• KaIi

De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

De gånger jag har reagerat över soc så har det varit för att barnen inte har blivit omhändertagna, fylla slagsmål, allmän misär.
    De som jobbar på soc är människor, precis som du och jag. Men jag tror inte en sekund att de väljer sitt arbete för att utöva maktmissbruk, då har de valt fel yrke.
    Men visst har det begåtts misstag där barn har omhändertagits på fel grunder, men som sagt, de är inte mer än människor.

Älskade döttrar Ophelia 20081025 Livia 20100516
  • KaIi
    maaammaaa skrev 2012-03-05 17:38:27 följande:
    Jag svär, det där är inte sannningen i vårt fall. Inget våld, droger, alkohol, misskötsel finns med i bilden. Inga blåmärken, skråmor - bara tolkningar från socialen.
    Men det måste ha förekommit en anmälan?
    Menar du att någon anmälde er på falska grunder, för att jävlas och att detta ledde till att barnet/barnen omhändertogs?
  • KaIi
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-05 18:49:48 följande:
    Ja det där "vad nu det sista betyder" är sånt jag inte vill skriva ut, men det är fler än jag som reagerat på hennes beteende. Soc anser inte henne som speciell och konstig, det är något jag "uppmärksammat". Alltså när jag ser henne förstår jag att hon absolut inte kan ta hand om ett barn just nu pga hennes livssituation.
    Det är inte helt ovanligt men människor som inte har någon självinsikt över huvudtaget, eller sjukdoms insikt för den delen. Det har ingenting att göra med att de är oförmögna att älska sina barn, de är oförmögna att se var de brister.
    Jag hart själv sett det på första parkett och det är fan inte vackert.
  • KaIi
    villhaenliten skrev 2012-03-05 19:28:29 följande:
    En barndomsbekant växte i praktiken upp på en soptipp... Hennes föräldrar hade samlar-mani, kunde varken försörja, uppfostra eller hålla sina barn rena etc och de fortsatte att skaffa unge på unge också. Soc var inkopplat flera gånger men inte mycket hände... När min bekanta var 13 år, gick hon själv in på socialkontoret och BAD om att få bli placerad! Hon stod inte ut längre. Det slutade med ett tre av barnen placerades och de två äldsta (min bekanta och hennes bror) fick flytta hem till farmor på halvtid... Men det fortsatte att vara en massa strul fram och tillbaka och idag lever min fd bekanta som missbrukare och prostituerad...

Jag tror helt enkelt inte på alla snyfthistorier om hur "elaka" Soc är... Min bekantas föräldrar vägrade också samarbeta, de hade minsann inga problem. (Trots att de fick socialbidrag och bara jobbade sporadiskt). Många tror tyvärr att de är dugliga föräldrar bara de älskar sina ungar och inte misshandlar dem. Och visst, det stämmer att man inte måste vara "perfekt" för att duga som förälder. Men kärlek allena räcker inte och vanvård eller allvarlig försummelse, är också en slags misshandel. Oftast har nog dessa föräldrar stora problem själva, som "blockerar" vägen och förmågan att tänka förnuftigt och se vad som felas. 
    Min väns mamma låg ibland i soffan dyngrak och flummig på benzo. Barnen (sammanlagt 9 st) fick klara sig bäst de kunde. De barn som kröp fick helt enkelt förlita sig på att något av de äldre syskonen gav dem något att äta och dricka. Nu snackar vi sån jävla misär så man helst vill gräva ner sig och aldrig mer komma upp. Våld hörde till vardagen.
    Soc tog barnen sporadiskt.
  • KaIi
    maaammaaa skrev 2012-03-06 08:27:47 följande:
    ojdå så fel det blir jag börjar ju ifrågasätta mig själv, jag har så mycket annat att göra än att sitta på familjeliv så det blir helrörigt, du har rätt soc. var inblandad innan jag fick den yngsta, maken jobbade och jag trodde hemhjälpen var till för avlastning. De som jobbade på hemhjälpen var suveräna helt normala människor. Nu diskuterar jag inte förräns ikväll.
    Ok, du blandade ihop två olika tjänster menar du?
    Det låter lite... tokigt. 
  • KaIi
    astro skrev 2012-03-06 13:30:50 följande:
    Lycka till.

Absurd rädsla för tillsatser. Visst är tillsatser ofta skadliga men - tillsatser i bageribullar? vilka skulle de vara?
    Och rädsla för tillsatt socker i barnmaten (mycket ovanligt) men barnen får bullar, var är logiken i detta? 

Det är delvis detta jag menar, ska man behöva lita till råd av folk som kan slänga ur sig saker som "det är barnmisshandel att inte ge barn bullar"? Eller som på allvar menar att man måste ha mattor överallt? Jag t ex gillar inte mattor och är jag knappast ensam om. 
    Jag tycker att det låter galet, eller icketrovärdigt att soc går in om bestämmer vad en normalbegåvad familj ska köpa eller ej.
    Man kan tycka, kanske ge lite råd, men att gå in och bestämma över bullar och mattor?
    Nej, det låter osannolikt.
  • KaIi
    Tow2Mater skrev 2012-03-06 20:18:12 följande:
    Hur kan det finnas såna luckor mellan den anledning soc omhändertar ett barn och den anledning föräldrar tror att de omhändertar barnet för? Får man inte ens ett papper som skriftligt definierar relativt klart och tydligt varför barnet omhändertas? Om inte, kanske det är dags att införa det, för alla parters bästa?
    Det måste väl finnas ett beslut att barnet/barnen omhändertas och anledning till varför.
    I och med det, att det står svart på vitt, känns det underligt att föräldrarna fortfarande inte förstår varför.
  • KaIi
    Anonym (sanningen) skrev 2012-03-06 23:31:01 följande:
    Jag förstår inte heller, helt plötsligt är din syster någon mästare och din man kan inte slåss... alltså va?
    Jag tycker också att inläggen är osammanhängande, som att ta fel på olika tjänster, eller det här med kampsporten.
    Det är snurrigt helt enkelt.
  • KaIi
    nymedlem skrev 2012-03-08 08:22:03 följande:
    Läste också denna och blev glad att beslutet om LVU upphävdes.
  • KaIi
    Anonym skrev 2012-03-09 19:44:35 följande:
    Det är precis det man gör. Mitt barn var LVU pga min psykiska ohälsa. 2 veckor efter omhändertagandet sökte pappan vårdnad.

Pappan har inte haft mer än var tredje helgs umgänge i barnets 5 år långa liv och försvunnit långa perioder. Han har misshandlat mig och troligtvis även vårt barn men jag kan bara visa foton. Det räcker inte för jag kan inte bevisa att pappan orsakat dom även om vårt barn säger det. Pappan är även missbrukare men inte heller det kan jag bevisa.

Pappan vann vårdnaden i Tingsrätten trots 6 personer som vittnade om att han varit våldsam och missbrukar. Tingsrätten skriver att dom vittnesmålen helt ska bortses ifrån eftersom dom personerna "bara" hört över telefon hur han gapat och skrikit och kastat mig i väggen. Eller bara hört på telefon när vår son då 2½ år gammal full med blåmärken sa att "pappa var arg, men xxx (pappans flickvän) gav mig pokemon"

Soc skriver i sin utredning att pappan visserligen är oprövad som förälder, men att jag är det och har stora brister i min föräldraförmåga och därför ska vårdnaden alltjämt flyttas över.

Man leker med min son som en jävla boll som ska kastas fram och tillbaka och testas med.
    Men fy fan.
    Får man fråga vilken kommun?
Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version