Inlägg från: Anonym (Demokrati...?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Demokrati...?)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 19:20:37 följande:
    Hur kan det vara skrämmande att jag anser att personen motarbetar mina förslag och att de inte är "bra nog", istället för att ta sig en fundera och tänka "hmm det kanske går att göra på ett annat sätt, kanske ska pröva det och sen om mitt är bättre håller jag mig till det". Det handlar om att vara öppen för förslag och förändring. Det är väl konstaterat att många mammor inte alls förstår vad som är fel fast det uppenbarligen är det, så varför inte bara försöka ta det till sig.

Det är som att en mamma misshandlar sitt barn som uppfostran och tycker det är helt normalt, och ABSOLUT INTE tänker lyssna på soc förslag för att hon känner sig "överkörd", att soc "ska utöva makt" och det är "sååå himla hemskt". Precis som den misshandlande mamman inte tycker hon gör fel kanske inte en mamma som på annat sätt inte ger barnet det han/hon behöver inte gör fel, fast barnet uppenbart kommer ta skada av det.
    Herregud, ditt uttalande påminner om maktmissbruk i bl.a. forna öststatsdiktaturer, Chile, naziTyskland, etc. Du har inte funderat på att det där gäller på båda hållen? Varför skulle dina åsikter smälla högre än andras? Det är ju bara en persons åsikter, inte precis någon lagstadgad mall. En sådan utveckling i samhället är så fel det bara kan bli. Bara för att en person anser någonting och det motsägs av någon annan resulterar i ett utlåtande om icke samarbetsvilliga föräldrar? Med en sådan inställning och åsikt har du absolut ingenting  att göra inom ett yrke som har så mycket att säga till om så många människors liv. Hade du varit lärare, barnmorska eller annat så hade man aldrig accepterat ett sådant uppförande. Ska man det enbart p.g.a yrket? No f*cking way säger jag bara.

Och ja, jag är också emot barnmisshandel, såväl fysisk som psykisk men jag är också emot nazistfasoner i ett fritt samhälle.

Om du vill ha samarbete så borde du lära dig vad det betyder. Om du vill ha en diskussion om vad som är det bästa så får du lära dig vad diskussion betyder. Om du vill att folk ska "ta till sig" det du säger kanske du ska föregå med gott exempel. Om du vill att folk ska respektera dig försök med att se bortom din instängda lilla kubvärld och börja respektera folk (även om de kanske har åsikter som är annorlunda än dina)

Det är väl konstaterat att många mammor inte alls förstår... eller Jag har läst om det någonstans... eller Jag har hört... eller Jag har alltid gjort så här... är inte skäl nog för att inte bli ifrågasatt eller emotsagd.

Önskar verkligen att alla soc.sekreterare som har rätt att utreda familjeärenden genomgår utförliga psykologiska- samt lämplighetstester innan de ens får gå bredvid en rutinerad person. Plus ska de också lära sig analytiska tekniker (önskvärt hade ju varit kravet på en analytisk och logisk hjärna också) samt deras personlighetsutvärdering ska visa att de är fullkomligt prestigelösa och tål att bli ifrågasatta. Allt ovan ska dessutom upprepas med jämna mellanrum för folk ändras genom åren och vissa blir knäppare och mer inskränkta och fördomsfulla.
  • Anonym (Demokrati...?)
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-07 13:37:14 följande:
    Vet du, jag orkar inte ens läsa igenom hela ditt inlägg eftersom det märks att du inte läst allt jag skrivit och jag orkar verkligen inte upprepa. Jag och kvinnan som diskuterade detta ämne kom överrens eftersom vi menade samma sak men uttryckte oss olika....
    Jag läser det du skriver, förstår att du varken orkar läsa eller ta till dig, roligt nog var det ju just den biten mitt inlägg handlade om. Need I say more?
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version