Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Fråga till er innom barnomsorgen

Eftersom det går så få barn på somrarna är det ju ohållbart att det ska finnas personal från alla avdelningar. Ska det vara tio personal på två barn? Vår förskola stänger fyra veckor på sommaren plus planeringsdagar, det finns alltid jour. De kan inte garantera att det finns personal från avdelningen på jouren, så vi har valt att ta föräldraledigt de dagarna. Eftersom man har en jäkla massa föräldradagar behöver man egentligen inte spara en särskilt stor del till detta. 50 sparade dagar ger:

- Ledigt alla planeringsdagar och fyra veckor extra sommarledigt (utöver semester) i två år.

- Ledigt alla planeringsdagar och en vecka sommarledigt (utöver semester) i fem år.

Eftersom förskolorna måste berätta om planeringsdagar i god tid har man också god tid på sig att söka om föräldraledigt från arbetsgivaren. Eftersom man ska vara helt föräldraledig och ta ut föräldrapenning i samma omfattning kan inte ag neka till detta om man söker mer än 60 dagar i förväg.

If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    Änglaliv skrev 2012-02-28 12:47:30 följande:
    Jag var tvungen att ta ut alla mina dagar i samband med min föräldrarledighet för att få ekonomin att gå ihop så jag har inga dagar kvar. Och 10 personal på 2 barn, hur räknar du då?! Är det 2 barn räcker det ju med 2 personal från varje avdelning för att täcka upp!
    Men det är ju faktiskt din dåliga planering. Man får tillsammans 480 dagar, använder du 430 har du tagit 7 dagar i veckan långt över ett år. Ska inte förskolorna få planera för att DU är kass på att planera? Jag vill att mitt barn ska få en bra och välplanerad verksamhet och hade koll på hur det funkar med förskolan, så vi har haft tillräckligt med dagar kvar att fixa detta. Har ännu 30 dagar kvar på femåringen.
  • cloudberry79
    Änglaliv skrev 2012-02-28 13:22:15 följande:
    Ja, precis, man får 480 dagar TILLSAMMANS! JAG använde mina dagar och tog ut 7 dagar/vecka under 1 års tid, vilket var vad mina dagar räckte till. Och då fick jag "låna" dagar av min sambo! Vad vet du om hur det ser ut i vår familj?! Jag starade inte den här tråden för att personer som du skulle komma med barnsliga angrepp, har du inget vettigt att tillföra så låt bli!
    Det handlar inte om angrepp utan om en allmän syn på förskolan som förvaring. Som förälder är man den som är ansvarig för barnets omsorg. Ibland kan man få hjälp av förskolan, men med vissa undantag. De flesta förskolor är stängda på helger och röda dagar. Utöver det är det stängt planeringsdagar och vissa dagar på sommaren. Det är inte så att sommaren kommer som någon överraskning från år till år, man måste lära sig att planera och ta EGET ANSVAR. Det är inte kommunens ansvar att ta hand om dina barn, det är ditt, men de ställer upp inom vissa ramar för att du ska kunna arbeta. Många jobbar även helger, nätter och röda dagar, du tror inte det är lika svårt att fixa egen barnomsorg de dagarna som det är för dig att fixa det på planeringsdagar och sommarlov?
  • cloudberry79
    Änglaliv skrev 2012-02-28 13:30:04 följande:
    Nu råkar det vara så att jag själv hör till dem som jobbar helger, röda dagar och helger så jag vet mycket väl hur svårt det är! Men då kanske du också vet att ALLA människor inte kan få semester just de veckor förskolan råkar bestämma sig för att vara stängd? HUR kan jag som förälder planera för det?! OCH om du läser hela tråden skulle du se att jag verkligen inte använder förskolan som förvaring till mitt barn!
    Det är just därför jag menar att man måste ta ansvar och planera för sådant. Du VET ju att det blir planeringsdagar varje år, du VET att det blir sommarstängt varje år. Kan du inte fixa det med föräldraledigt, semester eller egen omsorg (var är barnets pappa?). Nu är det så fantastiskt bra att om du har kommunal förskola så måste kommunen erbjuda omsorg, men självklart ska ALLA pedagoger ha chans att få lika mycket fortbildning, så det kommer vara vikarier just de dagarna. Det kommer dessutom vara så att mycket få ordinarie personal kommer vara i tjänst under sommaren (de flesta föräldrar har också semester på sommaren och förlänger sina semestrar med föräldraledigt, allmän förskola är inte på sommaren och föräldralediga och andra som har femtontimmarsplaceringar har inte heller rätt till förskola under sommaren) eftersom det är så otroligt få barn där. Det är inte samhällsekonomiskt försvarbart att ha folk i tjänst ifall att det skulle vara barn från just den avdelningen som är på jouren. Det känns inte okej för mig heller som fixar detta att det ska vara vikarier under andra perioder för att vissa inte accepterar att det är tillfällig personal på jouren. Det skulle betyda minst en vikarie under en väldigt lång period=betydligt mer oacceptabelt än att det bara är vikarier under fyra veckor.
  • cloudberry79
    Änglaliv skrev 2012-02-28 13:45:05 följande:
    Vår kommun har inga vikarier insatta under planeringsdagar, då är alla förskolor helt stängda och vi har inget annat val än att vara hemma med barnen. Som jag skrivit tidigare jobbar jag oregelbundet vilket gör att jag är ledig någon dag mitt i veckan varje vecka, då har jag också sonen hemma från förskolan. Egentligen skulle han ju ha rätt att gå då eftersom de inte har öppet på helgerna och kvällarna när jag jobbar om man ska se till procenten?! Jag anser att man SKA ha barnen hemma om man själv är hemma! Det som gör mig upprörd är att jag betalar för en plats som jag tvingas avstå från de dagar/ veckor förskolan har stängt! Planering eller inte! Innom ALLA andra kommunala verksamheter får man dela upp sin semester, även innom mitt område och jag tycker inte det vore så konstigt om de lösningar som fungerar i resten av verksamheten skulle fungera även på förskolan. Nu finns min sons pappa med i bilden, tack och lov! Annars skulle jag aldrig kunna jobba som jag gör! MEN det finns väldigt många ensamstående som inte har en mamma eller pappa till hjälp! OCH även om vi är ett par, så kanske även vi vill ha tid tillsammans som en familj ibland?!
    De är skyldiga att erbjuda förskola alla dagar utom röda dagar enligt skollagen om det är kommunal förskola. Privata förskolor behöver INTE göra detta.

Och de behöver bara erbjuda i den omfattning du förvärvsarbetar, det finns ingen lag som säger att alla har rätt till lika många timmar.

Jag är ledig hela sommaren plus en hel del tid under året, självklart betalar jag ändå. Faktum är att jag betalar MER på sommaren när mitt barn är ledigt jämfört med resten av året. En förskoleplats kostar cirka tio gånger så mycket som man betalar för den, det är i princip gratis. Du betalar alltså för platsen, inte för omfattningen!
  • cloudberry79
    Änglaliv skrev 2012-02-28 13:48:24 följande:
    Jag förstår också att det är en kostnadsfråga, men som sagt är det ju inte att se till barnens bästa?! Om jag inte kan bli garanterad att det finns någon personal på plats som min son känner igen och jag heller inte vet vilken förskola jag ska lämna honom på är det inte ok! Självklart behöver inte all personal vara i tjänst, men för just min son handlar det om totalt 8 personal. Om 3 av dem skulle jobba just dessa veckor och ha sin semester senare är ju problemet löst!
    Men det skulle ju drabba alla andra, förstår du inte det? När det är minst antal barn ska såklart flest ha semester. Är det bara ett av trettio barn som ska ha förskola en viss vecka så är det ju perfekt om personalen tar semester då så drabbas så få barn som möjligt.
  • cloudberry79
    Änglaliv skrev 2012-02-28 13:58:53 följande:
    Vilka är alla andra? Personalen? Förskolan är en verksamhet som riktar sig till barn, då borde också deras bästa stå i fokus. Och som jag skrev, om 5 av 8 pedagoger har semester så är det väl de flesta, eller?!
    Men de andra tre ska ju också ha sin semester, ska de vänta fem veckor då? Det är ju inte ens förenligt med semesterlagen! Då blir det ju vikarier framåt höstkanten eller på försommaren. Jag anser att det ska vara ordinarie personal när de flesta barnen är på förskolan. Är det bara enstaka barn är det mer okej med vikarier.
  • cloudberry79
    Änglaliv skrev 2012-02-28 14:04:09 följande:
    Ja, de ska också ha semsester. Men om jag inte tar fel räknas sommaren som 10 veckor? Jag får inte ha semester v. 28-31 varje år. Varannat år kommer jag att få ta semester v.24-28 om jag vill ha någon semester under sommaren så det borde ju även personal på förskolan kunna göra? Om vi andra ska planera så borde ju även de kunna göra det, eller?
    Men, de får ju inte ta semester när det är många barn i verksamheten!
  • cloudberry79
    Änglaliv skrev 2012-02-28 14:15:13 följande:
    Vad gäller planeringsdagar så förstår jag att de behövs för verksamheten. Här finns dock inget allternativ då dessa infaller, alla förskolor har dessa samtidigt och då finns ingenstans att lämna barnen. Måste verkligen alla förskolor i en kommun ha det samtidigt? Och är det absolut nödvändigt att alla avdelningar på en förskola har det 4 ggr/termin då de inte jobbar tillsammans? Vi har personalmöte 3h/varannan vecka då vi täcker upp med vikarier och 1 planeringsdag/år. Om man känner att det finns behov av 4 planeringsdagar/år kunde man väl i så fall dela upp några av dem mellan avdelningarna så inte alla har dem samtidigt? 
    Nu jobbar jag visserligen inom skolan, men vet att det är likadant i förskolan i min kommun. Under de dagar vi har studiedagar får vi, förutom att gemensamt planera verksamheten, all vår fortbildning. Dvs föreläsningar, utbildningsdagar etc. Alla går samtidigt, för kommunen har sällan råd att ge samma utbildning flera gånger.
Svar på tråden Fråga till er innom barnomsorgen