Josun skrev 2013-02-02 18:56:59 följande:
Öppnare sinne på vilket sätt då? :) Det är en sak att gnälla om vad som fungerar och inte men en annan vad man faktiskt försöker visa upp då man söker. Det är för mig givet åtminstone.
Att visa upp sig som bitter och uppgiven är knappast något man strävar efter utan snarare en symptom på alla motgångar. Den där enda gången man kanske har tur och någonting leder vidare kan ibland kännas oändligt långt borta.
Klart man tar sig väl inte vidare utan att vara öppensinnad men det är väl inte så att man ger upp mer än temporärt. Men det hindrar ju inte känslorna av misslyckande.
Tro mig, jag vet hur det är att känna sig misslyckad...
Jag menade med öppet sinne, på det sättet att kanske lätta på sina krav, inte se andra lika nitiskt osv.
-I bland så kanske vi har större krav, än vad som egentligen är realistiskt, menar absolut inte att man är mindre värd på något sätt, än vad man själv tror och hoppas. Menar mer att vi ibland bygger upp våra kravmuras så rustika och ogenträngliga att vi inte kan se vad som finns där, precis på andra sidan, hur vackert och perfekt det än skulle kunna vara.
Vi målar upp en inre bild, om hur saker o ting skall se ut, vi har våra listor på önskemål och vad vi väljer bort.
-Men, kanske kanske, borde vi lätta lite på dessa, ställa dörren på glänt och släppa iin vårljuset, leva lite "farligare" genom att inte ha lika många säkerhetslås.
-Kanske är det även så, att samma ord, kan för andra tolkas på annat sätt, och vi då går miste om dem...
Man skall aldrig ge upp sina hopp och drömmar, men kanske lätta på sina krav, för att uppnå dem.