• Jmelb

Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012

I Östergötland får vi UL V8, 12, 20 och 32. V8 o v 32 är för de som gjort IVF. Fråga mig inte vad de tittar efter i v32.

• Jmelb

Välkomna alla nya. vad härligt att flera mirakelbebisar får komma till världen. grattis till er alla.

Jag tyckte att det kändes bra att gå ut med det officiellt.. (var då i v.15) andra nära vänner fick veta runt v.12 efter UL. Jättemånga av mina vänner har börjat gråta och blivit såååå glada för vår skull och på något sätt så har även de gått med en sten i hjärtat å våra vägnar så det blir en glad lättnad även för dom. och deras glädje gjorde att jag oxo vågade glädjas lite mer än vad jag kanske visade utåt. det smittade av sig lixom.

Jag skulle även önska att jag vågade handla något till bebisen.. Har en olustig känsla att om jag gör det så kommer allt att skita sig.. så än så länge drömmer jag mig bara bort i vad jag skulle önska köpa.

Igår var jag på RUL och fick se lill-fisen igen (stackars barn som fått detta arbetsnamn) Råkade säga till min man att det kändes ungefär som en fisbubbla i tarmarna när bebisen rörde på sig, så sen dess har han kallat den för lill-fisen :)

Allt såg bra ut och nu var huvudet ca 4,5 cm i diametern så den växer snabbt.
    Vi borde nog kolla på vagn snart då jag har hört att det är långa leveranstider (om man itne hittar någon på nätet).
    men som jag nämnde ovan skulle jag gärna vilja handla den samma vecka som BF.

Bild från UL v20  (v19+3)

• Jmelb

havika: vad roligt att du äntligen får känna något i magen.

blomman1: grattis till lyckat RUL för dig.. vad härligt och få se två stycken! Vad kul att få berätta nyheten för familjen. Lycka till.

Jag tycker inte att man ska behöva berätta om sin IVF resa om man inte vill.. Det är något väldigt privat och man får göra som man vill.. I mitt fall så blev det tillslut ganska oundvikligt (vi försökte i 4 år innan vi nästan exakt på månaden blev gravida) Jag mådde jättedåligt under den här tiden och var bitvis deprimerad och blev enormt bitter och då jag o min man oxo varit tillsammans i 10 år så slängde folk ur sig så korkade kommentarer att jag tillslut kände att jag ville berätta så att alla slutade "vara på mig" gällande barn, samtidigt som ALLA mina vänner och svägerska blev gravida. Jag gick inte ut spontant och berättade för världen, men de som var intresserade och ville lyssna berättade jag gärna för hur det är och vad man går igenom..
    innan jag själv gick igenom IVF behandlingar så ryckte jag lite lätt på axlarna när jag fick reda på att ett barn blivit till med IVF. Inget konstigt tänkte jag, men den processen som är bakom förstod jag inte..
    Min svärmor ryckte oxo på axlarna och sa "hur kan du må dåligt över det här, det kan ta flera år för vissa att få barn, så farligt kand et väl inte vara" och efter det så kände jag att jag var tvungen att börja upplysa personer om hur jobbigt det faktiskt kan vara och hur alla medicinska turer gå till i en IVF resa.

• Jmelb

Blomman1: Det är bara några få landsting i sverige som analyserar KUB, så det är inte jättevanligt att man tittar på detta. Vad jag har fått information till mig är att de som löper risk är när kvinnan har passerat 35 års ålder. Tidigare i östergötland så genomförde man endast KUB/NUPP i början på de som var över 35 år men erbjöd även yngre att ta provet. Nu har man bestämt att man gör denna screening på alla gravida, men statistiken är fortfarande densamma att de med högre risk för kromatosomförändring är över 35 år.

Jag personligen tycker att det är tråkigt att alla i sverige inte erbjuds samma vård. t.ex. hade jag bott 7 mil öster ut så hade jag fått 3 landstingsfinansierade IVF försök, men nu blev vi endast erbjudna 2 st.

så endast utifrån eran ålder så borde risken vara låg. men det är ju inget jag kan garantera :)

• Jmelb

ylva12: grattis till lyckat VUL. visst är det en något lugnande känsla att se ett tickande hjärta.. Min läkare sa att om man ser ett tickande hjärta i v.8 så är missfallsrisken låg, endast någon procent. Nu har ni iaf. kommit ett steg längre i processen.

• Jmelb

Vilken härlig bild blomman1. vad mysigt att du börjar få en liten mage. Som sagt du har ju två st där inne så jag tror inte att det är så konstigt att magen putar lite mer då.

Jag ska oxo ta en bild och lägga upp i kväll för min mage går absolut inte att dölja längre, men jag går oxo in i v24 i morgon så det vore kanske konstigt annars.Glad

men det är så intressant det där med gravidmagar för det går ju inte att jämföra sig med någon annan om man är "för" stor eller för liten, för det är så många parameterar som spelar in, men man vill ju ändå på något sätt jämföra att stämma av att allt är ok.

• Jmelb

Försökte ladda upp en bild, men jag visst inte göra det med IPADen

• Jmelb

Vi kommer att teckna gravidförsäkring som sedan blir barnförsäkeing när barnet blivit 6 mån. Jag tyckte det lät smart att teckna flera gratis försäkringar, men när jag kom med denna briljanta idéen till min man så sa han att man inte kan begära pengar för samma sak hos olika försäkrings. Finns någon lag som styr detta. Kan det stämma??

• Jmelb

åhh, vad mycket grejer ni alla har köpt.. jag borde kanske sätta igång.. Min bror sa att han hade en spjälsäng sedan min brorson var liten som vi kommer att använda och troligtvis hade de även babysitter och babygym. har dock inte sett om det är ok.

det enda vi har handlat är en filt och en trip trap stol. en body köpte jag i sept förra året vid andra IVF:en.

jag tänkte planera in en resa till Gekås i slutet av sommaren, så jag tar också gärna del av din handlarlista.

Vi har tittat på barnvagnen baby jogger city elite. Dock kan man bara ha sittdelen felvänd. Dock har den två jättebra fönster som gör att man kan ha koll på sitt barn, men det ärju absolut inte samma sak som att ha ögonkontakt.
    Jag är lite kluven, men det är så många andra saker som talar för den vagnen att jag helt enkelt får chansa att det kommer att gå bra med felvänd sittdel. men men... jag behöver ju inte bestämma mig än Glad

Är i v.24+4 idag och på lördag åker jag och min man till turkiet.. Ska bli så skönt.. någon som har bra packlista för en gravid när man reser utomlands?

• Jmelb

Tillbaka efter en veckas stekande värme i Turkiet. Får läsa ikapp era inlägg imorgon :). Ville bara nämna att jag hade oxo gått upp 1 kg i v16 och nu i v25 hade jag gått upp 5 kg till.

• Jmelb

Hej.
    Nu har jag "bara" 27 dagar kvar till BF.. Det är både spännande men samtidigt lite skrämmande.. den skulle ju i stort sett kunna komma fr.o.m nu eller om 5 veckor.. Det känns som om man väntar på att en klocka ska ringa som man inte vet vavd larmet är inställt på :) Men det är väl det som är lite tjusningen..

jag personligen hoppar gärna över facebook då man inte kan vara anonym som man kan vara här på FL.

• Jmelb

Hillebille: har tyvärr ingen erfarenhet av vändningsförsök, men vår Lill-fis vände inte på sig förrän i vecka 35

• Jmelb

kokaburra: vad härligt att veta att du är nära! Lycka till med allt!
    Själv har jag 14 dagar kvar till BF.. arbetar min sista dag imorgon, så det ska bli otroligt skönt att få koppla av lite..

• Jmelb

idag har jag varit hos BM. (dock hos en annan än hon jag brukar gå till).

jag undrar om det är så att BM på MVC kan läsa i något system vad mitt barn har för kön. VI har har valt att inte ta reda på vilket kön barnet har, men jag tänkte om de har sett könet ändå vid UL och skrivit in det så att BM på MVC kan läsa det någonstans. För när hon skulle mäta mitt SF så frågade hon vart "HAN" brukar sparka.. och nu grämer jag mig att jag itne fråga om hon verkligen visste..

Ofta benämner jag ju min egen mage som han och hon kanske inte tänkte på vad hon sa och att hon inte har någon aning.

Så nu sitter jag här och känner mig lite nere och ledsen om det är så att hon faktiskt vet vilket kön det är på min bebis och avslöjade det för mig 2 veckor innan BF.. grrr

Någon som vet om det står i MVC "system"

• Jmelb

Kl 17 började jag känna mensvärk men tyckte inte det var så farligt. Kl22 fick jag en blödning och kunde inte längre ligga ner när jag fick mensvärksliknande smärta. Tog ett varmt bad, men gick upp ganska snabbt. Ringde förlossningen vid 23.30 igen och sa att värkarna ökat i intensitet och att jag spydde som en räka av smärtan. Hon sa att jag inte hållt på så länge så det troligtvis inte gått så långt och att jag inte skulle ta tid på mina värkar. Kl 2 ringde jag o sa att nu kommer jag oavsett om ni skickar hem mig och tur var väl det. 2.30 kom vi till förlossningen, 2.44 gick vattnet av en krystvärk och 3.04 föddes vår alldeles perfekta lilla tjej på en krystvärk. Dock med en superman pose så jag fick sys lite. 3270g och 47cm lång. Och jag känner mig som världens lyckligaste människa.

• Jmelb

Grattis love is everything. Hoppas du blir bättre snart o amningen kommer igång

Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012