• cloudberry79

Framåtvänd bilstol Britax eller BeSafe?

caroline88 skrev 2012-02-23 08:52:13 följande:
    Det enda jag vet är att besafen kanske bara går upp till
    19kg.. Vi ha en äldre modell, så det kan vara ändrat.
    Du tänker nog på bilbarnstolen Izi Kid (upp till 18 kilo), inte bältesstolen Izi Up.
    If you love me - please don't feed me!
  • cloudberry79
    rosentagg skrev 2012-02-23 09:41:35 följande:
    Vi har BeSafe, och den är superbra! Vår dotter sitter bra och den är
    rymlig! Företaget som gör den fokuserar otroligt mkt på säkerhet och den
    tillverkas i norden (kommer inte ihåg om det var Danmark el Norge).
    Vi har bara kört det märket, då det utklassar de andra i tester!
    Tyvärr är den bakåtvända helt värdelös om man har normalstora barn, då den bara är godkänd till 18 kilo. Då spelar det ingen roll hur krocksäker den är när närmare en tredjedel av alla barn som fyllt 3 år måste byta stol antingen till framåtvänt eller till en annan bakåtvänd.
  • cloudberry79
    rosentagg skrev 2012-02-23 19:13:34 följande:

Okej, vår dotter fyller snart 4 år och är rätt lång och annars normalstor för sin ålder.
    Hon väger 17,5 kg, så jag tycker fortfarande att det fungerar alldeles utmärkt med
    BeSafe Izi Kid. Dock är det lite smått trång för benen, men det är ingen säkerhetsrisk
    enligt de på kundtjänst....
    Vi har nyss köpt nästa som är BeSafe Izi Up.   

Fast den är inte godkänd om hon väger 18 kilo eller mer, så då måste ni byta. Det är ingen säkerhetsrisk att benen är för långa. Jag har min snart-femåring i en bakåtvänd Secura. Han kan sitta där i elva kilo till, eftersom han bara väger 14 kilo.
  • cloudberry79
    rosentagg skrev 2012-02-23 20:01:02 följande:
    Japp, eftersom jag vet att BeSafe är säkrast.... men det är såklart smaksak.
    Jag skulle inte vilja ha en bakåtvänd som inte är bra i test - oavsett hur länge man kan ha dem.
    De tester jag har läst, så smiskar BeSafe de flesta med hästlängder.
    Vissa av märkena (minns inte vilka nu) var rena livsfarorna att köra med.

Och ja, jag veeet att den inte är säker när hon är över 18 kg (även om det på vissa sidor skrivs att
    det är ok med tyngre barn), men nu väger hon 17,5 kg och vi har redan köpt en framåtvänd.
     =)        
    I R&R som kom innan jul fick både besafe och akta betyget 7/10 på säkerhet, så den är inte så överlägsen Fördelen med Aktan är att den är godkänd till 25 kilo, nackdelen att den innehåller mycket kemikalier.
  • cloudberry79
    "Men vilken stol är säkrast" är det förstås många som frågar. Vi ställer den frågan till Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, VTI, som är den myndighet i Sverige som krockprovar stolarna. VTI svarar att det finns inga avgörande säkerhetsskillnader, även om fabrikanterna påstår att de egna produkterna är överlägsna. En godkänd stol som klarar ECE kraven för bakåtvänt har testats med ett mycket omfattande och krävande program. Visst har produkterna olika egenskaper, men ur en sammantagen skyddssynpunkt är de att betrakta som likvärdiga. Det är inte heller så att högre pris betyder högre säkerhet, vilket många föräldrar verkar utgå ifrån.

från Säkerhetsbutikens sida.
  • cloudberry79
    pigglet skrev 2012-02-23 21:06:27 följande:
    Även den "sämsta" bakåtvända stolen är väl 5 gånger säkrare än den "mest säkra" framåtvända?!?
    Ja, så menar iaf experterna på barnsäkerhetsbloggen (Folksam) och NTF. Det är alltid fem gånger säkrare att åka bakåtvänt.
  • cloudberry79
    Lillasyster kanin skrev 2012-02-24 11:24:15 följande:
    Båda stolarna går till 36 kg.
    Jag är endast intresserad av framåtvända stolar fr.o.m. 4 år.
    Jag hade tagit den billigaste, stolarna är ganska lika varandra och har samma funktioner. Tycker ni Britaxen är alldeles för klumpig, ta BeSafen. Spelar det ingen större roll, ta den billigare, snyggare eller den ni lättast kan få tag på
Svar på tråden Framåtvänd bilstol Britax eller BeSafe?