• fundersam3

Velar om bilbarnstolar, tips,rekommendationer sökes!!

Bilbarnstolar och bilbarnstolar åt h-vete med det (ursäkta) Men jag blir så arg och frustrerad för jag inte vet vad jag ska välja men jag är inte ensam om det vilket jag vet och det finns säkert 100 st trådar om detta men jag har då läst varenda en och inte blir jag mer klok för det eller fattar ett beslut.  Men nu är det så att jag sitter och velar mellan Britax two-way och britax hi-way II , precis som många andra gör..jag har en dotter på 9 månader och hon är väl inte stor och inte liten, henes kurva går som mitt emellan "stor" och "liten". Jag själv är inte heller stor  enbart 156 äpplen hög dock är hennes pappa lång vet inte hur lång men lång i varjefall , det kanske inte spelar nån större roll men ska man titta lite på det så blir hon väl en mitt emellan mig och han tids nog . Sist hon mättes var 2 v sen kanske och då var hon vad jag tror 67 cm eller så var de 69 cm och vägde 8,4kg . 

Jag har förstått att mkt handlar om längd på barnen, bil modell och märke...jag äger en risig VW 1.8 TDI kombi -00 om jag minns rätt..har ingen större koll på de jag är nöjd över att den går köra med . Men min dotter håller på växer ut babyskydd som jag hyrt från NTF och den ska även lämnas åter i April så måste ju då införskaffa mig en ny och babyskyddet jag vet inte riktigt om det är tänkt att ungarna ska sitta ihop tryckta som korvar i korvskinn  för det gör hon med vinterkläder och hon hatar ju att sitta i den pga av att det är "trångt" och då är ju frågan ska dom sitta så trångt ? Om dom ska det/ska inte vilken av det ovanstående bilbarnstolar ska man då skaffa till henne? Vad tycker ni/du passar min tös bäst och ni som har vetskap om hur det egentligen ska vara, vet att man ska vända sig till återförsärljare o.s.v men där får man ingen hjälp av min erfaranhet så det har jag gett upp! 

Jag tar emot allt som rör min fråga och allt det innehåller.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Velar om bilbarnstolar, tips,rekommendationer sökes!!
  • Sisisisi

Nej de ska inte behöva sitta trångt när de är bebisar, men eventuellt när de är äldre för att ha dem bakåt så länge som möjligt. På alla infosidor står det att vinterkläder ska man ta av innan barnet sätts i bilstolen. Lägg en filt över och värm upp bilen istället.

Hiway är mindre än twowayen, alltså sitter små barn bättre i hiway men större sitter bättre o twoway Jag skulle välja den stol som passar bäst just nu och byta till en större om den blir urvuxen innan 5 år. Min son var för lång för alla stolar förutom twoway när han fyllde 5 år. Du bör förresten byta stol så.fort som möjligt. Flera stolar är ju godkända från 9 kg men om selen sitter som den ska spelar det ingen roll om barnet väger några hundra gram mindre.

• Coyote

Vi har en hi-way som bi är jättenöjda med, men precis som sisisisi säger så är two-way också en bra och lättmonterad stol. Testa vilken hon sitter bäst i och vilken som passar bäst i bilen.

• fundersam3

Tack sisisisi och  Coyote för era svar.

Då förstår jag ytterligare vad det är jag ska tänka på och se efter så det blir rätt. Tyvärr så blir de lite tjorv när det gäller "passar bilen bäst"  för hennes pappa har en annan bil och jag kan ju inte alltid hämta och lämna henne pga soppa kostnaderna och tidsvis för man kan ju inte alltid ha tid . Dock är det ju inte ofta hon är hos sin pappa men fram o tillbaka blir den nästan 3,5 mil :/ Vet inte är nån av de stolar mer anpassbara till det flesta bilar ?

• Sisisisi

Både hiway och twoway passar oftast bra i alla bilar. Kommer inte pappan att köpa en egen bilstol? Hon kommer väl vara mer där när hon blir äldre? Min unge sitter förresten i en multi-tech, är otroligt nöjd med den, tycker det är den mest lättmonterade stolen! Men den tar lite mer plats än hw och tw.

• jamila2000

Jag köpte ny stol igår och the blev en hi-way 2 hade tänkt köpa en two-way först men efter att ha talat med personal så ändrade jag mig.
    Two-way stolen
    är större och klumpigare
    låg sitthöjd med risk att när barnet inte får plats med benen så vänder man stolen framåt istället

Hi-way 2
    smidigare
    passar mindre barn mer stöd för huvudet
    går att justera lutningen
    högre sitthöjd så barnet kan sitta som i en stol när det blir större
    passar i de flesta bilarna

• fundersam3

Okej jag då måste jag nog gå prova vilken av dom hon sitter bäst i .Nej han kommer inte köpa en egen än vad jag har förstått det som han träffar inte henne mer än 1 ggr i veckan och ibland 1 ggr varannan vecka och max 6 timmar då , dock har han uttryckt sig att vilja träffa henne mer men inget tyder på det just nu , han tar sig inte heller råd att skaffa sig en matbarnstol från ikea den där vita vanliga som många har hans mamma köpte en sån till han för han är snål . Han är en sån där "pappa" som inte ville veta av sitt barn när jag väntade henne men en månad innan hon kom då påpekade han att han skulle ha delad vårdnad och från det ena till det andra från ingenstans och han var väldigt bestämd då han sa det...men ja än ser jag inga verksamheter av det han sagt , han kanske tar det då hon blir äldre för enkelhetens skulle jag vet inte men jag förväntar mig inget av han . Så jag får ju stå för alla det saker som är måsten , jag kanske är för snäll med han men försöker ändra mig.

Okej jo läst lite om dom att det är många som är nöjda med dom men som du säger den tar plats men det gör ju försig inget för mig det är ju bara jag och min dotter i min bil så det hade inte stört mig om den tog extra plats dock är ju den dyr inte för att dom andra är så speciellt billiga men lite billigare iaf  

• Sisisisi
    jamila2000 skrev 2012-02-26 15:36:33 följande:
    Jag köpte ny stol igår och the blev en hi-way 2 hade tänkt köpa en two-way först men efter att ha talat med personal så ändrade jag mig.

Two-way stolen

är större och klumpigare

låg sitthöjd med risk att när barnet inte får plats med benen så vänder man stolen framåt istället

Hi-way 2

smidigare

passar mindre barn mer stöd för huvudet

går att justera lutningen

högre sitthöjd så barnet kan sitta som i en stol när det blir större

passar i de flesta bilarna

Jag håller inte alls med. Twoway ger väldigt bra benplats, den har låga sidor så barnet kan sitta i kors med benen. Det är den stol som barn kan åka bakåtvända i. Har man lite koll vet man att man inte ska använda en kombistol framåt utan ha barnen bakåt tills stolen är urvuxen! Även på twoway kan man ändra lutning innan den monteras. Men att hiway passar bättre till mindre barn håller jag med om.
  • hon mot strömmen

Jag har gjort som så att yngsta barnet fick provsitta stolarna i affären och den som han satt bäst i köpte jag i detta fallet multitech.

• Mellanmjölkens land

Om jag har förstått det rätt så funkar HiWayen bra i de flesta bilar. Den tar ganska liten plats vilket gör att den funkar även om man har en liten pyttebil, iaf enligt vad de sa när vi köpte den. Vi är i alla fall nöjda och sen skadar ju inte priset

• lövet

Säkerhetsbutiken www.sakerhetsbutiken.se har jättebra beskrivning av olika stolar och hur man kan tänka. Dit kan man även ställa frågor.

På NTF-s hemsida finns en genomgång av alla stolar www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp

Själva har vi Freeway (kvar som extrastol från barn 1) och Hiway  vilka är lätta att montera och smidiga i bilen. Barnen sitter bra och har kunnat sitta länge. Vår snart 4-åring har gått om plats i HiWayen..

• fundersam3

Oj ja hade tänkt svara men glömt av mig, men de blev en hi-way för min dam :) Vi var in o provade en på en återförsäljare o så köpte vi från jollyroom ist dom har ju nån erbjudande på hi-way så vi köpte oss en svart/lila :)

Svar på tråden Velar om bilbarnstolar, tips,rekommendationer sökes!!