Solblekt eller ful å slitet tyg i vagnen? Måla om barnvagnen med textilfärg!
Måste bara dela med mig av min nyfunna hobby "barnvagns-ommålning"
Jag köpte en "extra-vagn" vagn på blocket, en Emmaljunga från -06 för runt en tusenlapp.
Billig och skitbra, problemet var dock att den var så "shaskig" och ful..Chassit va ok, men tyget var slitet, solblekt och den tillhörande åkpåsen var bara ful å slapp.
Så jag började googla och kolla om man kunde köpa nytt tyg till vagnen från Emmaljunga, alltså figursytt eftersom jag inte kan sy något vidare bra själv. Och man kunde beställa nytt sitttyg, ny åkpåse, ny suflett osv men detta skulle kosta ungefär lika mkt som om jag skulle köpa en helt ny vagn.
Sen hittade jag en liten tråd på ngt forum om att måla vagnen med textilfärg, någon pratade om att spraya vagnen med textilfärg och jag letade och letade men kunde inte hitta ngn återförsäljare varken i affär lr på internet som sålde textilfärg på spray.
Men så hittade jag i min stads hobby-affär textilfärg på flaska, som man kunde måla med pensel eller dutta med svamp på tyg, sen skulle det sitta och klara en vända i tvättmaskinen tillochmed.
Denna färg heter "Palett" textilfärg och finns på flaska och du kan köpa det online på t.ex. http://www.pandurohobby.se/
Jag använde 3 st 100ml flaskor täckande färg för mörka tyger á 55 kr st , (alltså 165:- för om målning av hela vagnen) och jag duttade och gned dit med en vanlig svamp. När det hade torkat så strök jag igenom tyget med strykjärn med ett handduk emellan för att det verkligen skulle fästa.
Här är resultatet, och jag är asnöjd! Jag bytte dock ut åkpåsen mot en annan från min andra vagn nu när det börjar bli vår ute..Så den gamla åkpåsen är omålad men undanstoppad.
FÖRE: solblekt mörkblå och ljus babyblå.. Såg omodernt och gammalt ut..
EFTER: En snygg matt svart färg som ser lika svart och snygg ut i solsken.. Även den ljusaste blå blev nattsvart med ett lagom tjockt lager färg.
Men visst är det bra!
Nu har jag en snygg och fräsch vagn utan att ha behövt köpa nytt, slösa pengar o ännu mer miljö.
Hoppas någon får nytta av tipset!