• june7

halp ny bilstol till over 9kg behovs!

Hej alla,

jag laste nagra tradar har men jag lagger in denna anda for jag kanner inte att jag har fatt klarhet i BILSTOL VALET!

kan alla snalla mammor o pappor skriva om sina barnstolar for barn over 9 kg...

jag ar helt "LOST" -och dessutom i Frankrike dar de inte bryr sig sa mycket om bakatvand ( jag gor!)

sa jag laste mig till har att vissa varkar nojda med britax twoway och graco XTP ( en trad beskrev cosmic xtp men jag hittar ingen san , bara duo flex XTP...??)

vad sags om belogic fran graco? nagon som har mobi from maxi cosi?

jag soker :

1) sakerhet
    2) ett rimligt pris -dvs betalar for kvalitet men inte for trams
    3) bekvamt for lilla oliver
    3) har liten bmw och liten golf sa vill hels fa in stolen utan mega besvar ( och lille oliver in out sa klart)

tacksam for alla rad jag kan fa. oliver ar snart 10 kg och jag har fortfarande ingen stol

halsningar till alla!

BARNBILAR
  • Svar på tråden halp ny bilstol till over 9kg behovs!
  • Sisisisi

Jag har haft duoflex xtp men var inte alls nöjd med den. Cosmic xtp tillverkas inte längre utan är "uppgraderad" till cosmic comfort S. Folk verkar vara mer nöjda med den men den är ganska liten och blir ofta urvuxen för tidigt.

Eftersom ni har små bilar skulle jag köpa Britax Max-way, den är lite större och har några finesser som inte föregångaren hi-way har. Tycker ni att det räcker att stolen kostar 2000 kr skulle jag rekommendera hi-way. Den tar liten plats, barnet sitter bekvämt och den funkar minst till 4 år.

Jag har en britax multi-tech och älskar den stolen, men den tar ganska mycket plats, men om ni ska ha stolen i framsätet skulle jag köpa en sån.

Britax twoway har jag haft men jag tycker att den passar bäst till äldre barn. De andra stolarna är mer ombonade och ger bättre stöd för mindre barn. Men den tar liten plats och passar i typ alla bilar. men åker man mycket bil och långa resor skulle jag välja en annan stol. 

• mclo

Jag har BeLogic och är riktigt nöjd med den, det går att ha både framåt och bakåtvänd. Visst den kostar ca 4000:- men den är verkligen värd priset.

• june7

hej SISISISI!

tack for ditt svar!! jag ska kolla nu pa natet om de du foreslog finns att kopa har i FR!
    TACK!!!
    -jag behover verkligen RIKTIGA foraldrars svar for folket som saljer de ar inte riktigt att lita pa!
    tack igen!

• june7

TACK MCLO,

jag funderar pa den. priset kan jag betala bara jag vet att jag koper ratt dvs sa att jag inte andrar mig om en manad.

hur ar det med plats for benen?? jag laser att manga saten ar daligt tankta for det?

xx

• june7

ps 2.

vet ni hur lange man maste/bor ha bilstol for barn? jag har for mig 6ar eller?

• Sisisisi
    mclo skrev 2012-02-28 19:15:30 följande:
    Jag har BeLogic och är riktigt nöjd med den, det går att ha både framåt och bakåtvänd. Visst den kostar ca 4000:- men den är verkligen värd priset.

Nää, BeLogic är ju inte alls en vändbar stol! Förresten bör man inte använda kombistolar framåt, en riktig bältesstol är bättre framåtvänd.
  • Sisisisi
    june7 skrev 2012-02-28 19:37:12 följande:
    ps 2.

Bakåtvänt bör de sitta så länge som möjligt men minst till 4-5 år. Mina barn får sitta bakåtvända tills maxvikten är uppnått, alltså till 25 kg. Ettan hade nyligen fyllt 5 år då, tvåan är antagligen lika gammal.
    Sen bör de sitta i bältesstol (eller kudde) tills de är 10-12 år. 
  • cloudberry79
    june7 skrev 2012-02-28 19:37:12 följande:
    ps 2.

I Sverige är det lag på särskild skyddsanordning tills barnet är 135 cm långt.

NTF och försäkringsbolagen rekommenderar bakåtvänt åkande så länge som möjligt, till minst fyra års ålder.

Jag tycker du har fått bra tips i tråden, tänk på att stolen ska vara lättmonterad och ta lite plats, samtidigt som den gärna ska vara godkänd till 25 kilo på den plats ni placerar den. Duoflex XTP är bara godkänd till 18 kilo i baksätet, liksom IziKidX3. Vi har en äldre Britaxmodell (Secura) som visade sig vara ett superbra köp för oss, hade vi valt idag hade det blivit en Hiway.
    If you love me - please don't feed me!
  • mclo

Ja nu blev det helt fel, menar både i fram och baksätet.
    Den har ett riktig bra sidokrockskydd. Det bästa är också att man kan ha stolen i tre lägen.

Svar på tråden halp ny bilstol till over 9kg behovs!