Inlägg från: Anonym (SKAFFA FAKTA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SKAFFA FAKTA)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Blir bara trött när jag läser, ids inte ens läsa alla kommentarer. Jobbar sen många år på socialtjänsten och är fullt medveten om att det finns många socialsekreterare som är inkompetenta och på helt fel plats. Vissa skulle passa bättre med att jobba med döda ting. Så långt är jag med. 

Det folk inte fattar är att det inte är SOC som står för beslutet att omhänderta barn med tvång. Frivilliga placeringar beslutar man inte heller om. För att socialtjänsten ska kunna omhänderta barn krävs att det finns tillräckligt mycket vanskötsel eller beteendeproblematik hos barnet/ungdomen. Därefter krävs att man försökt alla frivilliga åtgärder för individen och föräldrarna. Kan man visa på att man försökt allt detta och att det inte går att genomföra lämpliga förbättringar enligt vad lagen säger och att det inte går att samarbeta med familjen/ungdomen beslutar socialtjänsten att man ska ansöka om tvångsvård.

Därefter skriver man en utredning där man visar att det finns risk för hälsa och utveckling för barnet/ungdomen och man redogör även för hur man försökt att på frivillig väg hjälpa. Utredningen går till socialnämnden som beslutar om soc FÅR ansöka om tvångsvård. I nämnden sitter folkvalda politiker som fattar beslut grundat på utredningen. Fattar nämnden beslut att soc får ansöka om tvångsvård tilldelas föräldrar/ungdom advokater och soc utredning och ansökan om tvångsvård går till FÖRVALTNINGSRÄTTEN där det finns nämndemän och domare och personerna i fråga har advokater och DÄR sitter soc i egenskap av åklagare och framför med sin utredning vad de ser som är dåligt för barnet/ungdomen. Föräldrarna har chansen att säga sitt och  har hjälp av advokater. Sen är det upp till domstolen att fatta beslut. Utan domstolsbeslut kan man inte tvångsvårda nån. 

Bara så ni vet. Men egentligen fattar jag inte varför jag ens orkar bry mej. Jag förstår så väl att den som får sitt barn omhändertaget självklart vill sitt barn väl. Alla gör väl så gott de kan med de förutsättningar som står till buds. Ibland räcker det inte. Men man har alltid chansen att samarbeta till förslagna åtgärder. Är man inte nöjd med det som föreslås kan man vända sig till socialstyrelsen. Den rätten har man ALLTID. Men svartmåla inte alla på soc. .Det är inte soc som fattar beslutet om tvångsvård. Det är förvaltningsrätten. Innan dess beslutar socialnämnd och allt detta är ett FÖRSLAG TILL BESLUT från soc!!!! 

• Anonym (SKAFFA FAKTA)

Och som sagt. Alla passar inte på sina tjänster. Om man anser att man blir felaktigt behandlad MÅSTE man vända sig till socialstyrelsen och be dem granska. Man behöver faktiskt bara ringa eller skriva en handskriven lapp om man inte har möjlighet att skriva på datorn. Man behöver inte formulera sig på speciella sätt. Men man MÅSTE be om granskning!!! Det är ju livsviktigt!

Och i egenskap av soctant säger jag: om nån tycker att jag gör fel hoppas jag att de anmäler min handläggning till socialstyrelsen så nån utomstående granskar det jag gör. Det är en rättighet för klienten och bra för min handläggning att veta att jag håller mej på rätt spår!

Den som är tyst samtycker. Om man tycker man blir felaktigt behandlad och inte vänder sig till socialstyrelsen kan man inte gnälla. Då är man bara martyr. Att gnälla på FL hjälper ju knappast.  

Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version