Lazur skrev 2012-03-09 10:19:28 följande:
Nu tycker jag att vi blandar ihop sakerna, du är ju inte automatiskt olämplig som förälder för att du är ensamstående eller homosexuell, men som förståndshandikappad är du ju faktiskt det pga omständigheter du inte kan rå för. Det är en helt annan sak. Förståndshandikappet i sig gör dig mindre lämplig tycker jag, du tar beslut som inte är genomtänkta, har svårare för att överblicka ex faror, att ge barnet stimulans etc. Sedan har du en osäkerhetsfaktor i mormodern, hur vet man hur länge hon orkar/finns där? Att ha ett begåvningshandikappat barn är helt utmattande och livslångt omhändertagande, att också orka fortsätta vårda både sitt förståndshandikappade barn SAMT dennes avkomma är i mina ögon att lägga alltför stort ansvar på mormodern. Hur ska hon orka i en framtid? Kan vi lita på att vi föräldrar alltid orkar med våra begåvningshandikappade barn även långt efter att vårt föräldraansvar inte finns längre? Jag tycker inte det.
Det är en orealistisk situation och jag kan tänka mig att det är i de banorna man tänkt kring just den situationen. Ansvaret för en anhörigvårdare måste någonstans ta slut eller åtminstone inte öka med ytterligare ett litet barn att ta hand om. Som vi, vi har ett pojke som fyller 13 i sommar, han har stått still i princip sedan han var fem år gammal, han är i snitt 18 månader. I snitt alltså.
Språkmässigt 7 mån, viss motorik 2-3 år, Iq ligger han jättelångt ned på skalan. Vi har alltså en blöjbebis fortfarande, en pubertetssur, ilsken bebis som behöver hjälp med allt, se till att han inte har ihjäl sig till att fixa mat. Han går inte lämna ensam 5 min i huset utan tillsyn. Så ska jag ha det tills han flyttar, sen när han flyttar lär jag inte släppa ifrån mig ansvaret för det, han är ju min unge. Men att därifrån gå till att ev ta hand om hans fiktiva avkomma, nej, jag hade inte velat det men känt mig tvungen. Jag tror inte man ska göra så för man måste få ett liv också efter ett långt liv av vårdande.
Men vem är du att avgöra att mormorn (som inte är så gammal) inte kommer orka när hon själv tror att hon kommer det? Att du inte vill ta hand om ditt barns avkomma (vilket jag har all förståelse för) betyder ju inte att den här kvinnan känner på samma sätt. Det är också stor skillnad på att ha en förståndshandikappad med en nivå på 18 månader att ta hand om och att han en på en nivå kring 11 år. Den här förståndshandikappade mamman har ju klarat att bo själv utan problem (vad som framkommer) och har klarat att sköta om barnet praktiskt. Hon borde snarare kunna vara sin mamma till hjälp med hushållsarbete etc än att främst vara en börda.