• Donum

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym (anonym) skrev 2014-11-09 17:46:59 följande:
    Nu kommer det bli mycket bättre eftersom alla orosanmälningar ska tas på allvar så framöver kommer barn att slippa bo så länge hos föräldrar som inte klarar av att sköta dem, utredningar kommer att ske mycket snabbare så att familjer inte längre kan flytta mellan kommun efter kommun när det börjar komma en massa anmälningar.
    Vad menar du?
    Lagstiftningen som kom nu 1 oktober gäller att alla anmälningar där våld förekommer skall leda till inledd utredning. Lagstiftaren har garanterat velat väl, men det uppstår problem bl a i och med vårdnadstvister. Det räcker nu att ena parten gör en anmälan till socialtjänsten om att det förekommer våld hos den andre för att utredning inleds, oavsett om det finns någon substans i anmälan. 
  • Donum
    Anonym (anonym) skrev 2014-11-10 11:32:11 följande:

Det är bra att utredning startas i alla fall när det kommer in anmälningar det märks om det inte finns substans i anmälningarna snabbt exempelvis vid smutskastning vid vårdnadstvister.Risken att barn som far illa minskar om anmälningar tas på allvar istället för som det varit att de läggs åt sidan för att det känns som det inte är något att utreda.

Det märktes redan under förhandsbedömningen när det inte fanns någon substans i anmälan utan bara var ett utslag av den ena parten i en vårdnadstvist. Jag tycker inte att det är bra att den möjligheten tas bort. Utredning innebär alltid en kränkning av människors integritet. Dessutom finns en utredning kvar i socialregistret i 5 år så om utredning har inletts på en sån "jag-är-sur-på-dig"-anmälan så drabbas hela familjen av det. I förlängningen kan det också innebära att om någon i familjen skulle vilja bli t ex familjehem, kontaktperson, kontaktfamilj så kan de inte bli det pga att de finns med i socialregistret. Allt pga en sur part som gör en anmälan utan substans.
  • Donum
    Anonym (anonym) skrev 2014-11-10 12:01:19 följande:
    Finns bara kvar i 5 år om någon åtgärd satts in.
    Nja, det finns kvar i minst 5 år och 5 år från det att evt åtgärd avslutats. Jag tar inte så lättsamt på att kränka människors integritet som du. 
  • Donum
    Anonym (fick rätt mot soc) skrev 2014-11-10 12:13:57 följande:

I dessa fall du beskriver är det solklart rätt med lvu.

Men jag har varit utsatt för socialen och fått mina barn omhändertagna. Mina brister var en relation med en dominant man

PTSD

Sen att min mamma hade problem med samma utredare.

Hur som man måste se sina egna fel och brister och aktivt ändra på dom.

Jag fick hem mina barn stämde handläggarna så ingen av dom finns kvar!

Det finns ändå situationer när LVU är nödvändigt.

Krasst sett, så blir det så att om den ena föräldern inte förmår skydda sina barn mot den andre föräldern, oavsett om det rör sig om en kvinna som blir slagen av sin man, så kan det mycket väl utgöra skäl för LVU. Socialtjänsten kan inte kräva att kvinnan i fråga lämnar mannen, men kan heller inte låta barn växa upp i en våldsam miljö.
  • Donum
    Anonym (fick rätt mot soc) skrev 2014-11-10 12:26:13 följande:
    Absolut och jag önskar att socialen hade skyddat mig och mina syskon från våldet i hemmet.

Hur konstigt det en låter så var det ju tackvare lvuet som jag kom bort från både barnens pappa och manen Jag levde med då.

Inget ont som inte har något gott med sig.
    Gott att du kan se det så!
  • Donum
    Esoada skrev 2014-11-10 23:13:56 följande:
    Jag förstår inte vad som är felet med fallet B
    Att lämna sin knappt 3-åring utan tillsyn medan man själv sover, inte ge barnet mat, lämna runt till främlingar, inte se till att barnet har ordentliga kläder - det är inget du reagerar på?
  • Donum
    Esoada skrev 2014-11-11 15:57:57 följande:

Utan tillsyn medan man själv sover - hon kanske var ensamstående?

Om hon inte gett barnet mat hade det inte levt ens

De kanske inte var främlingar för henne hon lämnade bort till?

Kläder kunde hon ha fixat ja, men då borde sociala ha gett pengar till det

Hon som kommit med historien jobbar inte med socialen, jag undrar vad hon tagit exemplet från? (bekant hon inte gillar kanske?)

Socialtjänsten ska ju då inte vänta tills barn har dött innan det är läge att ingripa, utan om det finns risk för att ett barn hälsa och utveckling allvarligt tar skada.

Ensamstående eller ej - att lämna en 3 - åring utan tillsyn alt. till främlingar, inte ge barnet mat eller kläder är definitivt ett problem och kan mycket väl vara skäl för LVU.
  • Donum
    Anonym (abc) skrev 2014-11-11 20:24:38 följande:

Vad menar du med, "de vet att det är förutsättningen att få igenom en ansökan om vård enligt LVU i socialnämnden och vidare i domstolen."

Menar du att de erbjuder hjälp för att kunna få igenom ett LVU? Och om man vägrar stöd eller hjälp?

Om behoven kan tillgodoses med frivilliga insatser så ska socialtjänsten först pröva det. Om man vägrar så kan det innebära att det finns skäl för LVU då behoven inte kan tillgodoses på frivillig väg.
  • Donum
    Anonym (anonym) skrev 2014-11-11 22:55:42 följande:

Många barn tas med LVU för att föräldrarna nekat frivilliga insatser och när det väl blir LVU säger de sig vara villiga till alla frivilliga insatser.

Många föräldrar lyssnar på de dåliga råden att inte samarbeta med soc. vilket inte är speciellt bra eftersom det inte går att backa tillbaka när det väl gått till tvångsåtgärder.

Det är då man måste bedöma om samtycket är tillförlitligt och allvarligt menat.

Klart att det går att backa tillbaka. Ett barn är ju inte LVU:at för resten av livet. Eller hur menar du?
  • Donum
    Anonym (anonym) skrev 2014-11-12 09:58:02 följande:
    Jag menar att det inte går att backa tillbaka när LVU är taget och föräldrarna överklagar och i överklagan använder argument som att de går med på utredningshem, alla andra frivilliga insatser de vägrat innan och att de nu när det finns LVU plötsligt säger att de kan behöva hjälp.
    Det stämmer inte. Det går utmärkt att "backa tillbaka". Om föräldrarna samtycker till vården så kan man mycket väl släppa LVU:t. Det handlar då om samtycket är tillförlitligt och allvarligt menat. Jag har släppt flera LVU:n mot den bakgrunden. 
  • Donum
    Anonym (Tina) skrev 2014-11-12 08:33:05 följande:
    Nu hoppar jag in här..

Ibland tar det för lång tid ju. Jag är ett levande bevis på att soc försökte lite väl mycket med insatser innan jag omhändertogs. Det är ju 23 år sedan nu men lagen är väl ungefär densamma.

För mig krävdes det att jag hittades två gånger nästintill död, sjukhusvård och sen tillbaka till mina föräldrar ändå. Jäkligt underligt..
    Det är inte lätt att uttala sig om sakernas tillstånd i ett enskilt ärende för 23 år sedan, men socialtjänstlagen har både ändrats sedan dess och också implementeringen. 
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version