Beslutsångest inför snitt eller ej?!?!
Hejsan
Ska berätta lite kort om min situation.
Är just nu gravid i v 27 med 3:dje barnet.
1 a förlossningen slutade med sugklocka pga att han inte hade vänt sig rätt, hade inga rejäla krystvärkar och hans hjärtljud försämrades. Efter förlossningen led jag av fruktansvärda hemorrojder och fick morfinsputor i 5 dygn innan det la sig någerlunda.
2 a förlossningen hade jag svaga värkar (korta med täta), öppnade mig fullt men sen stannade allt av. Kände absolut ingenting. Försök med sugklocka som misslyckades och det slutade med ett akut snitt.
Pojken som föddes vägde 5850 g och va 56 cm lång.
Även här efter led jag av hemorrojderna i flera dygn efteråt.
Nu är jag då gravid med 3:dje och sista barnet. Långt in i hjärta och själ drömmer jag om en "normal" förlossning. Vill inget hellre än att få upp barnet på magen direkt. Har börjat disskutera förlossningar och börjar väl mer och mer försöka förstå att det kanske måste bli ett planerat snitt istället.
Såhär resonerar jag: antingen chansar man på en vaginal förlossning som kan sluta hur som helst. Mest troligt är väl att det antingen blir sugklocka eller akut snitt då. Problemet som jag haft innan med hemorrojderna kommer även att komma denna gången, går ej att undvika vid vaginal förlossning. Är det värt det? Att chansa och se om det blir en bra förlossning och få hemorrojderna och väldigt ont och inlagd flera dagar efteråt.
eller ska man ta ett planerat kejsarsnitt och slippa hemorrojder och oron för hur det kommer gå?
Kan man få upp barnet på bröstet direkt vid ett snitt?
snälla hjälp mig att se olika sätt på saken. tar emot alla tips och råd på både vaginal förlossning och kejsarsnitt. Råd och tips om hu ren vaginal förlossning kan bli så bra som möjligt, tekniker m.m.
och även hur ett kejsarsnitt kan bli en positiv upplevelse.
Just nu vill jag inte alls föda fram detta barnet.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 08:53
Läkarbesöket igår gick bra. Blev en remiss skickad in till obstretiska avd, för vidare samtal med en överläkare där inne. Beslutade ingenting igår och hoppas få mer information sen med den andra läkaren. Hur lång tid det tar vet man ju aldrig men hopaps på att det ska gå snabbt.
Blev sjukskriven på heltid 1 månad framåt sen får vi se om graviditetspengen går igenom eller om det blir ytterligare sjukskrivning.