-en-utredning-utan-att-ljuga
    www.dn.se/insidan/insidan-hem/utredningar-baseras-pa-skvaller
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (insatt) skrev 2012-04-14 23:24:29 följande:
    Men om ombudet har så lång erfarenhet och är juridiskt skolad så borde han väl veta att soc inte får LVU:a ngt barn?
    Men sluta. Hur många gånger måste jag svara samma sak till dig?
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (insatt) skrev 2012-04-14 23:24:29 följande:
    Men om ombudet har så lång erfarenhet och är juridiskt skolad så borde han väl veta att soc inte får LVU:a ngt barn?
    Mina tidigare svar:

"I praktiken är det väldigt ofta de enskilda socialsekreterarnas ord som är grunden för bedömningen som görs i först socialnämnden och sedan förvaltningsrätten. Jag är så trött på detta ständiga skylla ifrån sig. Även en socialtjänsteman är själv ansvarig för sina handlingar. Om socialsekreterare hade en yrkeslicens, om det fanns en granskning som fungerade, då skulle väldigt mycket av socialens felbedömningar och misstag avhjälpas illa kvickt.

Så du tycker inte att den enskilde utredaren har något som helst ansvar i det hela? Hjälper den inställningen kanske dig att sova på nätterna?"
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-10 23:51:14 följande:
    Det är ett stort antal aktörer inblandade i ett LVU-mål! Ändå är myten i många FL-trådar att allt hänger på "sadisterna" i socialtjänsten och särskilt maktgalna enskilda nyexade handläggare .... som om det inte fanns ett regelverk och en delegationshierarki att hålla sig till ..... ALLT är socialtjänstens fel ....
    Intala dig det själv du, så kan du gå till jobbet och fortsätta blunda för kritiken.

Jag, och många med mig, anser inte alls att de enskilda handläggarna skulle vara ondskans avföda, utan vi kritiserar hela systemet. Eftersom socialtjänsten är en stor del av det systemet, hamnar följaktligen en del kritik på den."
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-11 00:06:58 följande:
    Självklart har en enskild utredare ansvar för att göra ett korrekt och för alla rättssäkert jobb och just för att det inte får bli fel finns många "kontrollstationer" i tvångsärenden. De som ansvarar för dessa kontroller har också ett ansvar - eller hur? Granskningsinstansernas största problem är att så få ärenden anmäls dit - det är svårt att få till förändringar då! Det är lätt att dra slutsatsen att det är lättare att klaga och vara missnöjd i olika internetforum/resp kontakta Janne Josefsson än att vända sig till dem som är satta att granska socialtjänsten. 
    Återigen häver du över det största ansvaret på någon annan. Jag har aldrig påstått att ingen annan är socialtjänstemännen har ansvar.

Både Socialstyrelsen och JO är inte tillräckligt oberoende och de kan inte göra mycket när det är hela systemet det är fel på. I Sandvikenfallet sa ju Socialstyrelsen bara att riktlinjerna hade följts, trots att alla förnuftiga människor kan se och förstå att den familjen utsattes för onödiga och allvarliga kränkningar.

En privatperson har inte mycket att sätta emot en myndighet. Socialsekreterarna har en enormt maktövertag över föräldrarna, de har ju makten att ta och hålla barnen i från dem. Tänk dig också att gång på gång åka på mentala smällar ifrån denna myndighet (först själva omhändertagandet, sedan behöva läsa lögnaktiga, vinklade, fula utredningar, sedan få det kastat på sig i domstol osv). Hur många människor orkar i det läget sätta sig och skriva en anmälan till Socialstyrelsen och JO? Jag tycker du verkar väldigt oempatisk som inte kan sätta dig in i hur det känns att råka ut för något sådant."
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-11 00:33:31 följande:
    - En enskild socialsekreterare har aldrig makt att omhänderta ett barn med tvång! 

Inte i teorin, men i praktiken så har den enskilde socialsekreteraren en otrolig makt eftersom det inte är ovanligt att både socialnämnd och förvaltningsrätt inte sätter sig in i ärendet utan litar på tjänstemännen.

Utredningar kommuniceras och föräldrarna har rätt till ombud som hjälp vid inställelse hos socialnämnd och domstol.  Men det kan säkert vara så att alla ombud inte har "huvudet på skaft" .....

Och vad har det med den oerhörda mentala press föräldrarna utsätts för? Jösses...

- ja, åtminstone de som stormar in o skriver inlägg i olika internetforum - det skulle räcka rätt långt!
    Du har ju faktiskt ingen egentlig aning om hur många som är aktiva här som faktiskt gjort anmälan. (...)"
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (insatt) skrev 2012-04-15 23:16:06 följande:
    Näää, det är inte alls konstigt eftersom det ställs så höga krav på att en ansökan om vård enl LVU skall gå igenom. Finns misstankar om misshandel av endast ett barn av flera syskon så blir det, helt troligt, bara det som LVU:as ....
    Det där är inte sant. Kraven är inte alls höga. Det räcker med att socialsekreterarna "känner oro" utan att ha några egentliga bevis, att de skriver en text som inte ens är värt namnet utredning, att socialnämnden godkänner den "utredningen" (som de i många fall inte ens läser) och att aktuell förvaltningsdomstol är oengagerad. Jag klistrar som förut in från ett av mina tidigare inlägg, nr 587:

När vi var uppe i FR om det akuta omhändertagandet gick domstolen på soc linje. Nästa gång, med andra personer, dömdes det till vår fördel, trots att utredningen i princip var densamma och att inget nytt hade hänt (det var ett av soc paradargument, att inget hade hänt sedan senaste domen. Jo, tacka för det när soc inte lyfter ett finger och sätter in någon typ av insats varken för oss eller barnen. Och då hade det gått nästan ett år sedan omhändertagandet.). Så olika kan det alltså bli.

Första gången var det tydligt att rätten var oengagerad, att de inte satt sig in i utredningen och att de inte var intresserade av att göra det heller.

Andra gånger var stämningen helt annorlunda i rättssalen. Både lagmannen och nämndemännen lyssnade uppmärksamt, ställde vettiga och insiktsfulla frågor både till oss och till soc. Domslutet kom och där kritiserades både socialens utredningar och deras handlande (och brist på).

Det kan alltså vara så att det i princip är de enskilda tjänstemännens bedömningar som är hela grunden till ett omhändertagande. Det beror på hur engagerade nämnden och rätten är. Försök aldrig påstå något annat.
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version