• Lavish

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Lumikki skrev 2012-03-08 14:31:41 följande:
    Lavish: jag känner inte till till detaljerna i det fall ni diskuterar men jag vet att i Oskarshamnfallet tex där det kritiserades (bla i Uppdrag granskning) att inte mormodern fick bli familjehem framkom det senare att det fanns goda anledningar till det. Mormodern i det fallet hade vid upprepade tillfällen visat att hon inte hade insikt i vilka problem hennes dotter hade och vägrade ta till sig att det faktiskt förelåg ett begåvningshandikapp. Att då ge henne huvudansvaret fungerar ju knappast.
    I det här fallet hade man inte utrett mormorn överhuvudtaget. Angående ditt andra inlägg så är det inte så att jag tycker att mamman borde få ta hand om barnet ensamt, men jag tycker att en normalfungerade mormor+ sambo tillsammans med den förståndshandikappade mamman borde kunna komplettera varandra så att de ger en fullgod uppväxt för barnet.
  • Lavish
    Chianti skrev 2012-03-09 00:08:40 följande:
    Du, svenska myndigheter har omhändertagit barn i flera hundra år, så så himla kort verkar ju inte det där steget vara.
    Nåja, här kan jag inte hålla mig borta och konstatera att

1. Fram till för inte mer än 80-90 år sen togs barn bara om hand ifall de var föräldralösa eller föräldrarna inte tänkte ta hand om dem.

Och 2. Vi hade faktiskt en lång period i svensk historia när man visst tvångssteriliserade potentiella föräldrar, så man kan nog snarare säga att det där steget var taget större delen av den tid vi haft familjevård av den här sorten.
  • Lavish
    Chianti skrev 2012-03-09 08:58:32 följande:
    Nej. Uppfostringsanstalter har funnits sen 1800-talet, och där placerades både föräldralösa barn och vanartiga barn, mot föräldrarnas vilja,  Antar att nån snart skriker källa? sv.wikipedia.org/wiki/Skrubba_skyddshem
    Okej, men det ligger väl snarare inom ramen för ungdomsanstalt som straff snarare än omhändertagande för barnets bästa i så fall?
  • Lavish
    Merwinna skrev 2012-03-09 09:25:20 följande:
    Tja. Min mamma var sex år när min morfar dog och min mormor blev tvungen att försörja sin familj själv. Hon tog dagsverken i de stora bondgårdarna och hos välbeställda medelklassfamiljer - tvätt, städning, matlagning och uppassning vid deras stora fester, etc..

Min mamma blev då ansvarig för sina tre yngre syskon hela dagen! Det fanns inte ens cellofan på den tiden, bara tygblöjor som måste kokas rena. De hade inget rinnande vatten utan mamma måste hissa upp och bära det i hinkar från brunnen. El fanns inte, utan hon måste göra upp eld i eldstaden och laga maten i en järngryta hängande direkt över elden... Detta var som du förstår i ett fattigt och krigsdrabbat land.

MEN - alla syskonen överlevde och blev över 80 år gamla..!  Jag tror att barn växer med uppgiften. Men om detta samma gäller för förståndshandikappade vuxna VET jag faktiskt inte säkert.      
    Fast att det går är ju inte samma sak som att det är bra eller att riskerna ökar enormt. Sen om barnet skulle leva ensamt med en förståndshandikappad finns ju risken att denne isolerar sig och att barnet sällan/aldrig får träffa normalbegåvade vuxna före skolstart.  Det antar jag inte hände dina mostrar och farbröder?
  • Lavish
    Merwinna skrev 2012-03-09 09:40:12 följande:
    Nä, men i det fallet som vi diskuterade med den begåvningshandikappade kvinnan, så fanns det ju en normalbegåvad mormor också. För övrigt har mycket äldre mormödrar och gammelmormödrar än 60-åringar också fått sköta spädbarn genom hela historiens gång..!  
    Ja absolut, i just det fallet var det bara helt sjukt att soc skulle ta barnet och maktmissbruk tycker jag. Eller ja, misslyckat maktmissbruk, men ändå.
  • Lavish
    Lazur skrev 2012-03-09 10:19:28 följande:
    Nu tycker jag att vi blandar ihop sakerna, du är ju inte automatiskt olämplig som förälder för att du är ensamstående eller homosexuell, men som förståndshandikappad är du ju faktiskt det pga omständigheter du inte kan rå för. Det är en helt annan sak. Förståndshandikappet i sig gör dig mindre lämplig tycker jag, du tar beslut som inte är genomtänkta, har svårare för att överblicka ex faror, att ge barnet stimulans etc. Sedan har du en osäkerhetsfaktor i mormodern, hur vet man hur länge hon orkar/finns där? Att ha ett begåvningshandikappat barn är helt utmattande och livslångt omhändertagande, att också orka fortsätta vårda både sitt förståndshandikappade barn SAMT dennes avkomma är i mina ögon att lägga alltför stort ansvar på mormodern. Hur ska hon orka i en framtid? Kan vi lita på att vi föräldrar alltid orkar med våra begåvningshandikappade barn även långt efter att vårt föräldraansvar inte finns längre? Jag tycker inte det.
    Det är en orealistisk situation och jag kan tänka mig att det är i de banorna man tänkt kring just den situationen. Ansvaret för en anhörigvårdare måste någonstans ta slut eller åtminstone inte öka med ytterligare ett litet barn att ta hand om. Som vi, vi har ett pojke som fyller 13 i sommar, han har stått still i princip sedan han var fem år gammal, han är i snitt 18 månader. I snitt alltså.

Språkmässigt 7 mån, viss motorik 2-3 år, Iq ligger han jättelångt ned på skalan. Vi har alltså en blöjbebis fortfarande, en pubertetssur, ilsken bebis som behöver hjälp med allt, se till att han inte har ihjäl sig till att fixa mat. Han går inte lämna ensam 5 min i huset utan tillsyn. Så ska jag ha det tills han flyttar, sen när han flyttar lär jag inte släppa ifrån mig ansvaret för det, han är ju min unge. Men att därifrån gå till att ev ta hand om hans fiktiva avkomma, nej, jag hade inte velat det men känt mig tvungen. Jag tror inte man ska göra så för man måste få ett liv också efter ett långt liv av vårdande.
    Men vem är du att avgöra att mormorn (som inte är så gammal) inte kommer orka när hon själv tror att hon kommer det? Att du inte vill ta hand om ditt barns avkomma (vilket jag har all förståelse för) betyder ju inte att den här kvinnan känner på samma sätt.  Det är också stor skillnad på att ha en förståndshandikappad med en nivå på 18 månader att ta hand om och att han en på en nivå kring 11 år. Den här förståndshandikappade mamman har ju klarat att bo själv utan problem (vad som framkommer) och har klarat att sköta om barnet praktiskt.  Hon borde snarare kunna vara sin mamma till hjälp med hushållsarbete etc än att främst vara en börda.
  • Lavish

Sen tror jag knappast någon är intresserad av att slåss för någon med en begåvningsnivå kring 18 månaders möjligheter att få vara förälder? Jag skulle inte slåss för min systers möjlighet att få vara mamma om hon fick barn, hon ligger kanske på en 2 årings nivå.

• Lavish
    Lazur skrev 2012-03-09 10:42:29 följande:
    Skrev jag det? Jag skrev att det _kan_ vara så man resonerat i från myndigheters håll. Jag tycker det är rätt jag, man måste ha en framförhållning som är längre än bara närmaste åren utan i ett långt perspektiv, det har man inte om man bara ser här och nu, kommer det här funka i längden? De har nog sett att nej, det är inte realistiskt och då ska man också agera utifrån det tycker jag. Jag har inte sagt att mormodern inte kommer att orka, hon vill nog men frågan är om hon pallar i längden. Något annat har jag inte skrivit.
    Men barnet hade ju redan en stark anknytning till sin mamma, varför är det i så fall bättre att separera ett litet barn med stark anknytning nu, istället för att vänta och se om man eventuellt en dag kanske måste låta en tonåring flytta till familjehem?

I mina ögon är det ju mycket bättre att barnet får bo hos sina anknytningspersoner till 15 isf och sen flytta till familjehem med tät kontakt till mamman, än att slita ett 1-2 årigt barn från sina anknytningspersoner p.ga vad som eventuellt möjligtvis händer decennier in i framtiden.
  • Lavish
    Chianti skrev 2012-03-09 11:04:26 följande:
    Orsaken till att man inte alltid placerar barn hos släktingar är den känslomässiga relation släktingarna har och som gör att det kan vara svårt för den tilltänkta vårdnadshavaren att stå emot föräldrarna.

Mormodern i detta fallet kanske till och med förnekar att dotterns utvecklingsstörnig är ett problem?
    Om hon då blir vårdnadshavare så hur ska hon då vilja eller kunna stå emot dottern om t ex dottern bestämmer sig för att ta med barnet ut i skogen (hittar inte hem), gå på fest, (folk blir fulla och tappar kontrollen) gå på stan (springa ut i gatan) osv.

Man har helt enkelt inte förmågan att göra korrekta val för barnet, då man även känner en skyldighet mot sitt vuxna barn. En intressekonflikt som säkert inte är så enkel att hantera.
    Tja dels var det ju en del av avtalet att dottern aldrig skulle lämnas ensam med barnet, dels så skulle de ju ha socialarbetare i hemmet 7 dagar i veckan så jag antar att de hade upptäckt sådana tendenser.

Regeringsrätten dömde alltså emot socialen, att barnet skulle bo med mormor och mamma, så den slutgiltiga domen blev att barnet skulle stanna med sin biologiska släkt.
  • Lavish
    Chianti skrev 2012-03-09 19:03:42 följande:
    Som du inte noterade så förklarade jag rent generellt varför man inte alltid placerar barn hos släktingar, jag skrev i vissa fall, och till exempel.
    Jag svarade på det som flera alltid börjar ropa att man kan minsann placera barn hos nån släkting och förklarade varför det inte alltid är lämpligt. Det aktuella fallet är jag inte inläst på.

Sen är det en konstruktion som faller på sin egen orimlighet att mormodern skulle dels kunna garantera att vara med barnet 100 % av tiden och passa det, samt att man ska få socstöd 7 dagar i veckan för att kunna vara vårdnadshavare.
    Men varför skulle det vara mer orimligt än att vilken förälder som helst skulle kunna vara det?!
  • Lavish
    Chianti skrev 2012-03-09 19:30:01 följande:
    Därför att man flyttar inte ett barn från en vårdnadshavare som inte klarar barnet till en annan vårdnadshavare som inte heller klarar barnet.
     Att en förälder kan få ett stort stöd i sitt föräldraskap är inget konstigt, men ett grundläggande krav på en vårdnadshavare som inte är föräldern är just att denne ska kunna erbjuda ett fullgott föräldraskap i vårdnadshavarens ställe.
    Det var inte regeringsrättens åsikt uppenbarligen. Sen framgick det inte varför de blivit tillfrågade om socialarbetare i hemmet 7 dagar i veckan. Om det var för övervakningssyfte eller om det var för att hjälpa till med något.
  • Lavish
    Chianti skrev 2012-03-09 19:47:29 följande:
    Utan att ha läst domen så, nej det tror jag inte. Jag tror möjligen att Regeringsrätten underkänt soc bedömning att mormor inte klarar av vårdnaden, eller soc bedömning att mamman inte klarar det med stöd, vad domen nu var.  Förstår du skillnaden?
    Domen finns ju i tråden så det är bara att läsa.

Regeringsrätten ansåg att man inte skulle tillgripa LVU när det inte fanns ett direkt hot mot barnets hälsa och välmående i den nuvarande situationen. Att hot eventuellt kunde uppkomma i framtiden var inte ett tillräckligt starkt argument för en dom om LVU.
  • Lavish
    Chianti skrev 2012-03-09 19:47:29 följande:
    Utan att ha läst domen så, nej det tror jag inte. Jag tror möjligen att Regeringsrätten underkänt soc bedömning att mormor inte klarar av vårdnaden, eller soc bedömning att mamman inte klarar det med stöd, vad domen nu var.  Förstår du skillnaden?
    Soc hade inte gjort någon bedömning av mormors förmåga överhuvudtaget. De hade bara kommit fram till att hon kanske skulle bli trött vid 75. (15 år in i framtiden vid tillfället)
  • Lavish
    Anonym (snart socionom) skrev 2012-03-09 23:56:33 följande:
    Jag tänker att precis som med mycket i samhället så är det extremfallen gällande barnavårdsutredningar som blir uppmärksammade, både de fall där socialtjänsten inte ingriper alls, eller där de ingriper felaktigt eller "för mycket". Alla fall där emellan passerar obemärkt förbi allmänheten och massmedia för det är inte "kul eller upprörande" att läsa om alla fall där föräldrar faktiskt får stöd på ett bra sätt med hjälp av den uppsjö av insatser som faktiskt förekommer mellan "att inte göra något alls" till ett lvu-omhändertagande. Säger inte att det inte finns "dåliga" socialarbetare, de existerar givetvis, precis som i alla yrken. Men det kan vara värt att komma ihåg att de flesta som arbetar som socialarbetare säkerligen försöker utföra ett så gott arbete de kan, precis som människor verksamma i andra yrken.

Lite kuriosa angående Bo Edvardsson som nämndes tidigare i tråden: Han ses som en extrem kritiker av både lärare, yrkesverksamma och studenter som jag kommit i kontakt med. Har dessutom hört ett flertal av hans föreläsningar  själv. Han har mycket klokt att komma med och hans kritik är till viss del berättigad. Dock bör den sättas i relation till att man som socialarbetare, för att undgå kritiken, ska fungera som någon sorts idealiserad övermänniska som inte kan göra några fel och inte får ha några brister, varken på det professionella eller personliga planet som kan inverka på arbetet. Den människan existerar inte som kan nå upp till de kraven. Precis som det inte finns någon ofelbar läkare, politiker, polis, förskollärare, montör eller vidare i all oändlighet...
    Ja det är ju andra sidan av myntet vad gäller argument om striktare kontroll och att allt socialarbetare gör ska granskas jättehårt osv. Egentligen håller jag med om det, samtidigt kan man ju inte skapa en arbetssituation för socialarbetare som är outhärdlig. De behövs ju, och det finns en gräns för hur mycket misstro man kan utstå och fortfarande göra ett bra jobb+ arbeta kvar.
  • Lavish
    Anonym (empati) skrev 2012-03-10 21:02:50 följande:
    Det kan ju bara inte finnas NÅGONTING värre i denna värld än att någon, tex socialen, försöker ta ens barn ifrån en!

Med det i åtanke: Varje förälder gör förmodligen allt de kan för sina barn, men alla, ALLA har vi våra brister och letar man i varje hem i Sverige så kan man nog omhänderta minst 25% av alla barn, för ingen är perfekt, och vissa än riktigt jävliga människor men de är lik förbannat barnens föräldrar!

Faan ta sociala myndigheterna! Jag ska fasen anmäla dem jävlarna till regeringen för granskning. 
    Jo det finns någonting värre. Barn som blir misshandlade, vanvårdad eller utnyttjade av sina föräldrar. Av de personer som ska ta hand om dem, älska  dem, skydda dem från allt ont. Det är faktiskt mycket värre än att barn tas från föräldrar.
  • Lavish
    Anonym (empati) skrev 2012-03-10 21:09:58 följande:
    Ok, agreed. Men då måste de ju VERKLIGEN BLI misshandlade, vanvårdade eller utnyttjade också, inte sant? Eller är det bättre att de tas omhand för säkerhets skull? Med det resonemanget borde ju ALLA barn tas ifrån deras föräldrar eftersom risken finns i varje hem.
    Visst, men det finns ju fortfarande ett behov av socialtjänsten och LVU eftersom att barn blir illa behandlade hemma ÄR värre än att vuxna blir fråntagna sina barn.

Jag tycker absolut inga onödiga LVU ska göras. För barnens skull. Fruktansvärt traumatiskt att slitas från sina föräldrar. Men du verkar tycka att inga LVU ska göras för att det är synd om föräldrarna då. Det tycker jag är en obehaglig inställning.
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version