Inlägg från: Anonym (Hårda nypor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hårda nypor)

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym (sanningen) skrev 2012-03-05 13:22:45 följande:
    Efter att själv har träffat och läst många historier på internet så har jag förstått att det är MÅNGA som verkligen inte förstår varför varför deras barn blir omhändertagna av socialtjänsten. Socialtjänsten är "the bad guy" som "gör allt för att förstöra deras liv". Eftersom dessa mammor inte förstår själva vad som är fel och berättar historier för andra som är helt felvinklade får många en bild av att socialtjänsten är något hemskt, farligt, obehagligt och skadligt osv. Eftersom de inte förstår vad de gör fel gör detta också att de inte förändrar det som är problemet utan fortsätter med "problembeteendet".

I den här tråden berättar vi de riktiga historierna kring omhändertaganden, sanningen om vad som gick snett och varför, och mammornas historier som är tvärtemot "det riktiga"

Jag kan berätta om två kvinnor. Den första som jag kallar A är en kvinna som levt i en våldsrelation med en man som är mycket deprimerad och självmordsbenägen. De har haft mycket kontakt med socialtjänsten eftersom de båda går på bidrag och pga våldet (en dysfunktionell relation). En dag, vid ett socmöte, tar mannen barnet i sin famn och hotar med att döda han själv och barnet, polis måste inkallas och de lyckas ta barnet från mannen. Barnet blir omhändertagen och placerad hos en annan familj, socialtjänsten ställer krav om att kvinnan måste sluta ha kontakt med mannen om hon vill få tillbaks sitt barn och fixa sin tillvaro (flytta till egen lägenhet osv.). Det finns en hel del som jag inte orkar/vill skriva ut här men jag förstår verkligen varför hennes barn inte får vara med henne, då även hon är väldigt speciell och konstig mot barnet. Hon träffar mannen i smyg hon inte får ha kontakt med men socialtjänsten har sett detta, hon har anmält familjen som barnet bort hos för att hon en gång såg att mamman i familjen torkade barnets mun när h*n hade ätit fast h*n grät, A ansåg detta som barnmisshandel. A gör ALLT som hon inte borde göra för att få tillbaka barnet och hon förstår verkligen inte vad hon gör för fel. Hon skyller allt på socialtjänsten som är "dumma i huvudet".

Den andra kvinnan, som jag kallar B, är helt obenägen att ta hand om sitt barn. Barnet kan leka flera timmar själv medan hon sover, har ingen struktur alls i vardagen och kan inte hålla i pengar, efter två veckor (får bidrag) är pengarna slut och de äter inte alls någon näringsrik mat eftersom hon inte har "råd" med det. Hon kan lämna barnet till någon hon känt några dagar och låter personen passa h*n medan hon gör annat. Barnet kan inte prata trots att h*n är nästan 3 år. Säger endast några få ord och pratar med bebisspråk eftersom mamman inte alls stimulerar barnet/pratar med barnet. Kvinnan flyttar ofta runt och barnet har ingen stabil tillvaro. Hon klarar inte av att lämna barnet på dagis (eftersom hon inte orkar gå upp) och h*n träffar aldrig andra barn. Ändå blir hon HELT chockad när barnet blir omhändertaget efter orosanmälan och förstår inte vad som är fel.

Det är inte konstigt att kvinnorna får andra att tro att det är "hur lätt som helst" att bli av med sitt barn när de kommer med sina historier som är HELT andra än sanningen.
    Men snälla TS,här pressenterar du 2 omsorgsfullt utvalda ärenden. Och med tanke på hundratals granskade baranavårdsutredningar där knappast någon uppfyller kraven på saklighet, blir jag inte inponerad direkt.LVU är ändå ett resultat av en sådan utredning. Det läggs in felaktigheter i dessa utredningar medvetet, och det är tröttsamt att höra " varför skulle dom göra det?" Om det tex står att "föräldrarna säger mm" i utredningen och det sen är precis tvärt om när man lyssnar på inspelningen av detta. Det finns inga ursäkter, lögn är lögn, även av en socialsekreterare. Hela ditt inlägg består av så mycket omfattande beskrivningar att det skulle krävas att du var inneboende för att kunna veta, istället för att dra slutsatser. Patetiskt! Var du förresten med personligen på socmötet där polis blev inkallad eller har du fyllt i luckorna själv.
  • Anonym (Hårda nypor)
    astro skrev 2012-03-06 11:09:30 följande:
    Det är klart att det är suveränt att soc finns, det borde alla tycka. Men intrycket kvarstår att det är för lite insyn, för lite kontroll av vad de faktiskt gör. Råkar man krocka med ett soc-kontor som av något skäl väljer att ogilla en så kan det uppenbarligen bli riktigt besvärligt.

Problemet, som jag ser det, är att deras ord väger väldigt tungt och inte granskas på rätt sätt (såvitt jag har förstått, i alla fall - har som sagt ingen egen erfarenhet av detta).

På samma sätt som det ibland fungerar inom vård, skola, omsorg.

Det är väldigt svårt att motbevisa vissa svävande uttryck som t ex samarbetsovillig, nervös, insiktslös.

Det är inte heller alltid som den man granskas av är särskilt påläst eller kunnig. Alla är inte bra, helt enkelt. Vissa går efter att det ska se ut "som hos alla andra". Det blir helt enkelt riskabelt att vara avvikande.

En konstnärlig familj fick t ex sina barn omhändertagna för att hemmet var spartanskt möblerat (detta var för många år sedan, innan det blev inne med öppna ytor och luftiga rum), d v s barnen ansågs vanvårdade för att hemmet saknade gardiner, mattor, prydnadssaker osv. 
    Nog för att "svensk norm" säger att ett hem ska vara alldeles nerlusat med textilier och prylar, men det innebär ju inte att man lider av att inte bo så. 

I andra änden av skalan så gäller det som sagt att komma ihåg att soc verkligen behövs. Idealiskt vore om soc hade råd och personal nog att sätta in betydligt bredare insatser.
    Men - ett mer objektivt synsätt vore absolut att föredra. Eller betydligt effektivare granskning. 
    Det är ett av de stora problemen med soc, de svävande resonemangen som sedan görs till sanning av utredaren själv. Det dom ofta anser vara "samarbetsproblem" är egentligen något så enkelt som yttrandefrihet. Alla har rätt att uttrycka sin åsikt om offentliga myndigheter, även socialtjänsten. Att man använder den grundlagsskyddade rätten säger ingenting om individens föräldraförmåga. Sen är det så att den som fäller ett påstående också äger bevisbördan, det har dom inte heller förstått. Många reaktioner som tex "nervös" säger mer om kontakten med soc än om personen i övrigt.
  • Anonym (Hårda nypor)
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 17:35:22 följande:
    Men det du tar upp anser jag vara något helt annat... i ditt fall är det "auktoriteter" (även fast jag inte skulle kalla de auktoritära) som kommer med "råd" som de tycker är bra, precis som att en vän kan säga samma sak om sitt sätt att se på saken, tror knappast soc skulle säga att man måste avliva sina husdjur (om man nu inte har problem med hygienen i hemmet PGA djuren, fast då skulle man väl snarare få lämna bort dom och de skulle nog vara för djurens skull också, det vill inte heller leva i misär).

Om jag var i en situation där ett barn skulle kunna bli fråntaget från mig, skulle jag göra ALLT i min makt för att få behålla barnet, vare sig jag absolut inte tror på eller ogillar det. Det gäller ju bara EN TID i sitt liv, och man kan ju tänka "ja det skulle vara intressant och försöka och se vad det blir utav det här.

Jag kan ta ett exempel som jag varit med om själv: jag har haft med försäkringskassan att göra, och försäkringskassan är väl värsta skräcken för de flesta har jag uppfattat det som och historia efter historia som man hör berättas det om hur "elaka" försäkringskassan är... fick PANIK när jag skulle ha med dom att göra men hade inte så mycket val. Nu i efterhand förstår jag varför vissa har sådana problem med dom (INTE ALLA, försäkringskassan kan också bedöma fel osv.osv.), och det är för att det även här INTE SAMARBETAR. Jag har samarbetat och mött de på vägen genom allt, oavsett om jag ogillat det eller inte och har på så sätt aldrig haft några större problem alls med dom, men jag VET att om jag hade gjort som alla med problem berättat att de gör hade jag också haft lika stora problem som dom...
    Det är alltså viktigare att styka medhårs och hålla med än att ha kurage att säga ifrån och stå för vad man tycker. Inte konstigt att vi har en sådan rättsröta i  det här landet. Ett demokratiskt samhälle utvecklas mest när tvivelaktiga tendenser kritiseras, inte av en massa ja-sägare som åker snålskjuts på dom som vågar ryta i. Det låter på dig som att det är ett problem just för att man tar ställning mot myndighetsövergrepp, det är den retoriken som används i mindre fria nationer 
  • Anonym (Hårda nypor)

60 år och inga garantier för framtiden var det någon som skrev nyss om mormodern som ville hjälpa till. Tänk er då följande situation: En 60 årig man skaffar barn med en yngre kvinna, som ett år senare avlider på grund av sjukdom eller olyckshändelse. Är det då läge för ett LVU på grund av pappans ålder? Eller var går gränsen i soc självuppfunna regler, 63 år? 57 år kanske för säkerhets skull. 

• Anonym (Hårda nypor)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-08 21:33:57 följande:

Det råder ju en koncensus över nära nog hela världen att barns behov väger högre än allt annat. I det ingår att barn har vissa rättigheter som tex en god vård och fostran. Att man får göra som man vill med sina barn (=individens frihet?) upphörde den dag sverige ratifierade FN:s deklration om barnets rättigheter. Att "storebror" kontrollerar föräldrar har alltså ytterst med FN att göra och SVerige har fått kritik för att vi i vissa avseenden har dålig koll på just detta - barnets rätt. Så för de nationella svenska myndigheterna gälller att levs upp till "FN-nivån"! Inget en enskild soctjänsteman bestämmer om ....
    Sverige var tidiga med, om inte till och med först att ratifiera FNs barnkonvention. Kan du ge källhänvisningar om det du påstår, att Sverige har dålig koll på detta. Om man jämför Norden med övriga Europa eller övriga världen finns den få andra länder som tar sig rätten till så stort inflytande i familjers angelägenheter. Om vi flyttar oss till södra Europa som ändå är lika oss beträffande utveckling och demokrati, där samma FN deklaration har anammats skulle det aldrig accepteras de intrång som sociala myndigheter sysslar med i Sverige. Där är det familjen och individen som är hörnstenarna i samhället ( eftersom det är det ett samhälle mest består av ) myndigheter är till för dessa och inte tvärt om. Att "kinder gulag" Sverige skulle ha dålig koll på familjer finner jag svårt att tro.  
  • Anonym (Hårda nypor)
    Chianti skrev 2012-03-08 22:49:41 följande:
    Nu skrev ju Insatt "i vissa fall".
    Här kan du läsa om vilka: unicef.se/barnkonventionen/sverige-far-kritik...
    Den kritiken handlade inte om det här, utan om papperslösa och gömda barns rättigheter. Om du vill hitta stöd för en åsikt föreslår jag att du håller dig till relevanta uppgifter. Artikeln kritiserar inte det Sveriges arbete med insatser och tvångsåtgärder i samband med barnavårdsutredningar.
  • Anonym (Hårda nypor)
    Anonym skrev 2012-03-06 12:59:18 följande:
    Nu blir jag kanske polisanmäld igen för det här jag skriver i nästa mening.
    Wow, jag drar mig till minnes att jag skrev i en tråd hur en myndighetsperson inom barnskyddet soc. betett sig hos oss, jag var tvärilsk och lade ut namnet på henne och tre andra inblandade. Jag blev kontaktad av dem, de hade gjort en polisanmälning om ärekränkning. De sa att polisen sagt att jag genast måste ta bort inlägget, vilket jag gjorde. Jag tyckte det var orättvist att jag blev behandlad så som jag blivit och antog att jag hade rätt till en åsikt och yttrandefrihet. Jag kastade inga glåpord över dem, men kanske de inte vill stå för vad de gjort.
    En kort tid därefter förde de barnen från dagis till fosterförälder, en brådskande omhändertagning.
    Tänk vad det här sliter sönder familjen och vad det kostar samhället.
    Ett tips. Du kan starta en hemsida och göra den PUL säker, då gäller inte personuppgiftslagen och du får full yttrandefrihet. Detta görs hos radio och TV verket, det kostar 2000 att registrera. Sen är det inte tillåtet för myndigheter att efterfråga källor mm, man får samma rättigheter som nyhetsjournalister. Gå in på www.pul.se/pulsaker.htm så kan du läsa om regler. 
  • Anonym (Hårda nypor)
    Anonym skrev 2012-03-10 00:07:36 följande:
    Bo Edvardsson anlitas av föräldrar som är missnöjda med utredningar, han anlitas ofta av föräldrar vid rättegångar, rätten brukar nästan aldrig ta hans uttalanden på allvar,det BE oftast kritiserar är att myndigheterna inte förklarat ordentligt för föräldrarna vad som menas, BE säger i princip alltid vid sina utlåtanden " en av de värsta utredningar jag sett". En av BE inkomstkällor är föräldrar som är missnöjda med soc.utredningar, har inte sett ett enda uttalande av BE som lett till att rätten ändrat sig.
    Det här är riktigt rolig läsning. Alla som kritiserar Bo Edvardsson för hans granskningar är personer som har skäl att känna sig träffade. Det har skrivits om att det krävs att mman ska vara en övermänniska för att undgå hans kritik mm. Det räcker så bra med att vara ärlig och inte förvränga utredningarna för att hamna på "godkänt". Det påstås också i ett inlägg att han tar flera tusen för en granskning. Han skor sig enligt "insatt" på människor som mår dåligt. Jag har själv anlitat honom till att granska en partisk utredning, och det var inte tal om LVU. Han gör detta främst som forkning. Och till alla som nu misstror det jag har skrivit kan jag även meddela att jag inte ens betalade för portot när han skickade sin granskning till mig. Han var tydlig med att han inte har åsikter om sakfrågan, vem som har rätt eller fel utan bedömer utredningen ur kritisk vetenskaplig grund beträffande metodiken. Tydligen är det så att alla soc-älskare här på FL inte tål att höra att det är viktigt med källkritik, att få bemöta anklagelser, rimligt säkerställande av uppgifter mm. Det är som vanligt "tycka , känna , tro" mentalitet som styr utredningsarbetet. Jag har själv sett stycken i utredningen som består av fragmenta av vad anmälaren skrev, sammansatt med fragment av läkareutlåtande. Resultatet blev en helt ny betydelse som passade utredaren. Det fanns inga händelser att hänvisa till, utan hela anmälan består av "vi upplever mm" Ingen specifik uppgiftslämnare finns utan det står "personalen" Dom använde stort utrymme till att tala om hur stor kunskap om barn dom har (12 rader). Bo Edvardsson påpekade att det inte räcker med en massa osammanhängande prat, och underkände dels anmälan och även utredningen som bara strävade efter att ge anmälaren rätt. Allt som vi sade i intervjuer har klippt om, uppgifter från läkare som styrker vad vi sagt ändrades till att det var vi som påstod. Utredningen var så usel och partisk att jag först fick ett skratt anfall och fick vänta ett par dagar innan jag läste igenom den systematiskt. Advokaten jag pratade med under utredningens gång log och sade bara att han skulle "älska att gå till rätten med våra intyg" Nåväl utredaren försökte så mycket hon kunde att misskreditera oss. Nu efterår kan jag bara le åt hennes patetiska försök.    
  • Anonym (Hårda nypor)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-11 13:29:53 följande:
    Försök? Det var alltså en utredning som i förlängningen inte höll? Det är väl ett exempel på att kontrollstationerna fungerade?  

Citat: "Dom använde stort utrymme till att tala om hur stor kunskap om barn dom har (12 rader)."

Hur många SIDOR med sina meriter uppradade bifogade Bo Edvardsson till utlåtandet? De brukar inte vara få ....    
    Det fanns inga kontrollstationer. Jag förstod redan från början vilken attityd som gällde så jag ställde tuffa krav på utredningsmetodiken från början. Utredaren förstod inte ens begreppet "replikera påstående" utan trodde att det betydde att ta kopior. När utredningen var underskriven av chef ock konfirmerades för oss lade jag bara fram alla bevis på lögner och partiskhet så mötet tog slut mycket fort, det blev väl pinsamt kan jag tro. Jag har hur mycket smuts som helst på dom sparat.Bo beskrev inte mer meriter än några rader i slutet att använda som referens. Med tanke på dina åsikter om denne Docent ger det intryck av att du själv"insatt" har fått en knäpp på näsan därifrån.
  • Anonym (Hårda nypor)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-11 15:56:10 följande:
    I Länsrätterna sitter ingen o tar beslut, för de är nedlagda!
    Nog för att dina argument ter sig lägre med tiden , men att märka ord känns bara onödigt. Dom finns kvar och benämns nu "förvaltningsrätt. skärp dig.
  • Anonym (Hårda nypor)

jag slog mig på fingret och dottern ta "pappa slå" med sin autistiska förmåga. hade det upprepats på dagis hade vi fott problem. Det är sådan här onödig oro som lever kver långt efter att man har kastat ut soc.innan våra vägar möttes var det mycket skoj och driva medvarandra, nu fär man passa vad man säger. När man har råkat ut för en knäppskalle till utredare så gör denne sina påhopp mm på sin arbetstid och går sen hem och glömmer detta. Klienten tvingar hantera detta på sin fritid, sum skulle kunna varit kvalitetstid med barnen. Det är dax att inse att bakom varje msslyckad soctjänsteman finns en privatperson som har utövat sitt ämbete på ett fult sätt och behöver känna på hur det kan vara. Det räcker att använda deras egne metoder. Får man inte stopp på vansinnet den offesiella vägen får man gå till problemets kärna.

• Anonym (Hårda nypor)

Efter 30 år i sin nuvarande form har socialtjänsterna i sverige bevisat att de inte är mogen sin uppgift. " soc kan inte reformeras utan bör skrotas i sin helhet" var det en advokat inom NKMR som skrev. Jag vill inte gå riktigt så långt, men det kan inte få fortgå på detta viset längre i ett demokratiskt rättsamhälle. Kommunens makt i barnafrågor bör brytas, och ansvaret flyttas upp till regionsnivå där arbetet utförs av personer med adekvat utbildning, och då menar jag mer än bara socionomutbildning. Att flytta barnavårdsutredningar från kommuner skulle också få bort mycket inavel och svågerpolitik i besluten då risken för personlig kännedom och fördomar skulle minska. 

• Anonym (Hårda nypor)
    Anonym skrev 2012-03-12 20:47:31 följande:
    Du menar alltså att det ska finnas en enhet länsvis, långt ifrån de människor som behöver hjälp?
    Finns inte några advokater i NKMR, de är bara jurister, deras juridiska verksamheter drivs som enskilda firmor.
    Jag har själv anlitat en av dom och han är advokat. Jag ser inget problem med att det finns ett avstånd till de hjälpbehövande/anklagade. Jämför mer polisen som ganska snabbt tar in kompetens från länsnivå när det blir för svårt. Och för svårt är det för de lokala soc-kontoren med tanke på vad som har hänt och fortfarande händer. Dom har fått sin chans, det är dax att lämna vidare. 
  • Anonym (Hårda nypor)
    maaammaaa skrev 2012-03-12 20:24:52 följande:
    Du är klok du hårda nypor, varför inte skriva en artikel i dagstidningen om dina utmärkta åsikter.
    Jag har tänkt tanken faktiskt. En annan sak man skulle kunna göra är en film, men frågan är om det i så fall skulle bli en drama eller komedi. Det görs ju en del filmer med olika teman och soc borde ju vara en guldgruva att gräva fram manus från.
  • Anonym (Hårda nypor)
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-12 23:55:08 följande:
    Nu har ju socialtjänstens barnskyddsutredningar faktiskt reformerats på senare år iom att BBiC-utredningar har implementerats i hela landet .....Kanske är det istället domstolarnas handläggning som i så fall borde reformeras när det gäller deras ansvar betr tvångsåtgärder rörande barn? Det är ju nämligen där den yttersta makten i barnafrågor ligger, inte i kommunerna!
    BBIC är bara ett annat sätt att ljuga på, ett rubriksystem att gömma sig bakom. Jag har läst hela BBIC konseptet och är inte mer inponerad än de forskare som redan kritiserar den.
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version