Inlägg från: JAG är BÄST |Visa alla inlägg
  • JAG är BÄST

Polen, Litauen, Tjeckien - Ni som adopterat härifrån...

Ett troll från Polen har vi. Varit hemma i drygt 2år.
    Han var 2,4år när vi fick honom (hade medgivande 0-24mån)
    Vi fick bb när han var 2år och en vecka precis på dan.

*Han är mörkhårig
    *Bruna ögon     

Köandet var drygt 2år  (1år här hemma + 1år i Polen).

Det är ganska blandad kompott på ljus & mörkhåriga från Polen. Dom försöker ju matcha ihop (färger) så gått det går.

Med tanke på eran ålder så tror jag inte att ni kommer få ett barn under 1 1/2-2år inte från Polen iallafall.
    Jag var 38år då vi fick bb.          

• JAG är BÄST
    Nattfjäril skrev 2012-03-17 22:51:03 följande:
    Det står förresten oxå att man ska räkna med att barnen från Polen har eller har haft sjukdomar/handikapp. Hur var er erfarenhet av det? Inget som skrämde er innan? Berättade dom vilka saker det kunde gälla? Jag menar om man inte tackar ja till SN, vad kan barnen då ha eller ha haft för sjukdomar/handikapp?

Folk skriver om alkoholskador på barn från dessa länder? Nån som vet nåt om detta?

Har "haft" handikappObestämd
    Nej det skrämde mig inte. Man har ju nu "förmånen" att tacka nej till barnet man får bb på. Man har ju rätt att besöka barnet innan man säger JA.

Vi besökte honom under en snabbresa dit på 4dar. Det rekommenderar jag att man gör.    
  • JAG är BÄST
    Nattfjäril skrev 2012-03-18 12:47:45 följande:
     Ja, det står faktiskt så. Finns ju handikapp som går att rätta till oxå. 

Menar du handikapp som är "tillfixade" av barnets hemland eller menar du handikapp som kan "fixas" här hemma i Sverige?
  • JAG är BÄST
    Zebrima skrev 2012-03-18 17:45:02 följande:
    Vi är också intresserade av Polen eftersom jag har polskt påbrå.
    Så de brukar alltså matcha föräldrarnas "färger" med barnets?
    D.v.s. om min man och jag båda är ljusa med gröna/blå ögon så försöker de matcha så att barnet också är ljus och blå- eller grönögd?

Som jag har fattat det. Trollet är otroligt lik pappa, enda som skiljer mellan oss tre är ögonfärgen,,,,jag=grönögd,,,,gubben=blåögd,,,,trollet brunögd.

Tror inte dom går in så djupt somm ögonfärg,,,men hårmässigt iallafall i den mån det går. Mest handlade om att vi är 2st aktiva eller ja ena av oss är sportgalen,,,trollet är mycket aktiv, därmed tror jag att dom ansåg en sån matchning går i första led,,,sedan att vi är lika utessendemässigt blev bara ett plus i kanten. 
  • JAG är BÄST
    Zebrima skrev 2012-03-18 18:57:18 följande:
    OK, intressant! :) Tack för ditt snabba svar.
    Jag har läst också på ett amerikanskt adoptionsforum att Polen inte har någon exakt kö, t.ex. kan den som stått längst i kö bli tilldelad ett barn efter någon som kommit senare i kön. Detta för att de p.g.a. matchningen kan hända att den som kommit i kön senare anses mer passande för just det barnet. Vet du om detta stämmer?

Jag törs inte ge mig på att svara på det,ring BFA och hör hur dom gör.
    Rent logiskt borde det ju vara så,,,,tycker jag iallafall. Men kö är kö. 
Svar på tråden Polen, Litauen, Tjeckien - Ni som adopterat härifrån...