• Dr Mupp

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Egentligen borde de finnas fler tvingande åtgärder. Istället för att alla annat för utom omhändertagande är frivilligt så borde man kunna tvinga föräldrar till hemmahossare, föräldrautbildningar, stödfamiljer osv. Allt för att inte behöva göra ett omhändertagande. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    maaammaaa skrev 2012-04-14 19:15:29 följande:
    När det gäller uppfostran så litar jag inte precis på fosterfamiljen, fostarmamman skriver att pojkarna inte sett nakna flickor medan vår äldsta dotter berättar att hon 6 år äldsta sonen 9 år fostermamman  och fosterpappan samt de yngre barnen går i bastu samtidigt, nakna då förstås. Hon tar även med dem till offentlig gemensam bastu för både främmande män och kvinnor. Jag kanske är lite konservativ men tycker man ska dra en gräns vid sexårsåldern för att de ska lära sig innan de börjar skolan att tjejer går till tjejernas omklädningsrum och killarna till sitt. Så långt detta. Barnen var på umgänge på fre-lö och vi hade psykiatriska småbarnsteamet hemma hos oss ett tag. De hade inget att klaga på utan bara positiva saker att säga. När de skulle tillbaka ville alla barnen vara hos oss, nästan tårögda, det känns hemskt att inte kunna låta dem göra det, vi har ju ingen bestämmanderätt mer. Det finns inget som går upp emot att få träffa sina barn, våra barn blir jätteglada när de träffar oss jag tycker att barnens åsikt borde tas i beaktande mer. Så sällan eller inte alls trots att föräldrarna inte är aggressiva är bedrövligt. På något sätt borde man kunna få ta emot och skicka brev, teckningar mm. Vill barnen ringa sina föräldrar borde de alltid få det.
    Jag ser inget konstigt i att en familj med hyfsat små barn bastar tillsammans (men så är jag finne också). Själv bastade jag ihop med min farfar och mina manliga yngre kusiner tills jag var ca 10-12 år och efter det endast ihop med kvinnor (senare sen med min man och våra barn). Och tro mig jag visste mycket väl att kvinnor delar omklädningsrum i vanliga fall. Det lärde jag mig i ettan (på lekis hade vi gemensamt omklädningsrum). 

Jag har ingen konstig syn på nakenhet, varken pryd eller nudist mina barn olika kön duschar/badar gärna tillsammans trots att den äldsta är 8. Det kommer komma en dag då de inte vill det, men de får välja fritt så det lär inte vara nått problem. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    blomma41 skrev 2015-04-23 16:07:06 följande:

Jag tycker att de dära sagda orden för Barnets Bästa är konstigt uttryck, Vem vet barnets Bästa? Tänk om den som ljuger om allting gör detta för att sära på barnet och modern pga svartsjuka? När det gäller städning, betalning av hyra o el o mat? Och läkartider för barnet...och att detta inte stämmer alls men att Soc väljer att gå enbart på dessa lögner och efter 6år ännu går på detta trotsa att allt är motbevisat. Vad gör man då? Man får en falsk stämpel som förälder för Soc klarar inte erkänna att de gjort fel. Stackars barn som under dessa år bett om att få komma hem. Detta är fruktansvärt. Så soc är för mej moralkärringar som inte kan lära sej att lyssna på båda parter.

Soc går inte bara ord. Soc tar kontakt med förskola, skola, BVC mm allt för att få en så riktig bild som möjligt. Det går inte att ljuga ihop om att en familj aldrig duschar, barnen inte får kläder efter årstid och inte kontaktar läkare, inte får mat och misshandlas. En kontroll på förskolan och BVC skulle lätt slå hål på den lögnen. 
  • Dr Mupp
    blomma41 skrev 2015-04-23 19:11:30 följande:

Ok förstår dej, men nu gällde det under mammaledigheten, då finns inte förskolan eller skolan inblandad. Utan pappan hittade på allting om mej som mamma inför socialen, och efter polisanmälan mot de 2 handläggare som var då och pappan så såg jag aldrig mera de handläggarna och de påstod att de Köpte pappans historia..och sedan har de bara spätt på med saker om mej, vilket inte är sant.

Så du menar att pappan kokade ihop en historia om att du inte städade, att du inte betalade räkningarna och inte gick  på barnens läkartider. Allt detta är ju lätt att bevisa så vad gjorde ditt ombud i rätten? Att du varit på läkarbesöken var ju lätta att bevisa med journalantekningar, att du städar borde de ju sett och att du betalar räkningar är ju bara att visa upp ett kontoutdrag. Verkar ju som du hade en pappskalle till ombud om hen inte gjorde nått i rätten. Då är det ju ombudet du ska vara förbannand på.
  • Dr Mupp
    Anonym (Städa städa städa) skrev 2015-05-01 18:23:10 följande:

Såhär fungerar vissa socialtanter. Om de kommer hem till en 10 gånger och det finns lite disk i hon ( 30% full) en gång så skriver de att huset är ett kaos, modern orkar inte städa huset är psykiskt instabil. Och så rullar fördomar och följetången vidare. Det hjälps inte att maten är gjord och fönstren tvättade , speglar putsade, saker i rätt hylla skåp låda, golvet dammsugat och tvättat, mattorna piskade och damm torkat på hyllor och skåp och kylskåp och spis och in i spisen och under spisen rent och snyggt. Mobbning kan det också kallas och mobbare finns inom alla yrken. Inom socialen är det åsikter hos socialtanterna som uppfattas som fakta i rätten.

Absolut, det är så det brukar heta. Disk gör inte att barn blir omhändertagna. Tyvärr är det många föräldrar som inte inser vidden av sina problem. 

Får mig att tänka på ett fall med en ensamstående pappa som fick sin dotter omhändertagen. Han beklagade sig om att soc är så elaka att de tog hans dotter bara för att hon duschade för lite. Nu hade han turen att han beklagade till en av de stödpersoner som varit inblandade i fallet och hon kunde förklara att det i inte var för att dottern duschade för sällan utan för att pappan alltid var full och därför inte kunde hjälpa sitt barn med bla basal hygien. Hans svar var klockren "men varför sa de inte det?" Sen hoppade in i bilen och körde iväg påverkad av alkohol innan stödpersonen hann göra nått. 
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version