maaammaaa skrev 2012-04-14 19:15:29 följande:
När det gäller uppfostran så litar jag inte precis på fosterfamiljen, fostarmamman skriver att pojkarna inte sett nakna flickor medan vår äldsta dotter berättar att hon 6 år äldsta sonen 9 år fostermamman och fosterpappan samt de yngre barnen går i bastu samtidigt, nakna då förstås. Hon tar även med dem till offentlig gemensam bastu för både främmande män och kvinnor. Jag kanske är lite konservativ men tycker man ska dra en gräns vid sexårsåldern för att de ska lära sig innan de börjar skolan att tjejer går till tjejernas omklädningsrum och killarna till sitt. Så långt detta. Barnen var på umgänge på fre-lö och vi hade psykiatriska småbarnsteamet hemma hos oss ett tag. De hade inget att klaga på utan bara positiva saker att säga. När de skulle tillbaka ville alla barnen vara hos oss, nästan tårögda, det känns hemskt att inte kunna låta dem göra det, vi har ju ingen bestämmanderätt mer. Det finns inget som går upp emot att få träffa sina barn, våra barn blir jätteglada när de träffar oss jag tycker att barnens åsikt borde tas i beaktande mer. Så sällan eller inte alls trots att föräldrarna inte är aggressiva är bedrövligt. På något sätt borde man kunna få ta emot och skicka brev, teckningar mm. Vill barnen ringa sina föräldrar borde de alltid få det.
Jag ser inget konstigt i att en familj med hyfsat små barn bastar tillsammans (men så är jag finne också). Själv bastade jag ihop med min farfar och mina manliga yngre kusiner tills jag var ca 10-12 år och efter det endast ihop med kvinnor (senare sen med min man och våra barn). Och tro mig jag visste mycket väl att kvinnor delar omklädningsrum i vanliga fall. Det lärde jag mig i ettan (på lekis hade vi gemensamt omklädningsrum).
Jag har ingen konstig syn på nakenhet, varken pryd eller nudist mina barn olika kön duschar/badar gärna tillsammans trots att den äldsta är 8. Det kommer komma en dag då de inte vill det, men de får välja fritt så det lär inte vara nått problem.