astro skrev 2012-03-12 00:36:08 följande:
Nu hade detta inte med soc att göra men apropå "hur samhället ser ut".
Jag trodde i min enfald att skolan hade som mål att vara bra för barn. Mitt äldsta barn har dyslexi. Det började märkas på allvar i andra klass. Utredning följde. Vi föräldrar sa redan från början att det rimligen handlade om just dyslexi (han hade samma språkutveckling som sin pappa - också dyslektiker). Men skolan slog bakut och krävde den ena utredningen efter den andra (inklusive magnetröntgen!) och vi, som fortfarande trodde att de var på barnets sida, ställde naturligtvis upp.
Till slut kopplades en barnpsykolog in som kommunen brukade anlita för just sådana här utredningar.
Och vad säger då denna psykolog när jag frågar varför dyslexidiagnosen verkar sitta så hårt inne? Jo: "Jo men visst skulle jag vilja säga dyslexi, men jag får betalt av kommunen för att undvika den diagnosen så länge det går."
Det visade sig att alltihop handlade om pengar. Skolan fattade utmärkt väl att vår son var begåvad men dyslektiker, och försökte ÄNDÅ få oss att sätta honom i särskolan därför att det skulle bli billigare för dem än den hjälp som en dyslektiker har rätt till.
(Vet inte om det är så idag, men så var det alltså på 90-talet.)
In i det sista var de på oss och hävdade att vi var dåliga föräldrar ("han kommer ju ändå aldrig att kunna gå ut en normal skola, i varje fall klarar han inte gymnasiet") men nu hade vi fattat var skon klämde så vi slutade samarbeta och började slåss.
Sonen ifråga gick med tiden ut både grundskola och gymnasium med riktigt fina betyg och är nu grafisk designer.
Som vårt samhälle ser ut idag kan man INTE lita på att få hjälp. Ibland är det definitivt stjälp man får.
Men var soc inblandade? Togs det ett beslut om omedelbart omhändertagande? I så fall på vilka grunder?