• Styrmansmamma

Solblekt eller ful å slitet tyg i vagnen? Måla om barnvagnen med textilfärg!

Måste bara dela med mig av min nyfunna hobby "barnvagns-ommålning" Tungan ute

Jag köpte en "extra-vagn" vagn på blocket, en Emmaljunga från -06 för runt en tusenlapp.
    Billig och skitbra, problemet var dock att den var så "shaskig" och ful..Chassit va ok, men tyget var slitet, solblekt och den tillhörande åkpåsen var bara ful å slapp.
    Så jag började googla och kolla om man kunde köpa nytt tyg till vagnen från Emmaljunga, alltså figursytt eftersom jag inte kan sy något vidare bra själv. Och man kunde beställa nytt sitttyg, ny åkpåse, ny suflett osv men detta skulle kosta ungefär lika mkt som om jag skulle köpa en helt ny vagn. 

Sen hittade jag en liten tråd på ngt forum om att måla vagnen med textilfärg, någon pratade om att spraya vagnen med textilfärg och jag letade och letade men kunde inte hitta ngn återförsäljare varken i affär lr på internet som sålde textilfärg på spray.
    Men så hittade jag i min stads hobby-affär textilfärg på flaska, som man kunde måla med pensel eller dutta med svamp på tyg, sen skulle det sitta och klara en vända i tvättmaskinen tillochmed.

Denna färg heter "Palett" textilfärg och finns på flaska och du kan köpa det online på t.ex. http://www.pandurohobby.se/ 
    Jag använde 3 st 100ml flaskor täckande färg för mörka tyger á 55 kr st , (alltså 165:- för om målning av hela vagnen) och jag duttade  och gned dit med en vanlig svamp. När det hade torkat så strök jag igenom tyget med strykjärn med ett handduk emellan för att det verkligen skulle fästa. 

Här är resultatet, och jag är asnöjd! Jag bytte dock ut åkpåsen mot en annan från min andra vagn nu när det börjar bli vår ute..Så den gamla åkpåsen är omålad men undanstoppad.

FÖRE:   solblekt mörkblå och ljus babyblå.. Såg omodernt och gammalt ut..

EFTER: En snygg matt svart färg som ser lika svart och snygg ut i solsken.. Även den ljusaste blå blev nattsvart med ett lagom tjockt lager färg.

Men visst är det bra!
    Nu har jag en snygg och fräsch vagn utan att ha behövt köpa nytt, slösa pengar o ännu mer miljö. 

Hoppas någon får nytta av tipset!  
    Kalle Anka är baserat på mig
  • Svar på tråden Solblekt eller ful å slitet tyg i vagnen? Måla om barnvagnen med textilfärg!
  • Styrmansmamma

Vad roligt! :) Kan du inte lägga upp före/efter bilder då också? Är så kul att se hur ett vrak blir som ny igen! :)

• cassie27

Tycker du att det går bra att måla om baby-björn bärsele som blev såå ful och solblekt? Ska inte bebisens kläder färga? Eller är det bättre att måla om bara framsidan?

• pippilirum
    Styrmansmamma skrev 2012-03-01 17:13:14 följande:
    Vad roligt! :) Kan du inte lägga upp före/efter bilder då också? Är så kul att se hur ett vrak blir som ny igen! :)
    Det ska jag absolut göra! Det kan ta ett tag dock då jag måste passa på att måla när sonen inte är i närheten och kan "hjälpa till"! Är det svårt att få bort tyget på vagnen förresten? Jag har aldrig testat ens.
  • Anna8102

Nu har jag målat/färgat vagnen och oj vilken skillnad det blev! Det blev en helt ny vagn, och lätt va det också. Så TACK för tipset!

Vilhelm föddes 7/2-11
  • frånochmeddu

GRYMT!!! Tack som tusan! Har köpt en emmaljunga i beige, kan man måla om den också mån tro? Alltså i en ljusare färg? Tänkte tipsa er om att man kan sprayfärga chassit med lack man använder till bilfälgar också

• Maho81

Köpte en begagnad Urban Jungle igår som var solblekt, och titta vilken skillnad! =)

• Ramborg

Ni som fäst färgen med hårtork, har det funkat bra? Hur gjorde du? Det är ju svårt att komma åt med ett strykjärn överallt.

42.
  • MeAndBaby

Hur är det med ev gifter i textilfärgen? Jag minns att vid 6-8 mån gillade min son att sitta framåtlutad mot den där stången (finns ju ett namn för den som jag inte minns nu) som går tvärs över vagnen innan fotstödet tar vid, och suga på tyget. Tyget på denna blir ju lätt slitet och blekt, om man nu skulle få för sig att färga det, är det riskfritt för en barnmun?

• en rund boll
    Ramborg skrev 2014-05-10 09:45:57 följande:
    Ni som fäst färgen med hårtork, har det funkat bra? Hur gjorde du? Det är ju svårt att komma åt med ett strykjärn överallt.
    Puff på den här! :)
  • Baysi

Puffar på denna tråden lite!

Köpte en sån här gammal vagn,

Vad heter färgen jag ska köpa? tänkte ja skulle färga  den hel svart

provade med den man textilfärg herdins? man kan köpa i vanlig affär men gick inte alls!

tänkte ja skulle köpa  färg från panduro nu

tacksam för svar!

• Baysi

Nu ville inte alls min bild på barnvagnen med men det är en blårutig Brio Nova från -06

• Kattflickan
    MeAndBaby skrev 2014-05-10 21:59:18 följande:

Hur är det med ev gifter i textilfärgen? Jag minns att vid 6-8 mån gillade min son att sitta framåtlutad mot den där stången (finns ju ett namn för den som jag inte minns nu) som går tvärs över vagnen innan fotstödet tar vid, och suga på tyget. Tyget på denna blir ju lätt slitet och blekt, om man nu skulle få för sig att färga det, är det riskfritt för en barnmun?

Bästa frågan i den här tråden. Känns mycket tveksamt att måla om tyget i barnvagnen med vilken textilfärg som helst. Snälla, kolla upp färgen innan ni använder den.
Svar på tråden Solblekt eller ful å slitet tyg i vagnen? Måla om barnvagnen med textilfärg!