astro skrev 2012-03-09 10:51:27 följande:
Ska man tro de utredningar som har gjorts så är det visst inte så farligt att ha en "avvikande" familj. Forskning visar att barn som växer upp i pappa-pappa eller mamma-mammafamiljer faktiskt mår bättre och har ett stabilare familjeliv än barn i "vanliga" familjer.
Kolla in regeringens egen utredning om du inte tror mig.
Det är mest våra egna fördomar som leder till antagandet att det skulle vara illa med "en ny sorts kärnfamilj". Inga studier, här eller i USA för den delen, ger detta något stöd.
Jag blir också lite road av ditt antagande att singelkvinnor som vill ha barn måste vara sociala avvikare eller dåliga på relationer på något sätt. Det är väldigt långt ifrån sanningen men jag orkar inte börja bena ut detta, vill bara konstatera att du här visar fram ett praktexempel på de förutfattade meningar som alltför ofta får styra i vårt samhälle.
Vilka studier tänker du på då - länk tack! Tänk också på att homosexuellas barn alltid är planerade - det kan inte bli några hoppsan-barn där! Så om man ska jämföra en grupp barn som växer upp med homosexuella med en grupp barn som växer upp med båda sina bioföräldrar, så måste man göra ett sådant urval i den senare gruppen att alla barnen där också är planerade. Annars blir det ju en "bias", om de oplanerade och i värsta fall oönskade barnen, som kommit vid helt fel tillfälle i föräldrarnas liv och därför kanske upplevs som en belastning, ska räknas med. T.ex. skulle man kunna jämföra med heterosexuella par som genomgått fertilitetsbehandlingar.
Alltså, de homosexuella och de ensamstående kvinnorna behöver förstås inte vara dåliga föräldrar
på samma sätt som man kan frukta att en begåvninghandikappad kvinna är det. De förstår säkert hur man ska blanda ersättning, och när det är dags att söka läkare, lika bra som ett genomsnittligt heteropar. Men barn har ju andra behov också än rent fysisk överlevnad, tänker jag!
De har rätt att veta sitt ursprung. Hur viktigt detta är för en människa, kan du fråga vilken psykolog som helst!
De har rätt till en moders- och en fadersgestalt, eftersom det är en känd sak att både pojkar och flickor behöver interagera med en förälder av det egna könet och en förälder av det andra könet, i olika viktiga utvecklingsstadier. För att bli hela människor. Många pojkar som växer upp utan far blir ju t.ex. antingen överdrivet macho - kriminella. Eller tvärtom: för feminina. Och många kvinnor som vuxit upp utan far får svårigheter i sina relationer till män. Antingen att de söker en fadersgestalt och blir tillsammans med en massa olämpliga äldre män, eller att de inte får till någon relation alls för att män är så främmande för dem att de blir blyga och rädda. (De flesta av dessa barn får ju heller inga syskon.)
Och slutligen, i synnerhet när det gäller adoptivbarn, så brukar utredarna se på att adoptivfamiljen ska se så normal ut som möjligt. För att det inte ska bli ytterligare avvikandefaktorer, för ett barn som redan har en annan hud- och hårfärg, och det konstiga faktumet i bagaget att h*n är bortlämnad av sina riktiga föräldrar. Det får t.ex. inte vara för stora åldersskillnader mellan mamman och pappan, för det kan anses avvikande av omgivningen. Jag vet även ett par som inte fick adoptera för att mannen var extremt kortvuxen ("dvärg") - det ansågs som ytterligare en avvikandefaktor som kunde göra det ännu mer jobbigt för ett adopterat barn. Men just när det gäller homosexuella, som av MÅNGA faktiskt fortfarande betraktas som avvikande, så får man inte säga att det kan bli jobbigt för barnet t.ex. i skolan, inför kamraternas föräldrar, inför de andra barnen på gården, inför en kommande pojkvän/flickvän, blivande svärföräldrar... De vuxnas behov går före!
Begåvningshandikappade samt äldre kvinnor är däremot inga behjärtansvärda grupper, så där är det HEEEELT okej att gå in och plocka ungarna... och säga att det är för barnets bästa.