• Ylviz

Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012

Efter år av barnlängtan, endometrios och lågt äggreservvärde, gjorde vi vårt första ivf försök i oktober och det tog sig, men tyvärr MA i v 10. Började spraya för 6 dagar sedan men har mått så illa och konstigt sista dagarna. I morse visade stickan plus! Känns helt sjukt! Spontangravid under Synerela behandling! Vi vågar inte berätta för någon om det skulle gå snett även denna gång, men jag känner att jag behöver skriva av mig lite
    Har BF 19 november, så nu är det bara att hålla tummarna! 

Symptom: Molvärk, liknade mensvärk, illamående, bröstspänningar och helspeedad efter testet imorse

• Ylviz

FruLindell: Fantastiskt kul att VUL gick bra!!  

Havika: Tack för välkommnadet! Håller med dig om att det blir nästan som ett kvitto eftersom missfallsriksken minskar när man sett hjärtat och slorleken och att det blir mer verkligt då. Har själv bokat tid månd. v 14, kan knappt vänta tills dess

Går det inte att på ett par större byxor utan att alla vet om det? På jobbet har folk frågat mig om jag är gravid från och till i flera år när jag har ätit mkt, varit trött, haft mens osv, tycker de är lite för nyfikna och sen har det sagt att de tycker inte jag ska vänta för länge osv. Som om jag inte förstår det så då har jag sagt att sånt är inget man kan planera och bestämma över själv och det verkar ha spridit sig (jobbar i vården och det är mkt skvaller) så senaste halvåret är det faktiskt inte någon som vågat fråga... känns skönt

• Ylviz

FruLindell:Tror att postafen är jättebra, har inte provat själv men har hört om kompisar som mått mkt bättre av det.

Är oxå illamånde, speciellt innan jag ätit men bara kräkts några gånger ännu, är just nu i vecka 5+2. Var på VUL igår och de såg bara en hinnsäck, de ville se så att jag inte hade ett utomkvedshavandeskap eftersom jag hade så ont i ena sida. Läkaren sa att det var för tidigt att se så mkt mera än en hinnsäck. Ska på ett nytt VUL om 2 veckor. Hoppas på att få se mera då. Är så rädd för MA eftersom jag fick det efter förra FET trots att jag mådde illa, brösten spände och jag var trött och gick upp massor i vikt. Är glad för varje dag som går, men tycker de kunde gå lite snabbare. 

• Ylviz

Jag bokade det extra VULet hos en privatläkare som jag googlade fram, de på RMC sa att jag inte fick gå till dem igen eftersom jag nu var spontant gravid, trots synerelabehandling. Det som var bra med att komma dit var att de sa att det inte var någon ökad risk för missbildningar hos de ca 350 pat i sverige som hade blivit gravida under Synerela behandling. Så efter det var jag lite lugnare på den fronten i alla fall, nu är det bara att försöka härda ut till vecka 12 på ett eller annat sätt...

• Ylviz

Idag började jag fundera på gravid byxor men kände att det var lite för tidigt Problemet är att min mage har svullnat otroligt mkt så jag kan knappt knäppa byxorna. Ser faktiskt ut som jag är gravid fast det bara är 29 dagar sedan befruktningen och embryot borde max vara några mm vid det här laget. Hur ska det här sluta

När får man börja med gravidkläder egentligen?  

• Ylviz

FruLindell: Här i Linköping, verkar det som att man får KUB om man vill, frågade bara och de sa ja visst... Förstår att du vill se räkan igen

Havika: Lycka till imorgon! Håller tummarna för er!! Är 6 fulla veckor och 6 dagatr idag dvs v8 imorgon, tycker systemet är lite småknepigt att räkan men börjar lära mig Vi ska på VUL på skärtorsdagen, såå nervös!

Mår så illa, nästan hela tiden. Först är jag hungrig, och mår illa av det sen är jag för mätt och mår illa av det. Men ärligt talat så blir jag faktiskt glad av att jag mår illa för det betyder ju att jag är gravid. Har inte kräkts så mkt ännu i alla fall. Hur går det för er med illamåendet? Andra symptom? 

• Ylviz
    havika skrev 2012-04-03 15:37:58 följande:
    välkommen snufflan75!! När har du bf?

Jag har nyss varit på vul :) underbart att få se den lilla krabaten o hjärtat som slog :)
    rätt stl hade den med :) :) :)
    Grattis! Underbart att det gick bra!!! Kl 11.30 är det vår tur för VUL, är så nervös... 
  • Ylviz
    FruLindell skrev 2012-04-03 09:36:27 följande:
    Havika: Lycka till idag!

Ylviz: Mitt illamående håller i sig, jag kräks 1-5 grr/dag och det finns inget som tyder på att det börjar avta heller... Jag hoppas att det blir bättre nästa vecka när jag enligt min gravid-app på telefonen ska vara "mindre illamående". I övrigt är jag trött (somnar åtta varje kväll) och har ont i/runt livmodern till och från.  
    Jag provade seasick band, från apoteket, det är armband med kulor som trycker på en punkt på handleden. Så skumt, men jag tyckte faktiskt de hjälpte! Har du testat dom?
  • Ylviz

Grattis Snufflan och Jmelb!!

Jmelb:
    Hur gick det för dig på ultraljudet? Hoppas på bra! Skönt att höra att det inte bara är jag som har en stor mage utan att det är den där eftertraktade gravidmagen

Pimpade och fyllde på listan

Hjärta  Beräknad födelse Hjärta

Oktober

29. FruLindell, IVF 3, 1:a barnet

November
    11. Havika, IVF 2, 3e barnet.
    20. Ylviz, IVF 2, spontangravid under synerelabehandling, 1a barnet

December
    4. Snufflan75, IVF 3, 1a barnet

• Ylviz

Snufflan: Tack

Jmelb: Låter ju helt fantastiskt att få se barnet leka runt sådär, tack för din beskrivning! Ser verkligen fram emot det!!

Vi såg embryot igår, det levde! Ca 1cm och hjärtat slog. Känns helt otroligt. Det var som jag blev flera kilo lättare av att få se det. Som om de ångestladdade stenarna på mina axlar bara flög iväg och jag svävar bland molnen.  

• Ylviz

Kul att vi har blivit fler över påskhelgen  
    STORT GRATTIS,  Blomman, Frida72, Sommarlängtan och Love is everything!!!
    Skriv gärna in er på listan, kul att se när det är dags!

Hjärta  
    Beräknad födelse Hjärta

Oktober

11. Jmelb, IVF3, 1:a barnet
    29. FruLindell, IVF 3, 1:a barnet

November
    11. Havika, IVF 2, 3e barnet.
    20. Ylviz, IVF 2, spontangravid under synerelabehandling, 1a barnet

December
    4. Snufflan75, IVF 3, 1a barnet

Vad säger ni tjejer, ska vi skriva in Stad eller ivf ställe eller känner ni att det blir för personligt?
    Själv bor jag i Linköping och har gått på RMC. 

• Ylviz

Köpte mammabyxor i helgen, kände mig lite fånig eftersom jag bara är i vecka 8+0, men min mage är stor som om jag vore i minst 4-5 månaden, tarmarna spökar... Det kändes som jag var på förbjuden mark så att säga, jätteskummt. Men samtidigt var det väldigt skönt med mamma byxor. Kollade i flera affärer men det var svårt att hitta mamma kläder förutom på HM. Sen kom jag fram till en sak till under min shopping runda. Det är väldigt mkt kläder ute i butikerna som döljer magar utan att det står gravidkläder och det är jätteskönt för mig som forfarande försöker vara så hemlig jag kan

Är ni oxå trötta? Jag känner en sån förlamande trötthet. Nu var jag ledig i påsk och då såg mina dagar ut såhär: Frukost vid kl 6-7, sova igen sedan upp vid ca 11 tiden, lunch, en promenad, sova middag, äta kvällsmat och sedan sova igen. När jag inte sover så tänker jag på när jag får gå o lägga mig. Känner mig som en zombi, vet inte hur jag ska klara att jobba i morgon igen. Är det här normalt? Kan bebisen ta skada av att jag jobbar (mkt stessigt jobb) när min kropp helt uppenbart egentligen bara vill äta o sova? 

Har hört att det blir bättre om 1-2 månader, längtar verkligen dit!

Tänk att vi är gravida allihopa! Visst är det fantastiskt! Så underbar känsla efter många års kämpande och längtan så äntligen har det hänt! Har ni fattat att det är sant?  

• Ylviz
    FruLindell skrev 2012-05-03 09:14:46 följande:
    Jag har läst i andra trådar att gravida fått loratadin mot pollenallergi. Man har tidigare avrådit från dessa till gravida, men efter några års forskning är detta tydligen ändrat. I Fass står det fortfarande att gravida avråds, men i läkarnas motsvarighet till Fass (J-någonting) så ska det ha uppdaterats och nu är det tydligen det läkemedlet som läkarna rekommenderar i första hand till gravida.  Men som sagt, detta är FL-information så den behöver ju nödvändigtvis inte vara rätt :)

Min barnmorska sa att jag skulle boka in ett läkarbesök för att få något utskrivet mot allergin, har dock klarat mig än så länge.  
    Fass.se är läkarens ständiga följeslagare, tyvärr är den lite långsamma på att uppdateringa. Angående just läkemedel och fosterskador är därför Janusinfo.se bättre (en sida skriven av stockholmsläns landsting). Kollade på loratadin där och det står att loratadin inte ger forsterskador. Se länk
    http://www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml?searchID=0&searchText=738&contenttype=text/html
  • Ylviz

Sorry, stavfelen ovan, så trött efter jobbet...
    Ha en toppenbra helg!
    Kram 

Svar på tråden Gravid efter IVF med BF Okt/Nov/Dec 2012