• Tow2Mater

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym (sanningen) skrev 2012-03-05 13:22:45 följande:
    Den första som jag kallar A .... socialtjänsten ställer krav om att kvinnan måste sluta ha kontakt med mannen om hon vill få tillbaks sitt barn och fixa sin tillvaro (flytta till egen lägenhet osv.). Det finns en hel del som jag inte orkar/vill skriva ut här men jag förstår verkligen varför hennes barn inte får vara med henne, då även hon är väldigt speciell och konstig mot barnet.
    ...
    Det är inte konstigt att kvinnorna får andra att tro att det är "hur lätt som helst" att bli av med sitt barn när de kommer med sina historier som är HELT andra än sanningen.
    Så vad är sanningen här då - Kvinna A får barnet omhändertaget för att mannen i hennes liv är våldsam, eller kvinnan får barnet omhändertaget för att hon är "väldigt speciell och konstig mot barnet", vad nu det sista betyder?
    Du skriver du ju mycket konstigt och tvetydigt om varför barnet blir omhändertaget, eller inte får vara med sin mamma, precis som soc verkar funka i många fall enligt de historier man hör. Blir barnet först omhändertaget, men sen om mamman skulle sluta träffa den våldsamme mannnen och ordna upp sitt liv med lght etc, sa får hon ända inte tillbaka barnet för soc anser henne vara "speciell och konstig"?
  • Tow2Mater
    Vitamin skrev 2012-03-05 18:39:17 följande:
    -och jag kan berätta om att soc i min kommun inte ens placerar barnen hos sin väl fungerande pappa trots mammans oförmåga att ta hand om dem. Orosanmälan har gjorts från både skolan, barnens mormor och pappan. Hemmet är utrett i olika omgångar. Men socialen går inte in och hjälper pappan att få barnen hem till honom. De menar att mamman måste gå med på det frivilligt. Mamman har sagt att hon inte är intresserad av att samarbeta med socialtjänsten och soc menar att man inte kan tvinga henne. Så i den här kommunen tar soc inga barn. Inte ens när det är befogat.
    Vem tilldömde Tingsrätten vårdnad och boende? Mamman?
  • Tow2Mater
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 17:35:22 följande:
    Om jag var i en situation där ett barn skulle kunna bli fråntaget från mig, skulle jag göra ALLT i min makt för att få behålla barnet, vare sig jag absolut inte tror på eller ogillar det. Det gäller ju bara EN TID i sitt liv, och man kan ju tänka "ja det skulle vara intressant och försöka och se vad det blir utav det här.
    Men så ska det ju inte behöva vara. Men jag misstanker det är så. Att ha olika åsikter om saker borde man kunna ha, och inte bli stämplad som samarbetsovillig.

Har läst alla inlägg hittills, och efter en initial önskan om att kanske äntligen få se en sida av soc som jag inte sett hittills, kommer jag bara till samma slutsats som alltid tidigare - tack o lov jag inte bor i Sverige, det skulle inte vara värt risken, fast jag inte gör riktiga fel, utan bara småsaker som en del andra anser vara typ icke-Svensson, eller inte alltid helt perfekta. Jag har inte en personlighet som skulle underkasta sig soc vansinninga förslag, vare sig det handlar om en trasmattas vara eller icke vara eller hur man bakar bullar. Håller mig därför borta från Sverige tills barnen blir 18.
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-03-06 18:46:42 följande:
    Du tror väl inte på allvar att barn blir omhändertagna på grund av avsaknad av mattor och hembakade bullar?
    Nej, men att "ta emot erbjuden hjälp" kan nog krävas om "helheten" visar på det. Flumskola #1 fortfarande.
  • Tow2Mater
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 19:08:46 följande:
    Om någon motarbetar mig och mina förslag hela tiden, en person som jag försöker hjälpa, anser jag att hon eller han icke är samarbetsvillig, JA!
    Skrämmande (!), om personens egna förslag är lika bra eller enbart lite mindre bra än dina eller bara olika utan betoning på "bra eller dålig".
  • Tow2Mater
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 19:20:37 följande:
    Hur kan det vara skrämmande att jag anser att personen motarbetar mina förslag och att de inte är "bra nog", istället för att ta sig en fundera och tänka "hmm det kanske går att göra på ett annat sätt, kanske ska pröva det och sen om mitt är bättre håller jag mig till det". Det handlar om att vara öppen för förslag och förändring. Det är väl konstaterat att många mammor inte alls förstår vad som är fel fast det uppenbarligen är det, så varför inte bara försöka ta det till sig.

Det är som att en mamma misshandlar sitt barn som uppfostran och tycker det är helt normalt, och ABSOLUT INTE tänker lyssna på soc förslag för att hon känner sig "överkörd", att soc "ska utöva makt" och det är "sååå himla hemskt". Precis som den misshandlande mamman inte tycker hon gör fel kanske inte en mamma som på annat sätt inte ger barnet det han/hon behöver inte gör fel, fast barnet uppenbart kommer ta skada av det.
    Det är skrämmade du stämplar nån som icke samarbetsvillig bara för att de inte gillar dina förslag och säger så, om förslagen inte har nån reell inverkan till förbattring. Samarbetsvillig kan man vara genom att bemöta dina förslag med t ex konstruktiv krititik och samtidigt komma med egna som är likartade i sammanhanget. Klart man kan göra på olika sätt, det kan man med det mesta, det vet de flesta.

En helt annan sak att prata om misshandel etc. Det ar reglerat i lag.
  • Tow2Mater
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 19:36:40 följande:
    Du kan ju inte veta om förslagen inte har nån reell inverkan till förbättring...!! Har jag NÅGONSTANS skrivit att jag anser att man inte är samarbetsvillig i det du beskriver??? Bemöta mina förslag med konstruktiv kritik är EN SAK, att MOTARBETA (bemöta aggressivt, ha en inställning som visar "jag vägrar lyssna, om du ens så bara säger hej tänker jag bita tillbaka, säga att mitt sätt och bara mitt sätt är det bästa för mitt barn etc.) är en annan...
    Man kanske lagger olika vikt vid vad orden "motarbeta förslag" betyder. En hel del anser att bemötande med konstruktiv kritik ar just motarbetning. Bra om du inte har den synen.
  • Tow2Mater

Hur kan det finnas såna luckor mellan den anledning soc omhändertar ett barn och den anledning föräldrar tror att de omhändertar barnet för? Får man inte ens ett papper som skriftligt definierar relativt klart och tydligt varför barnet omhändertas? Om inte, kanske det är dags att införa det, för alla parters bästa?

• Tow2Mater
    KaIi skrev 2012-03-06 20:28:05 följande:
    Det måste väl finnas ett beslut att barnet/barnen omhändertas och anledning till varför.
    Det ar mycket som inte finns, eller helt enkelt inte delges den det berör, fast man tror det "borde" vara så.... man upphör faktist aldrig att förvånas.....
  • Tow2Mater
    Vissla skrev 2012-03-06 20:31:21 följande:
    Föräldrarna får en kopia på utredningen
    Och den har ett avsnitt typ "slutsatser", där det framgår ganska tydligt varför omhändertagandet sker?
  • Tow2Mater
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 23:31:01 följande:
    Jag förstår inte heller, helt plötsligt är din syster någon mästare och din man kan inte slåss... alltså va?
    De har kampsport som gemensamt intresse, som kan utövas hemma, med systern också om hon bor där. Så oförståeligt var det inte skrivet. Hon sa dessutom inte att mannen inte kan inte slåss.
  • Tow2Mater
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 23:37:49 följande:
    Och därför är barnen omhändertagna, eller varför skulle det vara intressant i det här fallet?
    "Min man kan inte parera eller ens slå ordentligt" betyder inte att han inte kan slåss. Det betyder bara att han inte kan parera eller slå ordentligt. Men har man aldrig sysslat eller känt nan som sysslat med kampsport, kanske det framstår som samma sak. Men man  ska väl vara tacksam soc inte läser det som att han är våldsam till vardags och vill omhänderta barnen därför.

Kanske bara intressant eftersom systern ska bo hos dem, och tanken kommer upp hur familjesituationen kommer att se ut, och hur det påverkar fritiden, utrymmesrelaterat, etc. Folk frågar ju en del om systen ska bo med dem, hur hon ska jobba, etc. Har ju inte mycket att göra med fallet om systern t ex är läkare eller inte heller.....
  • Tow2Mater
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-07 02:19:31 följande:

Tror du verkligen själv på att domstolen beslutar om vård enligt LVU bara för att det saknas gardiner i hemmet?? 
    Det handlade om att en socialarbetare köpte nya gardiner till ett panoramafönster som föräldrarna ville ha utan gardiner, tycker du det ingar i "helheten" som en socarbetare ens ska ha en åsikt om?? Undrar vad de skulle se för helhet i mitt hus som inte har en endaste gardin. Hade jag nån skulle jag köra upp den i röven på sockärringen som gjorde så - så därför bor jag inte i Sverige.
  • Tow2Mater
    Chianti skrev 2012-03-07 02:48:16 följande:
    Så det där med gardinen... Känns det inte ganska självklart att det inte riktigt är hela sanningen? Tro vad du vill, själv förhåller jag mig skeptisk till "fakta" av det slaget.
    Men det är väl klart. Fast de borde inte kora over foräldrarna helt i detaljer som gardiner. De borde inte ha en asikt overhuvudtaget om gardiner. Gardiner borde inte vara ens en liten del av en "sanning".
  • Tow2Mater
    Chianti skrev 2012-03-07 03:12:13 följande:
    Nej verkligen inte, men min skeptiska ådra säger mig att det där är en uppgift som inte tolkas och förs vidare objektivt.
    Fundera bara en kort stund på om det ens är rimligt att detta skett. Hur skulle det ens gått till? Och varför skulle en person från socialen lägga tid eller energi på en sån sak? Verkar det vara troligt?
    If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck...
    Jag antar folk inte ljuger rakt av. Och jag kan faktist se det som rimligt, om man ser till "helheten" av alla sochistorier man ser och hör ;)
  • Tow2Mater
    TrinityS skrev 2012-04-11 20:04:37 följande:
    Sen till Anonym (oroligmamma):

Vore jag du skulle jag påpeka att det är mycket märkligt att de nekade er till att få socialbidrag och sedan i samma vända anklagar er för att era barn far illa av er dåliga ekonomi! Alltså det är ju rent ut sagt psykisk misshandel från den socialarbetaren! Om de verkligen tror att era barn far illa av er dåliga ekonomi är det första de bör göra att hjälpa er med pengar för bövelen! Och gör de inte det så tycker ju de att ni klarar er och då kan de inte säga att barnen far illa av er ekonomiska situation. De har ju skapat sig själva en moment-22.

Deras sätt att resonera påminner mig om DDR och kontrollstater där man placerar alla människor i fack, tycker allt avvikande betyder missanpassning och har noll redpekt för människans integritet. Det sistnämnda då särskilt med tanke på att de flesta människor de har kontakt med är i behov av stöd och hjälp och befinner sig förmodligen i någon form av livskris. Då kommer de med sina jävla förstoringsglas och ojjar sig om pulversoppa.
    Antagningskraven till socutbildningarna kanske inte är så hög, kanske bara krävs att man "gillar att jobba med människor".
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-04-12 18:29:50 följande:
    Nya Zeeland införde agalagen för att så många slog ihjäl sina barn. 
    Hade de inte misshandelslagar innan då, eller olika grader av mord- och dråplagar?
  • Tow2Mater
    Anonym (empati) skrev 2012-04-12 18:11:09 följande:
    Så ser inte världen ut och när man ser Sverige utifrån (som jag gjort i 7 år) så börjar man se det sjukliga i Sveriges myndigheter och deras kontroll av medborgarna. 
    Ja, man ändrar lite perspektiv gör man inte. Och motsatsen gäller ju också i viss mån - man lär sig att uppskatta de saker som ända finns som är bra med Sverige; alla aspekter blir mycket tydligare.
  • Tow2Mater

M

Anonym skrev 2012-04-12 18:57:02 följande:
    Hela 83% ansåg att det var felaktigt med en lag mot aga. 
    Kanske det beror på hur lagen utformats? Det enda jag kan hitta med google ar "The legislation makes it clear that protecting children from all forms of violence - a principle of the Care of Children Act 2004 - includes protection from psychological abuse and direct and indirect abuse".

Det kan väl tolkas ungefär som Sveriges 0-toleranslag, vilken jag också är skeptisk till och emot. Klart barn inte ska misshandlas, men det måste ju kunna finnas ett mellanting nånstans mellan misshandel och att ta ett barn typ hårt i armen etc, som enligt Svensk lag kan klassas som olagligt med både straff och socutredning och andra dåliga effekter som följd. Men lagar verkar stiftas efter FL principerna - ytterligheterna på båda håll anses som enda sanningarna som ska beaktas.
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version