• Anonym (Hmmm)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Jag har BARA läst TS- och får lite spontana frågor...

1) Arbetar du inom socialtjänsten? För utifrån vad du skriver har jag svårt att se att du gör det. Det saknas flera steg i din berättelse- som hade gjort oss läsare MYCKET mer förstående inför varför detta barn separerades från sin mamma i exempel A.

2) Erbjöd man mamma skyddat boende? Har mamma fått någon hjälp med att stå emot mannen? Har mamma fått hjälp med att "fixa sin situation"? Såsom du beskriver handläggningen av ärende A så anser jag att det fattas oerhört mycket som KRÄVS för att ett omhändertanande skall anses vara aktuellt.

Jag abetar sedan 6 år som socialsekreterare med barnavårdsärenden inom socialförvaltningen i en mellanstor stad i södra sverige. Jag har "gjort" flera omhändertaganden, gjort ett antal ansökningar till Förvaltningsrätten och handlagt ett väldigt stort antal ärenden med våld i nära relationer. 

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-08 21:33:57 följande:
    Det råder ju en koncensus över nära nog hela världen att barns behov väger högre än allt annat. I det ingår att barn har vissa rättigheter som tex en god vård och fostran. Att man får göra som man vill med sina barn (=individens frihet?) upphörde den dag sverige ratifierade FN:s deklration om barnets rättigheter. Att "storebror" kontrollerar föräldrar har alltså ytterst med FN att göra och SVerige har fått kritik för att vi i vissa avseenden har dålig koll på just detta - barnets rätt. Så för de nationella svenska myndigheterna gälller att levs upp till "FN-nivån"! Inget en enskild soctjänsteman bestämmer om ....
    Skål
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version