Inlägg från: Anonym (vann i FR) |Visa alla inlägg
  • Anonym (vann i FR)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym (insatt) skrev 2012-03-13 14:44:15 följande:
    jag försöker inte avsäga socialtjänstens ansvar, men jag försöker förmedla att ansvaret är fördelat mellan flera olika aktörer och där soc inte ens har den största makten - det har förstås den som tar slutgiltiga tvångsbeslut (om det nu är det vi talar om)....
    Med tanke på att socialnämnd och förvaltningsrätt inte alltid tar sitt ansvar och granskar utredningarna, så har socialen oerhört mycket makt. Mer makt än vad som är meningen, det håller jag med om. Om man som socialsekreterare är medveten om om denna sin makt anser jag att man ändå har mycket ansvar, oavsett om denna makt är så att säga officiell eller ej.  Jag har också tidigare skrivit att jag anser att det är hela systemet som är korrupt och inte de enskilda socialsekreterarna.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-13 22:25:15 följande:
    Nej och nej!
    Då undrar jag på vilket sätt du är "insatt"?
  • Anonym (vann i FR)

"När en barnutredning presenteras för socialnämnden är den till stora delar baserad på tyckande snarare än fakta och därefter finns ingen som granskar om den uppfattning som presenteras är rimlig i förhållande till det underlag som finns. Socialnämnden skriver under utan egen granskning. Utredningen hamnar sedan hos domstolen som ska fatta beslut kring vård med stöd av LVU. Om inte socialnämnden tar sitt ansvar och granskar ordentligt innan de skriver under är det svårt för domstolen att fatta ett korrekt beslut.

När utredningsmaterialet når domstolen är det oftast fyllt av fel eftersom materialet inte är opartiskt och inte heller granskat. Föräldrar blir många gånger förtvivlade och har svårt att bevisa sin oskuld och domstolen dömer i de flesta fall till socialnämndens fördel. Detta eftersom de litar på det utredningsmaterial som lämnats in. Jag anser att felet ligger i bristande kompetens hos sociala myndigheter vilket ger utrymme för godtycke och prestige. En utredning kan bygga på vad en eller två personer tycker vilket inte är rättssäkert."

Hela artikeln, läs också de mycket intressanta kommentarerna: www.newsmill.se/artikel/2011/11/05/socialtj-nstens-makt-beror-p-fel-i-systemet-1
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-16 00:30:35 följande:
    Hur skall soc kunna ta reda på sanningen utan hänsyn till det som framkommer i anmälan?
    Jag tror hon menar att soc inte ska hänga upp sig på anmälan, utan vara objektiva.
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-16 00:30:35 följande:
    Och utan att ha erbjudit/prövat insatser i hemmet kan inte stadigvarande LVU-vård komma ifråga enligt lagen .... 
    Ja, lagen säger så, men det finns hur många fall som helst där soc inte efterlever den. Det kan vara både genom att inte erbjuda insatser alls, eller erbjuda skeninsatser som är så formulerade att föräldrarna inte kan ta emot dem (tex erbjuda något för bägge föräldrarna i deras bostad och ignorera det faktum att de är skilda). Jag anser att ett stort problem i detta är just att LVU är en ramlag och soc inte följer vad lagen menade från början. Det behöver skärpas till rejält.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-16 00:30:35 följande:. 
    Och du har inte svarat på varför du är "insatt". Visst, det är ingenting du måste, men det vore intressant att veta.
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-16 13:52:47 följande:
    En icke objektiv utredning av en orosanmälan kan knappast leda till LVU. Det borde alerta juridiska ombud och FörvR sätta stopp för! Syftet med BBiC som tillämpas nära nog överallt numera är också att minimera risken för undermåliga utredningar.
    Detsamma gäller insatser för att undvika LVU.

Och faktum är ju att väldigt många ansökningar om LVU inte håller i FörvR så rättssäkerhetssystemet fungerar.... 
    Du verkar helt ha stängt av öronen för vad jag och många fler här i tråden försöker få fram. Envist fortsätter du att hävda att det är ett rättssäkert system och att socialen inte har någon egentlig makt alls. Se dig omkring och ta till dig de redogörelser från verkliga fall som finns.

Det kanske är BBIC syfte, men det är inte samma sak som att det fungerar i praktiken. Det är enbart socialen själva (och de med kopplingar dit) som försöker påstå att utredningarna är objektiva och korrekt utförda. Ta och läs en bok om utredningsmetodik (du behöver inte läsa Bo Edvardsson, det finns andra!), jämför den med en utredning och du ser alla skrämmande brister som finns. Svårare än så är det inte. Men visst, det är lättare att stoppa huvudet i sanden och låtsas som om allt är som det ska, fram tills dess den dagen då man själv eller någon närstående drabbas av systemet vill säga.

Fakta:Antalet omhändertagande enligt LVU
    • Enligt LVU, lagen om vård av unga, kan socialtjänsten, via socialnämnden, gå in och begära att ett barn omhändertas.
    • En ansökan om omhändertagande prövas sedan i första hand av Förvaltningsrätten och därefter av Kammarrätten.
    • Under 2009 ansökte Karlstads kommun om 24 ansökningar om omhändertagande av barn.
    • En av ansökningarna drog man själv tillbaka. Av de resterande 23 fick man avslag i tre fall, vilket motsvarar cirka 13 procent.
    • Sju ärenden under 2009 gick vidare till Kammarrätten. Där fick kommunen rätt i alla fall utom ett.

www.vf.se/node/67773

Det är alltså dumheter att "väldigt många ansökningar inte håller i rätten."
  • Anonym (vann i FR)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-16 13:56:10 följande:
    Om jag skulle redogöra för det skulle jag lätt vara identifierbar i forumet och det är inget jag eftersträvar så nej, jag tänker inte svara på det ....
    Fullt acceptabel anledning.
  • Anonym (vann i FR)
    hallonfot skrev 2012-03-16 21:34:35 följande:
    Nej, är ni utsatta så är det ju på riktigt, men jag menar de som hittar på de mest ruskiga historier om att BVC, förskolan, soc, alla runt omkring, läkare mm konspirerar och gör allt detta enbart för att jävlas.
    Jag undrar hur många det egentligen är som hittar på sådant och ser konspirationer överallt, och hur många det är som får dessa egenskaper klistrade på sig när de uttalar sig negativt om en myndighet.

I många fall är det verkligen så att det finns skäl till ett ingripande, men det faktum att föräldrarna inte alltid hanterar barnen på ett bra sätt ger inte socialen rätten till vinklade utredningar, omedelbart omhändertagande och kränkningar av familjen!
  • Anonym (vann i FR)
    Ninja05 skrev 2012-03-17 10:47:08 följande:
    Men FORFARRANDE så är jag med på att man kan ha otur, bli oskyldigt anklagad, absolut. Men soc KAN inte ta en hel historia 100 % och "Hitta på" utan att ha fler utlåtanden , folk som sett , hört , vet saker . Soc har visst stor del i utredningarna men det måste finnas FLER saker än att det ringt in en person som vill vara anonym och gjort en orosanmälan för att det ska sluta med ett omhändertagande.
    I Sandvikenfallet var det en enda anmälare, visserligen inte anonym, som soc gick på innan de omhändertog akut...
  • Anonym (vann i FR)
    Ninja05 skrev 2012-03-17 10:43:12 följande:
    Fast. Om du skulle vara barnmisshandlare så måste det ju finnas bevis på det. Och jag menade att det ska upp till rätten för att bli ett omhändertagande. Menade inte att det gjordes mer utredningar men soc ska ju granskas och även deras utredning och deras beslut.

Och om det är så, då pratar dem ju med bvc, dagis folk runtomkring. Skulle dem säga "Nej vi har inte märkt något, barnen verkar må bra": Då tror jag inte soc skulle fortsätta med " Jo här har vi ett par barnmisshandlare, trots att vi inte har något som styrker det"... det funkar ju inte riktigt så..
    Läs vad jag har skrivit i tråden. Vi blev anklagade för barnmisshandel och de omhändertog våra barn, trots att barnen inte hade ett blåmärke och trots att BVC, skola och förkola inte hade sett något som styrkte det...

Det gick också igenom i rätten första gången, men inte i andra omgången ett år senare och soc fick mycket kritik av KR.

Läs också de länkar jag lade in i ett inlägg tidigt i tråden, där finns det ett fall där det inte egentligen fanns några tecken på att pojken skulle farit illa. Vill ni läsa mer så finns det hur mycket som helst på www.nkmr.org/artiklar.htm
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version