• dimi

Beslutsångest inför snitt eller ej?!?!

Jag gjorde snitt pga sätesbjudning, och att det kom igång av sig självt för tidigt. Även om man gör snitt får man upp barnet direkt hos sig, iaf om det inte är katastrofsnitt och man blir sövd. Under tiden som man blir ihopsydd får man ju ha barnet hos sig. 

Nackdelen har jag förstått när jag jämfört med andra som gjort vanlig förlossning är att det tar lite längre tid att återhämta sig efter snitt. Jag hade rätt ont och var inte speciellt rörlig, vilket kanske är lite jobbigt för dig med 2 andra kottar hemma. Samtidigt gjorde min svägerska snitt båda gångerna, och hon var på benen ganska snabbt tyckte jag, så jag är väl för mjäkig bara :)

Jag kan känna att du har en väldig oro inför förlossningen så du borde gå prata med någon om det. Det behöver inte krångla den här gången bara för att det gjorde det de andra gångerna - men det kan ju göra det. Det kanske är bättre med snitt för dig så du får lite sinnesro? Det är så jag tänker iaf, men det är ju bara du som kan göra det valet.

• dimi

Jaha oj, det lät ju annorlunda. Så har jag inte hört att någon annan har haft, såvida det inte var katastrofsnitt. Jag fick henne direkt, och sen efter ett tag tog de henne och pappan följde med och vägde och mätte henne, sen fick jag tillbaka henne. Hon var ju inte ifrån mig mer än någon minut eller två.

Det kan ju ha varit så i ditt fall att de ville kolla att barnet verkligen mådde bra då du försökte föda normalt först och det inte gick bra. Jag vet att min svägerska hade en jobbig förlossning med nr 1 som slutade i snitt, och som var lite traumatisk för föräldrarna, och det var därför de gjorde planerat snitt andra gången. Då gick det väldigt lugnt och sansat till, och hon tyckte att det var en positiv upplevelse.

Svar på tråden Beslutsångest inför snitt eller ej?!?!