• Border

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Ts, jag tycker att det är jättebra att du startat den här tråden.
    Jag tillhör själv den skaran personer som är livrädd att ens barn ska tas ifrån en på grund av alla skräckhistorier man hört.
    *En ytligt bekant säger att hennes dotter fråntagits henne på helt fel grunder. När man frågar mamman varför soc anser att det var berättigat att omhänderta barnet enligt LVU så säger hon att det beror på att hon har en depression. Hon menar på att det är en vanlig depression, att hon äter emdiciner och fungerar helt normalt.
    Då blir jag LIVRÄDD för jag äter själv antidepressiva mediciner och går hos en psykolog varannan vecka. Jag har varit så förbannat rädd att min psykolog ska anmäla mig på grund av att jag lider av psykisk ohälsa. Jag vet att min son har det jättebra med mig och sin pappa, men då kan jag tänka som så att, jag kanske är en sån mamma som tror att jag gör det bästa för mitt barn, men egentligen inte gör det.
    Nu har jag förstått att det ligger mer bakom att hennes dotter blev omhändertagen.
    *En granne säger att hon blivit anmäld till soc av förskolan pågrund av att dottern ibland är lite smutsig runt munnen och att hon har lite för stora kläder. Då blir jag oxå rädd, för jag vet att vi missat nån fläck när vi trättat sonens mun på morgonen, och när han vuxit ur gamla storleken på kläderna och han byter upp en storlek kan de nya kläderna vara något för stora. Ska vi bli anmälda till soc på grund av det?
    Nu har jag träffat grannens dotter och grannen har berättat mer. Hon säger: "Dottern tycker ju inte om att duscha, tvätta sig eller borsta tänderna, så då struntar jag i det, för det är ju ett övergrepp att tvinga barn till sånt de inte vill". Dottern är extremt smutsig och har kläder och skor som är flera storlekar för stora. Mamman förstår inte själv att hon brister.

Rädslan för att soc ska ta min son är fruktansvärd. Det är hemskt och jag är rädd varenda dag, varje sekund. Men efter att den här tråden har skapats kan jag kanske lugna mig en smula         

• Border
    Anonym (Enmamma) skrev 2012-03-10 14:04:00 följande:
    Precis. Det är ingen annan en föräldrarna själva som vet hur det egentligen gick till och hur det egentligen är.
    Jag hade en gång i tiden kontakt med socialtjänsten. Dom omhändertog mitt barn. Skrev massa konstiga saker i utredning efter att ha träffat mig enbart 2 ggr. Dom vägde samarbeta med mig och pappan, inte tvärtom.

Jag bytte handläggare efter omhändertagandet och den nya handläggaren gjorde en ny utredning och träffade oss regelbundet, samarbetet funkade utan problem och lvu:et hävdes och barnet kom hem.

Maktmissbrukare kallar jag den första handläggaren. Visst hade och har vi som föräldrar brister och fel men det går faktiskt att hjälpa på frivillig väg.

Den här tråden är ju enbart skapad för att man vill försöka inbilla folk att det bara finns hemska LVU mammor där ute. Vilket inte är sant och det är inte bara mammor barnen omhändertas ifrån och man kanske skulle försöka börja lyssna mer på mammorna istället för att bara slänga skit på dem.
    Fy fan vilken pantskalle!!! Gud, vad skönt att ni fick en normal människa till handläggare sen
  • Border
    Anonym (Enmamma) skrev 2012-03-10 17:36:44 följande:
    Japp det var ganska hemskt faktiskt, var väl ren tur att vi orkade kämpa så pass att vi drev igenom att få en ny handläggare på ett helt nytt kontor där dom såg oss med helt andra ögon.

Ja, gud, jag förstår att det måste ha varit fruktansvärt!
  • Border
    Lavish skrev 2012-03-10 21:05:17 följande:
    Jo det finns någonting värre. Barn som blir misshandlade, vanvårdad eller utnyttjade av sina föräldrar. Av de personer som ska ta hand om dem, älska  dem, skydda dem från allt ont. Det är faktiskt mycket värre än att barn tas från föräldrar.
  • Border
    Anonym (Enmamma) skrev 2012-03-10 21:12:52 följande:
    Någonting som jag tycker är riktigt hemskt är barn som blir sexuellt utnyttjade i familjehem som redan kommer ifrån trasiga hem eller som blir behandlade som slavar. Ska man vara familjehem måste man vara beredd att öppna hela sitt hjärta.

Ja, fy fan!!!!!!!
  • Border
    reflections skrev 2012-03-10 21:11:03 följande:
    Jag skulle vilja kasta ut lite frågor till alla i tråden:

VAD tycker NI är tillräckliga skäl för omhändertagande av barn? (Jag riktar mig särskilt till dig "empati")

Ska L.V.U. överhuvudtaget få finnas - och i så fall varför?

Vad tycker ni att socialtjänsten ska ha för funktion i samhället? 
    *Våld, psykisk terror, barn som riskerar att bli allvarligt skadade.

*Ja, LVU ska finnas - pga av ovanstående jag skrev

*Socialtjänsten ska, när det inte finns belägg för LVU erbjuda olika slags hjälp till föräldrar.

Att ta ett barn från sina föräldrar ska vara det sista man gör     
  • Border
    Ninja05 skrev 2012-03-12 20:36:44 följande:
    Ja jag är en tjej som blev omhändertagen enligt LVU efter att ha varit nära att dö av uttorkning när jag som spädbarn blev lämnas själv i lägenheten medan mamma och pappa stack ut och söp och knarkade. Trots detta har jag fått höra pÅ min mammas hat till soc, hur dem "gör allt för att förstöra för familjer" att dem vill ha kontroll på alla i samhället som inte är "som alla andra"... Men om inte soc efter typ hundra larm och massa försök till att stödja placerat mig skulle jag säkert vart död nu. Soc vill inte förstöra för någon, dem försökte in i det sista med insatser för mig och mina föräldrar för att undvika en placering. Men tillslut gick det i te längre. Jag känner stor tacksamhet idag för hjälpen jag fick. Mamma är 50 år, håller ftf på med tunga droger, haft en stroke o kan inte gå . Dygnet runt vård... Pappa är död. Men jag känner en otrolig tacksamhet till livet. Och att jag fick det så bra tillslut!
    Vilken tur i oturen du hade ändå!
  • Border

Jag vill bara säga att jag är så jävla arg och förbannad på alla som hittar på att deras barn blivit fråntagna dem utan anledning! det är sådana som ni som gör att jag kämpar som en dåre varje dag på grund av katastroftankar kring att min son skulle tas ifrån mig utan anledning!

• Border
    Anonym (Signaturen) skrev 2012-03-16 21:28:29 följande:
    Hittar på o hittar på, har du sådana problem så ska du tas ifrån ditt barn enligt många här inne... Kanske kan det vara så att alla vi som är utsatta inte har fel? JAg säger inte att alla har rätt heller men...
    Nej, är ni utsatta så är det ju på riktigt, men jag menar de som hittar på de mest ruskiga historier om att BVC, förskolan, soc, alla runt omkring, läkare mm konspirerar och gör allt detta enbart för att jävlas.
  • Border
    Ninja05 skrev 2012-03-16 22:52:43 följande:
    Så gör man nog . Man försvarat sig själv omedvetet för att det gör för ont att inse att man har såna brister. Mamma gör det ftf 20 åt efter att jag och min bror blev placerade. Men allt var "soc fel" och BVC ville "åt henne för att hon inte var som alla andra" på ett vis har jag förståelse för det och tror det gör så ont att förlora sitt barn så man helt enkelt inte går att inse att det kan vara sk "självförvållat"
    Du är väldigt klok, tycker jag. Man blir ofta det när man går igenom jobbiga saker i livet. Jag kan hålla med dig om det du skriver, att man inte vill erkänna för sig själv att man gjort fel.
    Jag lider av katatsroftankar kring att min son ska tas ifrån mig utan anldening, och igår var jag hos psykologen och pratade om det, så jag var extremt arg, ledsen och sårbar när jag skrev här i går.
    Jag fick förresten tipset att inte gå in och läsa i den här tråden, av psykologen, så nu ska jag inte göra det mer   
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version