• miljarden

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

Anonym skrev 2012-03-05 19:46:51 följande:
    Jag om någon, borde ha förmåga att förstå vad som står i utredningen, förmåga till insikt, men det gör jag inte. Jag förstår inte. Jag är inte direkt anklagad för någonting. Inga speciella händelser beskrivna. Det har inte gjorts någon anmälan kring barnet. Hela utredningen upprepar meningar såsom
    Det här låter ju märkligt. Varför drog de igång en utredning om det inte fanns någon anmälan?
  • miljarden
    Anonym (okej) skrev 2012-03-06 09:34:22 följande:
    Min son på 3 år pratar jättedåligt.
    Min dotter på 1½ år pratar inte alls - vi försöker men de vill helt enkelt inte.
    Logoped är inblandad nu i den äldsta men jag anser absolut inte att barnen ska bli omhändertagna för att de inte pratar? jag gör inget fel och de flesta i min familj har varit sena med pratet.

När du drar upp det i din TS blir jag orolig.
    Ska jag behöva vara rädd för att socialen ska bli inkopplade för att de inte pratar bra (sonen)? 
    Om du också inte förmår att ge dem någon stimulans eller näringsrik mat och inte förmår uppbåda energi för att ta dem till t ex en förskola där de kan få detta men gärna lämnar bort barnet till främlingar eller låter dem klara sig själv i timmar medan du sover så tror jag att du ska dra öronen åt dig lite grann.
  • miljarden
    Anonym (okej) skrev 2012-03-06 09:39:27 följande:
    Haha nej, menade mer på att om de reagerar så starkt på att inte talet kommer igång ordentligt blir man ju nervös.
    :) De ser mer till helheten.
  • miljarden
    Lavish skrev 2012-03-07 16:10:22 följande:
    Fast den garantin kan inte ens två friska föräldrar i 20 årsåldern ge sitt barn.
    Och inte heller ett familjehem kan garantera att barnet skonas från uppbrott och separationer. 
  • miljarden
    Lavish skrev 2012-03-08 10:54:31 följande:
    Dessutom är det ju inte bara mormor som kommer ta hand om barnet ändå. Barnet var inte vanvårdat och var friskt vid läkarkontrollerna så då kan man ju anta att mamman ändå klarar att mata, byta blöja, sköta hygienen.

Då inget annat framgår och mamman ska vara på en 11 årings nivå kan man ju också anta att med lite vägledning och stöd kan hon sköta det mesta av hushållsarbetet.

Så mormorn behöver ju inte sköta det tunga praktiska arbetet med barnet och att erbjuda mat och ett välskött hem, utan hon behöver "bara" ha ansvaret för barnets sociala och intellektuella utveckling samt att vägleda mamman med det andra.  Min sjuka och trötta mormor på 91 skulle antagligen klara den uppgiften om ett tonårigt barnbarn behövde henne, så att anta att en 75 åring inte kommer klara det är att ta i. Speciellt som både mormorn och hennes sambo verkar väldigt motiverade då de var villiga att ha socialarbetare i sitt hem alla dagar i veckan för att få det hela att fungera.
    Och dessutom är ju bilden mer komplicerad än att man "befinner sig på en 11-årings nivå". Eftersom man har levt längre har man ju mer erfarenhet än en normal 11-åring vilket gör att man ändå är mognare, om än inte mer "intelligent".

Det här är ett typiskt fall av fördomar mot och okunskap om människor med begåvningshandikapp tycker jag.
  • miljarden
    Lumikki skrev 2012-03-08 14:35:53 följande:
    Miljarden: men även om man har levt längre så räcker inte det. En person som har ett konsekvenstänkande och förmåga till framförhållning och resonemang som ligger på ett mellanstadiebarns nivå kan inte klara ett föräldraskap på egen hand. I förlängningen drabbar det barnet som får bli "mamma åt sin mamma"
    Klart det inte räcker. Men föräldrar med begåvningshandikapp bemöts ofta med fördomar och okunskap. Med rätt stöd så kan många fungera som föräldrar trots ett lindrigt begåvningshandikapp. En FUNGERANDE mormor skulle kunna vara ett suveränt sådant stöd, förutsatt just att allt annat med mormodern fungerar (dvs är det så att hon inte har insikt om sin dotters svårigheter är ju situationen en annan och inte alls lämplig).
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version