• Chianti

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Tom Araya skrev 2012-03-06 08:08:44 följande:
    En vän till mig får inte ha sin 5 månader gamla dotter hos sig, mig veterligen finns inget domstolsbeslut på det.
    Och din vän hävdar att soc bestämt det.
    Antar att du förstår själv att det inte stämmer?
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Chianti
    Tom Araya skrev 2012-03-06 10:00:52 följande:
    Du kan ju berätta vem det är som bestämmer det då, när inget domstolsbeslut finns?
    Eller så kan jag säga att då finns det antingen ett domstolsbeslut eller ett ok från vårdnadshavaren.
  • Chianti
    Anonym skrev 2012-03-06 19:20:30 följande:
    Det är nog detta som många inte förstår, både de som får sina barn omhändertagna och de som lyssnar och tror på vad föräldrarna säger.

Läste en dom ganska nyligen där ett antal barn omhändertogs efter det att den inhyrda städfirman slog larm.
    Barnet var så smutsiga att det krävdes mellan 3-4 duschar att få dem rena, rena och smutsiga kläder fanns spridda överallt tillsammans med använda blöjor och diverse matrester.
    Personal på förskolan trodde att det fanns ett dött djur i ventilationen så illa luktade barnen.
    Äldsta barnet i lägre skolålder hade mer eller mindre skött de mindre barnen och gett dem att äta, främst kakor.
    De åt kopiösa mängder mat på förskolan och hos familjehemmet i början.
    Barnen hade fortfarande blöjor fast de var alldeles för gamla.
    Barnen var övermedicinerade med bla astmamediciner och värkmedicin.
    Det äldsta barnet tyckte att det var så fint i för att det var rent och att man kunde äta vid matbordet. 

Föräldrarna tyckte inte alls något var fel på deras sätt att leva, de ansåg att barnen själva skulle ta ansvar för när de skulle sluta med blöja, när de skulle sova, äta, att de genom detta utvecklades. Möjligen tyckte de att de kanske behövde lite hjälp med städning. 
    Hur hittar man en sån dom? Skulle vara intressant att läsa.
  • Chianti
    Tow2Mater skrev 2012-03-07 02:31:07 följande:
    Det handlade om att en socialarbetare köpte nya gardiner till ett panoramafönster som föräldrarna ville ha utan gardiner, tycker du det ingar i "helheten" som en socarbetare ens ska ha en åsikt om?? Undrar vad de skulle se för helhet i mitt hus som inte har en endaste gardin. Hade jag nån skulle jag köra upp den i röven på sockärringen som gjorde så - så därför bor jag inte i Sverige.
    Eller så handlade det om en enda mening utryckt ur sitt sammanhang, av en förälder som har svårt att ta till sig och erkänna den riktiga problematiken.

Jag har följt ett antal soc-trådar här på FL under nåt år. Det är ett ofta förekommande tema att någon förälder som fått ett barn LVUat drar upp en löjlig detalj om något helt ovidkommande som någon på soc sagt, t ex att barnet saknat en toffel. Denna saknade toffel dras upp i post efter post av föräldern med argumentet att det är därför soc LVUat barnet för det står minsann i utredningen.
    Ju längre diskussionen pågår så dyker det upp andra fakta t ex att barnet ofta har blåmärken, dagis har anmält vanvård, grannarna har vittnesuppgifter om våld eller alkohol eller what ever. Men postaren fortsätter älta toffeln trots att det ganska snart står klart för resten av FL att det finns många tydliga problem i föräldraskapet.

Jag vet inte vad det beror på att postaren inte kan sluta älta toffeln, kanske är h*ns intellektuella kapacitet så svag att man inte förstår mer än konkreta exempel som tofflor, eller så vet postaren med sig att det visst förekommer vanvård, men genom att föra tillbaka samtalet på toffeln så förhindrar man att diskussionen verkligen kan ägnas åt de stora bristerna och därigenom så finns de liksom inte. Det är bara toffeln som finns, punkt slut.

Så det där med gardinen... Känns det inte ganska självklart att det inte riktigt är hela sanningen? Tro vad du vill, själv förhåller jag mig skeptisk till "fakta" av det slaget.
  • Chianti
    Tow2Mater skrev 2012-03-07 03:02:37 följande:
    Men det är väl klart. Fast de borde inte kora over foräldrarna helt i detaljer som gardiner. De borde inte ha en asikt overhuvudtaget om gardiner. Gardiner borde inte vara ens en liten del av en "sanning".
    Nej verkligen inte, men min skeptiska ådra säger mig att det där är en uppgift som inte tolkas och förs vidare objektivt.
    Fundera bara en kort stund på om det ens är rimligt att detta skett. Hur skulle det ens gått till? Och varför skulle en person från socialen lägga tid eller energi på en sån sak? Verkar det vara troligt?
    If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck...
  • Chianti
    Anonym (Hårda nypor) skrev 2012-03-08 22:41:53 följande:
    Sverige var tidiga med, om inte till och med först att ratifiera FNs barnkonvention. Kan du ge källhänvisningar om det du påstår, att Sverige har dålig koll på detta. Om man jämför Norden med övriga Europa eller övriga världen finns den få andra länder som tar sig rätten till så stort inflytande i familjers angelägenheter. Om vi flyttar oss till södra Europa som ändå är lika oss beträffande utveckling och demokrati, där samma FN deklaration har anammats skulle det aldrig accepteras de intrång som sociala myndigheter sysslar med i Sverige. Där är det familjen och individen som är hörnstenarna i samhället ( eftersom det är det ett samhälle mest består av ) myndigheter är till för dessa och inte tvärt om. Att "kinder gulag" Sverige skulle ha dålig koll på familjer finner jag svårt att tro.  
    Nu skrev ju Insatt "i vissa fall".
    Här kan du läsa om vilka: unicef.se/barnkonventionen/sverige-far-kritik-av-fn
  • Chianti
    Anonym (empati) skrev 2012-03-09 00:02:01 följande:
    Det har gått för långt. Vad blir nästa steg? Steget från det du pratar om, och till att börja kontrollera föräldrar INNAN de fått barnen, är kortare än du tror.
    Du, svenska myndigheter har omhändertagit barn i flera hundra år, så så himla kort verkar ju inte det där steget vara.
  • Chianti
    Anonym (empati) skrev 2012-03-09 00:10:40 följande:
    I flera hundra år? Skulle inte tro det, hela det sociala systemet blev till i slutet på 1800.
    Ok, i så fall hade jag fel. Så då blev steget kort då, om samhället omhändertagit barn ända sen 1800talet? Tomte
  • Chianti
    Lavish skrev 2012-03-09 07:50:24 följande:
    Nåja, här kan jag inte hålla mig borta och konstatera att

1. Fram till för inte mer än 80-90 år sen togs barn bara om hand ifall de var föräldralösa eller föräldrarna inte tänkte ta hand om dem.

Och 2. Vi hade faktiskt en lång period i svensk historia när man visst tvångssteriliserade potentiella föräldrar, så man kan nog snarare säga att det där steget var taget större delen av den tid vi haft familjevård av den här sorten.
    Nej. Uppfostringsanstalter har funnits sen 1800-talet, och där placerades både föräldralösa barn och vanartiga barn, mot föräldrarnas vilja,  Antar att nån snart skriker källa? sv.wikipedia.org/wiki/Skrubba_skyddshem
  • Chianti
    Lavish skrev 2012-03-09 09:00:14 följande:
    Okej, men det ligger väl snarare inom ramen för ungdomsanstalt som straff snarare än omhändertagande för barnets bästa i så fall?
    Eftersom jag googlade så läste jag lite snabbt, det verkade även ske för barnens skull: I avsaknad av utvägar att på annat sätt omhänderta försummade eller vanartade barn...

Ska vi släppa det nu? Skrattande
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version