• Cubix

Äldre katten HATAR kattungen.

Vi fick i julas hem en kattunge från tuffa förhållanden, väldigt illa  däran.
    Hade sen innan 9åriga sköldpadds-perser/skogskatt honan Musli.

I början fräste hon men emellan åt tog hon hand om den lilla honkatten...
    hon tvättade henne och var nyfiken samtidigt som hon fräste och var rädd.
    lillkatten var aldrig rädd eller bråkig.

när lilla honan blev kry (nu är hon 4 månader) är hon jättebusig.
    Hon leker och smyger på den stora katten, ungefär som titt-ut lekar...
    och vill sova brevid den stora katthonan som i sin tur hatar henne.
    hatkärleken fräs-varvat med tvättning och gos, har gått över till fräs och morr och STRYK.
    lillkatten fräser aldrig tillbaka utan leker bara.

det konstiga är att när det r matdags- som annars är ganska revirbetonat så bryr sigi nte den stora katten, varken om dom äter i samma skål eller springer jämte varandra till maten... men annars: då fräser hon och morrar och slår den lilla såfort hon går förbi!

det har nu gått  snart 3 månader, det verkar gå åt "fel håll" eller kan det bara va en uppfostrings period?
    TIPS MOTTAGES GÄRNA, vad som kan underlätta eller provas för att det sk gå åt rätt håll.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-28 21:22
    ...2 månader, inte 3.

• Svar på tråden Äldre katten HATAR kattungen.
  • sossej

jag tror nog att det kommer att lösa sig av sig själv.
    jag skulle nog bli arg jag med om jag var en gammal tant och nån jävla snorunge inte kunde låta mig få sova mina middagslurer i fred.

har den gamla katten bott med någon annan katt innan?
    är de inne, ute eller både och?
    jag har haft flera katter och det är lite så med dom att nya saker inte alltid är så uppskattat men jag tror nog att det är den gamla kattens sätt att säga att hon INTE vill leka och då måste hon ju helt enkelt lära sig det på något sätt.
    försök att lek med den lilla så att hon blir lite mindre busig och full av energi. kan hända att de blir bästa vänner när den lilla växer ur sin sprallighet.

• Cubix
    sossej skrev 2012-02-28 21:36:14 följande:
    jag tror nog att det kommer att lösa sig av sig själv.
    jag skulle nog bli arg jag med om jag var en gammal tant och nån jävla snorunge inte kunde låta mig få sova mina middagslurer i fred.

har den gamla katten bott med någon annan katt innan?
    är de inne, ute eller både och?
    jag har haft flera katter och det är lite så med dom att nya saker inte alltid är så uppskattat men jag tror nog att det är den gamla kattens sätt att säga att hon INTE vill leka och då måste hon ju helt enkelt lära sig det på något sätt.
    försök att lek med den lilla så att hon blir lite mindre busig och full av energi. kan hända att de blir bästa vänner när den lilla växer ur sin sprallighet.

När hon va 3-6 år hade vi två katter till...
    Det gick OK, hon var ganska reserverad mot alla utom mig.
    Hon var rätt snäsig med de katterna också men det gick okej, de sov ihop och hon spöade dom ibland.
    Sen fick alla 3 flytta pga dåvarande sambos allergi, men denna Musli fick komma hem igen då hon inte trivdes och kissade ner deras hus ....

När hon kom tillbaka och var ensamkatt var hon väldigt kelen med allt och alla, även hundarna, dom har hon alltid gillat, även när vi hade de andra två katterna.

Nu i december när vi fick hem dnna ungen så verkade gå bra i början: fräs och morr och stryk räknar man ju med. en nu senaste 2 veckorna  är det typ KAOS!

hon är skitarg även på hundarna! Det sjuka är att hon verkligen ogillar kattungen men om hundarna typ jagar den eller morrar åt den, så kommer musli flygandes och försvarar den lilla men sen vill hon inte ha med henne att göra ändå!

den lilla katten kan man tycka borde bråka tillbaka men inte, hon bara leker och rullar runt och dummar sig framför musli när hon är arg.... smyger på henne och hoppar fram, klart musli är sur men SÅ HÄR sur, nu har jag tatt med henne in i sovrummet och låter lillkatten sova i tvrummet för att musli ska få vara ifred.

bara tråkigt att ju mer tiden går, desto mer åt fel håll verkar det gå i deras kamratskap :(

• Cubix

Musli är koppelvan och ganska nyfiken när man öppnar balkongdörren men sen kaoset började är hon mer angelägen än nånsin att gå UT, jag kan bli orolig typ att hon ska "fly" om hon skulle råka komma ut av misstag. bara för att bli av med den lilla =(

• sossej

jag tror nog fortfarande att det är för att hon tycker att den lille katten är lite väl mycket och lite ovan vid det hela.
    en kattunge på 5 månader som bor inne är ju faktiskt väldigt hyper. sålänge inte det blir bråk, alltså båda katterna slåss, så tror jag inte det är så farligt. det är kanske tråkigt för er men tyvärr så tror jag ni måste låta det gå sin gång.
    men som sagt försök att leka med den lille och gosa med den stora. något annat tips kan jag inte ge tyvärr

• Cubix

får prova oss fram helt enkelt... ge båda sin kvalitetstid i gos och i bus.
    de komiska, i de hela är just att den lille så gärna vill vara nära... bara sova nära, sen vaknar musli och ser att hon ligger brevid "WEAAAAAAAAHHHHHHH" och hon skriker ju högt så man tror hon håller på att döda nån.

• Lajkie

Jag tror "tanten" känner sig tvungen att uppfostra "skitungen"

• IceJossan

Tyvärr är detta väldigt vanligt och anledningen till att jag aldrig rekomenderar att man tar hem en kattunge till en katt som kanske inte orkar med en liten som ska busabusabusa och som kräver att få sova med den äldre katten. Det slutar många gånger i kaos och omplacering - men konstigt nog är det många gånger den äldre katten som blir petad från hemmet trots att den bodde där först.

Fortsätt som du gör. Fundera även på om det inte kan vara läge med en likasinnad kattunge som kompis till din lille. När jag bodde hos mina päron tog jag ofta hem kattungar på jour (alltså via ett katthem, tills de fick egna hem). Oftast var det bara en kattunge åt gången och mina egna katter (som avskyr kattungar) fick nästan aldrig vara ifred.. De var de stora idolerna, det skulle gosas och busas men de ville aldrig vara med, vilket ju var väldigt jobbigt för dem. Det var väldigt skönt när jag för första gången hade två kattungar samtidigt, för de busade med varandra och mina egna grabbar fick vara ifred.

• Cubix

IceJossan skrev 2012-02-29 10:46:09 följande:

Tyvärr är detta väldigt vanligt och anledningen till att jag aldrig rekomenderar att man tar hem en kattunge till en katt som kanske inte orkar med en liten som ska busabusabusa och som kräver att få sova med den äldre katten. Det slutar många gånger i kaos och omplacering - men konstigt nog är det många gånger den äldre katten som blir petad från hemmet trots att den bodde där först.

Musli har varit här 9 år så skulle det i slutändan verkligen verkligen inte gå, så är det tyvärr lilla Benzo som får flytta... Skulle aldrig få för mig att omplacera nån av dom egentligen, men skulle dettaa fortgå, mår ju inte musli bra, just nu när jag skriver ligger dom bakom mig båda två och sover, lagom bit ifrån varandra. Båda spinner... om en timme ser det annorlunda ut. Jag hoppas bara det är tantens sätt att sätta den lilla på plats.

Snackad emed en bekant som är väldigt  djurkunnig, mestadels hund , men också väldigt duktig på katter... Hon rådde mig till att Låta musli ha ett eget space här hemma där hon får vila ostört ibland, samt att tillrättavisa den lilla katten om musli flippar och inte musli, för hon måste ha rätt att säga ifrån! Får se hur det går, wish me luck!

den lille leker mer med schäferhundarna än med musli, men såklart är gammelkatten jätterolig när hon fräser och blir rädd när man smyger på henne och hoppar likt en brunstig älg... :/
    Hon är orädd för allt och alla... hon busar med hundarnas svansar, tur dom är så snälla... för hon lägger sig gränsle med alla fyra ben runt deras svans och åker med när de viftar på svansen på golvet.

vild katt... kanske skulle tagit hem en soffpotatis....

'Önska mig lycka till, ska göra allt jag kan för att det ska gå bra och att  de ska bli kompisar, eller iallafall att musli ska slippa stressas och vara sur jämt.
  • PumpkinQueen

Vill tipsa om felliway, det kan lugna en spänd situation i en kattflock.

Kanske se till att det finns några höga hyllor eller något som den vuxna katten kan vara på, men som kattungen inte når. Så att Musli kan gå undan och vara ifred när hon vill.

• Blommigfalukorv

Hej, finns det någon uppdatering, blev det bättre, är dom vänner nu?

Jag är nämligen i samma sist och behöver alla tips. vi har en hona på 3 år och skaffade nyligen en till som nu är 5 månader. Vi skaffade en till katt för att den äldre inte skulle vara ensam och ha nån o leka med. Istället blev det tvärtom och den äldre har slutat leka helt och dragit sig undan.

Hon har nästan slutat sova med oss i sängen eller soffan och när hon väl kommer och lägger sig hos oss kommer den lilla också och den äldre sticker då direkt igen. Om den lilla vill leka får hon styck av den äldre och hon även fräser. 
    vad ska vi göra? 

Svar på tråden Äldre katten HATAR kattungen.