Ninja05 skrev 2012-03-17 10:43:12 följande:
Fast. Om du skulle vara barnmisshandlare så måste det ju finnas bevis på det. Och jag menade att det ska upp till rätten för att bli ett omhändertagande. Menade inte att det gjordes mer utredningar men soc ska ju granskas och även deras utredning och deras beslut.
Och om det är så, då pratar dem ju med bvc, dagis folk runtomkring. Skulle dem säga "Nej vi har inte märkt något, barnen verkar må bra": Då tror jag inte soc skulle fortsätta med " Jo här har vi ett par barnmisshandlare, trots att vi inte har något som styrker det"... det funkar ju inte riktigt så..
Nej. Att polisen inte kan bevisa misshandel är en sak. De kanske kan bevisa att en misshandel skett, men i en domstol ska man kunna bevisa VEM som har gjort det.
Soc behöver bara kunna konstatera att barnet blivit mishandlad då den varit i vårdnadshavarnas vård. Det räcker för att flytta på barnet om misshandeln är grov, i detta fall handlar det om ett spädbarn med flera brott på skelettet.
OBS, att jag inte säger att misshandel skett just i Signaturens fall, jag bara förklarar hur systemet fungerar.