• Annna

Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012

Hej! Jag är ny på Familjeliv och undrar om det är okej att slinka in i er tråd så här pass sent? Känner att det vore skönt att ha några med liknande erfarenheter att bolla med - inte bara under slutskedet av graviditeten utan även efteråt. Efter fem års försök, fyra ivf-behandlingar och ett FET fick vi det vansinnigt efterlängtade plusset i början av mars och fick i början av april veta att det var tvillingar (första gången två embryon sattes tillbaka). Nu i vecka 32.

• Annna

Tack för välkomnandet! Jag känner igen mig i tröttheten. Det som tidigare hanns med i en handvändning känns nu som ett halvdagsprojekt! Eftersom jag väntar två och redan i vecka 30 hade kraftig foglossning o smärtsamma sammandragningar är jag dock sjukskriven så jag har åtminstone alla möjligheter att vila. Precis som Love is everything skriver har jag de senaste åren inte heller kunnat - eller vågat - se mig själv i slutskedet av en graviditet. Tittar fortfarande fascinerat på magen i profil när jag passerar en spegel. Eller ett skyltfönster på stan! Ta hand om er! Härligt att bf är så nära för många (fast liksom du, havika, kommer jag på det ena efter det andra som jag borde hinna med innan ...).

• Annna

Den barnmorska som gjort våra ultraljud har mig veterligen inte skrivit vad hon har sett trots att vi har sagt att vi vill veta vad hon ser. Jag tror inte att kön dokumenteras om det inte finns särskilda skäl (till exempel utreda om det är enäggs- eller tvåäggstvillingar etc.). Om jag var du skulle jag utgå från att ni fortfarande inte vet. 

• Annna

Åh, grattis till er som fött nu! Längtar så efter att få se våra små efter alla års väntan.

• Annna

Jag som bor i Sthlm och är gravid efter ivf på KS tycker också det låter toppen

• Annna

Jag gjorde först 1 ivf m ett embryo tillbaka o 1 ivf där det inte blev något embryo tillbaka på privat klinik. Sen tog vi en paus. Därefter kom vi till KS och gjorde ivf med ett embryo tillbaka, 1 FET och sen - äntligen - ett ivf med två embryon tillbaka som båda fäste. Så totalt 4 ivf-behandlingar och 1 FET innan det vansinnigt efterlängtade plusset. Är nu i vecka 37 med tvillingar.

• Annna

Usch, vilket trist bemötande. Min bm får i princip täcka över sitt bord innan hon ska sticka mig i fingret (nu v 38 m tvillingar men så har det varit länge) och mitt blodsocker har rört sig mellan 4 och 8 - och lika förtroendeingivande har hon varit varje gång.

• Annna

poesis: Helt okej att känna att det inte är skönt att vara ensam! Efter min "åtta" var jag lite nojig en vecka trots att min bm sa att det säkert bara var en engångsföreteelse. Veckan därpå hade jag 4,4 och firade med en kanelbulle Hoppas det blir någon ordning för dig med ordinarie/vikarie. Är väldigt glad att jag har en sån bra bm. havika: usch, vad läskigt! Kollar också reflexmässigt pappret. Min man köpte i somras papper med ngt rosa/rött tryck. Förklarade att om det bara fanns papper med tryck i butiken fick han minsann köpa blått!

• Annna

Våra små: flicka, 2785 gr, 48 cm och pojke 2605 gr, 46 cm kom den 2/11 i 38+1. Är helt omtumlad och fantastiskt lycklig. De är helt ljuvliga och mår bra. Ännu på BB men nu snart hem. Inte hunnit läsa ikapp men önskar er som precis är på gång ett stort lycka till och hoppas att ni alla mår bra! Kram på er

• Annna

Tusen tack för grattis! Vi mår bra - barnen hunnit upp tillfödelsevikten på 11 dagar (kille 2,600 nu, flicka 2,900) och alla prover ser bra ut. Fem års kamp att bli gravid är över och jag känner mig som världens lyckligaste (om än trött och yr av all amning av båda)! 

Grattis ni som födde precis före eller efter mig! Hoppas på fortsatt utbyte - ska bara landa. 

Stora kramar 

Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012