• Anonym (Fia)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Jag har varit i motsatt situation.

Efter att ha fått 2 barn med grava sömnproblem och hyperaktivitet (hade även ett utan problem) gick jag totalt in i väggen. Jag anmälde mig själv, sa jag inte orka mer att jag var helt slut och utan socialt nätverk och MÅSTE få hjälp. Soc starta utredning, var hemma hos mig flera ggr. Efter flera månader får jag ett brev där det står att de anser mig vara en bra mamma till mina barn som uppfyller deras behov och lever i en städad och bra miljö. Jag höll inte med men fick inte hjälp. Efter 1 år gjorde jag om samma procedur fick göra en ny utredning med samma svar, jag var för bra mamma för att få hjälp även om jag var så trött och utmattad att jag inte orka någonting vissa dagar.

• Anonym (Fia)
    Anonym (Visst) skrev 2016-08-21 17:23:05 följande:

Visst, rätten beslutar med på de grunder soc utger och de skiter i om det är åtta sidor med hittepå. Jag har ett lvu at barn som aldrig fått komma hem pga lögner. Soc skrev bl.a. att de tittat in genom vårt fönster och att barnet inte hade ett eget rum. Vi bodde på 5:e våningen och de hade aldrig varit hem till oss. Men tror du de rättade när vi sa till?? Nej

Nu är vi via soc kontaktfamilj till ett annat barn och jag skulle aldrig anmäla alla de småfel dennes föräldrar gör - aldrig!

Skulle barnet va omhändertaget för det inte hade eget rum?
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version