Inlägg från: Anonym (En soctant till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En soctant till)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym (Soc.) skrev 2012-03-06 13:01:41 följande:
    Ja jisses vad jag ibland skulle vilja låta folk veta hur det EGENTLIGEN legat till, när nåt figuererat i pressen.

Nej, vi omhändertog inte era barn för att ni höll på att renovera, utan för att.........

Ja, tänk om man ändå kunde bryta sekretessen i vissa fall. Vem som helst fattar ju att man inte omhändertar barn för att man renoverar, för att man är tillfälligt sjuk, tillfälligt fattas pengar osv. Soc omhändertar barn då det är uppenbart att barn far illa. Det är alltså inte frågan om MISSTANKE om att barn far illa. Alla omhändertaganden sker också via rätten (förvaltningsrätten) och många även i kammarrätten. Det är bra att socialtjänsten har (åtminstone de flesta) BBIC som de utreder efter, det blir på så sätt tydligt vilka behovsområden som föräldrarna brister i.   
    astro skrev 2012-03-06 11:09:30 följande:
    Det är klart att det är suveränt att soc finns, det borde alla tycka. Men intrycket kvarstår att det är för lite insyn, för lite kontroll av vad de faktiskt gör. Råkar man krocka med ett soc-kontor som av något skäl väljer att ogilla en så kan det uppenbarligen bli riktigt besvärligt.

Problemet, som jag ser det, är att deras ord väger väldigt tungt och inte granskas på rätt sätt (såvitt jag har förstått, i alla fall - har som sagt ingen egen erfarenhet av detta).

På samma sätt som det ibland fungerar inom vård, skola, omsorg.

Det är väldigt svårt att motbevisa vissa svävande uttryck som t ex samarbetsovillig, nervös, insiktslös.

Det är inte heller alltid som den man granskas av är särskilt påläst eller kunnig. Alla är inte bra, helt enkelt. Vissa går efter att det ska se ut "som hos alla andra". Det blir helt enkelt riskabelt att vara avvikande.

En konstnärlig familj fick t ex sina barn omhändertagna för att hemmet var spartanskt möblerat (detta var för många år sedan, innan det blev inne med öppna ytor och luftiga rum), d v s barnen ansågs vanvårdade för att hemmet saknade gardiner, mattor, prydnadssaker osv. 
    Nog för att "svensk norm" säger att ett hem ska vara alldeles nerlusat med textilier och prylar, men det innebär ju inte att man lider av att inte bo så. 

I andra änden av skalan så gäller det som sagt att komma ihåg att soc verkligen behövs. Idealiskt vore om soc hade råd och personal nog att sätta in betydligt bredare insatser.
    Men - ett mer objektivt synsätt vore absolut att föredra. Eller betydligt effektivare granskning. 
    Bara ett inlägg:   "Råkar man krocka med ett soc-kontor som av något skäl väljer att ogilla en så kan det uppenbarligen bli riktigt besvärligt." Jag tror inte att någon på ett soc-kontor ogillar någon för då har man helt valt fel yrke!!! 
    Anonym skrev 2012-03-06 18:10:12 följande:
    "Soc. tyckte det var jätteviktigt med hemlagad mat för om vi köpt malet köttsoppa på affären och bageribakta bullar så ...

Malet köttsoppa är det detsamma som pulversoppa så är det pga av att pulversoppa  inte har tillräcklig näring.

Visst är det viktigt med näringsrik mat, men knappast orsaken till att ett barn blir omhändertaget. Det kan vara en del i många olika delar i en utredning som visar på föräldrarnas oförmåga.
    tackförfisken skrev 2012-03-06 21:08:39 följande:
    Den krassa verkligheten. Pengar!
    Jag skulle vilja se den socialsekreterare som idag vågar starta en utredning på lösa grunder.Jag vågar inte tänka på vad ett Lvu i slutändan kostar.
    Tror det är betydligt vanligare att många fall inte ens utreds då även socialförvaltningen har krav på sig.

Helt rätt! Omhändertagande av barn kostar enorma pengar och jag är helt övertygad om att många socialtjänster drar sig i det längsta innan de startar denna process. MEN samtidigt - behövs ett omhändertagande så måste det göras, även om pengarna inte finns.
    Anonym (vann i FR) skrev 2012-03-07 13:18:41 följande:
    Jag kan också tillägga att vi aldrig fått veta exakt varför vi började utredas. Soc sa från början att en person med anmälningsplikt anmält, men detta papper har "försvunnit" och går inte att uppbåda alls, och nu "minns" inte utredarna längre exakt vem det var eller vad som stod i anmälan. Jag brukar i vanliga fall akta mig för att ta på mig offerrollen, men just detta fall tror jag faktiskt beror på att jag och min man är aktiva inom Svenska Kyrkan. Utredarna yttrade vid ett flertal tillfällen sig nedlåtande om vår tro och även åsikten att barn ska växa upp i "neutrala" hem (som om någon förälder inte skulle påverka sina barn...). Jag tror att det beror på religionen eftersom det är den enda anledning jag överhuvudtaget kan komma på.

Jag skulle också vilja veta av de som försvarar soc med all sin förmåga vad de tycker om dessa fall:friendsofdomenic.blogspot.com/
    www.nwt.se/forshaga/article918440.ece
    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    debatt.svt.se/2011/11/03/socialtjansten-ar-oe.../
    Kom ihåg att media ger bara EN sida av myntet. Jag VET att om kunde socialtjänsten ( de kan inte pga sekretess) ge den sidan av myntet så skulle medias bild bli en helt annan. Media kallar att de granskar ärenden, men gör de verkligen det då de INTE kan granska socialtjänstens arbete??? 
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version