• Lanie

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

okej, vad finns det och göra om man anser att socialtjänsten inte gör tillräckligt då? När jag ber om hjälp och de bara hänvisar till andra kommuner och de säger i örat att de inte tänker göra någonting? Och jag ringer till andra kommuner, men får inget svar. Vad gör jag när ingen vill hjälpa utan bara skickar mig runt för ingen vill ta tag i det som jag vill ha hjälp med? Hur kan jag gå vidare?

• Lanie
    Anonym (behöver hjälp) skrev 2012-03-07 13:06:52 följande:
    Håller med. Undrar vilken hjälp det finns att få? Innan det behöver gå till LVU. Den sida av systemet som jag sett har inte gett mig några ledtrådar. Absolut inget stöd och ingen hjälp, känns som om samhället bara sitter och vntar på att allt ska braka ihop så man kan ta hand om barnen därefter? Ska det vara så? Vore det inte bättre om det fanns insatser som kunde hjälpa barnen att få växa upp i sina familjer?
    så känner jag också. Att samhället träder in när det redan är försent. I mitt fall vill jag se till att det blir utrett och jag vill ha hjälp innan det går snett, innan våra liv ligger i spillror. Det borde kosta samhället mer än att utreda och hjälpa innan det blir tokigt. I mitt fall handlar det om min lillasyster som bor tillfälligt hos oss, då mamma drog till annan stad och min syster går sista året på högstadiet. Går inte och flytta henne till ny skola när det bara är en termin kvar. Och hos sin pappa kan hon inte bo för där snackar vi missär. Så vi tog henne tillfälligt. Men nu vill jag och min sambo se över möjligheterna att låta henne bo hos oss tills hon går ut gymnasiet. Och när vi vänder oss till Socialen så de kan utreda vart hon ska bo, så får vi kalla handen. Jag vill ge henne en trygg miljö att vistas i så hon får en möjlighet till bra start i sitt vuxna liv, men det är inte lätt när de som ska utreda inte tar tag i det, utan slussar runt oss mellan olika kommuner då tre kommuner är inblandade (kommunen hon bodde i innan mamma flyttade, kommunen hon går i skolan på och som vi bor i och så den kommunen mamma flyttade till då lillasyster var skriven där ett tag)
  • Lanie
    Anonym (behöver hjälp) skrev 2012-03-07 13:38:02 följande:
    Känner igen mig så väl. Ingen som vill ta ansvar, inga resurser , inget stöd eller hjälp förrän allt är försent. Varför??? Man ödelägger människoliv och orsakar samhållet stora kostnader, men ingen reagerar. Vi som behöver hjälp och stöd är för svaga för att orka protestera, och ingen annan verkar bry sig....

Ett annat exempel är när vi väntade vårt andra barn och fick reda på att han hade ett allvarligt funktionhinder, vi ville avbryta graviditetan eftersom vi redan då såg att vår familj inte hade kapacitet att ta emot ett barn med särskilda behov. Men då lämnades tydliga försäkringar från både vården, BUP, släkt, vänner och er här inne på FL att samhället skulle finnas där och ge oss det stöd och den hjälp vi behövde.... den hjälpen har vi inte sett något av, och vår situation blev precis så tuff som vi trott, och många gånger värre när min man inte orkade kämpa längre, och vi höll på att mista honom
    Lider verkligen med er att ni fått utstå så mycket. Eftersom jag aldrig haft med soc eller utredningar och göra så har jag väl alltid naivt trott att den dagen man behöver hjälp så ska man få det. Tills man kommer till den dagen och faktiskt ber om hjälp och ingenting händer. Det är så fruktansvärt frustrerande att sitta och ringa runt, vänta på svar, vänta på att de ska ringa upp och om de öht ringer upp så bara säger de, nä, tyvärr, det ligger inte på vårt bord, du får vända dig dit, eller dit, eller dit, men hit är det ingen idé att du ringer igen. Och vad gör man då? Vem ska man ringa till då? Det handlar om ett barn som i dags läget inte bor hos någon av sina vårdnashavare, men det är inget som de berörs av? Har inte läst Socialtjänstlagen så noga, men vad jag fick ut av den så är det socialtjänstens skyldighet att utreda om det kommer till deras bord att ett barn inte bor hos sin vårdnashavare. Vem är det som övervakar deras arbete?
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version