Inlägg från: crazy hannah |Visa alla inlägg
  • crazy hannah

2.5 åring som inte pratar

Hej, jag har en underbar son som är 2 ½ år- 

Vi har dock ett problem, han pratar inte, knappt alls. Han säger endast mamma, wawwa(pappa), nej och hom(kom)...

Han hade fler ord när han fyllde ett, sa typ mamma, pappa, titta, där, tack

men han har stannat upp med detta och gått tilllbaka till ett evigt öhhhande... Han pekar och gestikulerar och förstår exakt allt vad vi menar eller ber om. Men han kan inte säga det själv.

VI har nu börjat så smått med TSS (tecken som stöd).

Är det någon som har erfarenheter gällande detta? eller har något tips? 

Borde man oroa sig ? 

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Svar på tråden 2.5 åring som inte pratar
  • crazy hannah

väntar på utredning från logoped och barnpsykolog.. han är normalt begåvad, och utveklingsmässigt är han normal utan talet då. Han är väldigt intelligent och visar mycket empati och förstålese för andra barn och vuxna, lite mer än andra barn. HAn har dessvärre också lite tvångsmässiga proböem, han kan inte äta utan att alla kökslådorna är stängda och han städar konstant.. mycket en sak skall stå exakt på likadant ställe-sätt för sig ..

Tacksam för att ni läser och kommenterar. 

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • crazy hannah

Hej tack för era svar. Jag har funderat lite gällande autism eller Aspergers men tycker att det enda som avviker han från barn utan Autisliknande sjukdomar är just talet och endast det. Tack för tipset med öronen men vi har redan kollat det. Skall göra en dubbelkoll också tror jag.

• crazy hannah

Gällande öronen så var jag med om samma grej. Jag talade väldigt sent, när jag var fem så hitta de vatten bakom trumhinnan. Fick på op in rör i öronen och kommer ihåg att jag hörde bilar för första gången när jag fick ut från sjukhuset. Häftig känsla!! ;)

• crazy hannah

Hej. Såg den här gamla tråden och kan meddela att han nu är 3.5 år och står helt stilla i språkutvcklingen. Kam ca 7 ord men tecknar desto bättre. Han skall utredas med EEG, och mer grundlig läkarundersökningar, banpsykologer har vart inblandade och det finns inga tecken på autism/Aspergers. Alla hans tvång försvann när han började behärska teckenspråket. Vi hoppas på att hitta en eventuell orsak till hans språkstörning. Tack alla som svarat.

• crazy hannah

Nu är han 4,4 år och nu står vi still på 10 ord. Autism utredning är pågång men allt tar så lång tid. Har träffat logoped och går föräldrargrupp. Till våren skall han få en prat apparat. Vi håller på med tecken men han har för mycket att säga i sitt huvud som inte kommer ut via tecken. Vi hoppas nu på att den skall hjälpa till eller alternativt att han skall lära så att skriva så han kan uttrycka sig.... Usch, det är så förbannat ledsamt att se sin son ha så mycket att säga men att inte kunna säga det. Han är liksom inlåst i sin egen kropp.

Svar på tråden 2.5 åring som inte pratar