• Pixbob

Hur ser det ut för era släktingar?

Jag har precis haft mitt andra missfall, första 2010, och har ett barn. Det sista min farmor sa till mig när jag berättade att jag var gravid igen var; gläd dig inte för mycket. Jag tyckte hon var konstig, jag hade ju haft mitt missfall och denna gången skulle allt gå bra.

Men såhär i efterhand funderar jag på hennes ord. Hon och minst tre av hennes systrar fick bara var sitt barn. Jag frågade henne någon gång om varför min pappa är deras anda barn och hon svarade, det blev inga fler. Antagligen fick hon väl missfall på missfall, men tänk om det var det samma för hennes systrar, tänk om det är något genetiskt.

Är det någon annan som sett något mönster i sin släkt? Som kanske visat sig stämma?

• Svar på tråden Hur ser det ut för era släktingar?
  • Donum

Nej, inte alls. Det finns kanske någon väldigt långt bak som inte har fått flera barn, men av de jag känner till så har alla fått minst 3 barn. Min mamma fick 5. Så vad som är knas med mig, vet jag inte. Jag blir jättelätt gravid, men lyckas inte behålla. Eller, ett har jag fått behålla. Glad

• Annica P

Intressant tanke som jag också haft. Tyvärr pratar ju folk inte om det, så i efterhand är det ingen som vet. I alla fall hade min mamma två missfall mellan de två barn hon fick och både min mamma och pappa är ensambarn (födda på 40-talet). Har frågat mamma och hon vet tyvärr inget om mormors och farmors ev missfall.

• snöboll1

Min syster haft tre mf och jag fem. Inga barn och inga förklaringar. Vet inte att några tidigare släktingar haft problem men det vet man ju aldrig.

• Längtanefterlilladig

Min mormor fick ett sent missfall. Min mamma och pappa fick vänta 7 år på första barnet. Sen fick dem två barn lätt. Sedan fick mamma två missfall. Ett i vecka 10 och ett i vecka 12. Min syster fick ett barn lätt. Sedan fick hon ett missfall i vecka 7 och ett i vecka 16 (fostret dog i vecka 11). Jag har fått två missfall, inga barn.

Svar på tråden Hur ser det ut för era släktingar?