• Anonym

Koppla din jävla hund!!!

MissSandra skrev 2012-02-24 11:29:47 följande:
    Min hund blev ihjälbiten av en okopplad kamphund. Alla hundar ska vara kopplade! Idioter till ägare!
    Värst är de förbannade smågundarna som ständigt och jämt kommer springande.
  • Anonym
    Niffan skrev 2012-02-24 11:48:49 följande:
    Men att den springer fram och inget staket finns, kan ju göra vilken människa som helst livrädd.

Jag har min hund lös ibland men vid de tillfällen vi möter folk så kopplar jag upp henne, fast jag vet att hon inte springer fram till andra...för att...ta hänsyn till andra människor!
    Det är inte så svårt och det är inte så jobbigt heller... 
    Staket hjälper inte. Det är ett mentalt skydd. Min schäfer forcerar 150 cm utan problem och vad hjälper då ett vanligt staket?
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 11:56:21 följande:
    Jag tycker inte att små hundar är överrepresenterade. Både rottweilers och små nakenhundar har kommit fram till mig.
    Jag blir irriterad på alla hundar(ägare) som gör så, oavsett storlek.
    Det kan jag förstå men du blir även irriterad på hundar som stannar på sin gård och det har jag problem att förstå. Ett staket gör som sagt ingen skillnad om det är en lite större hund.
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 12:05:36 följande:
    Ett staket kan visst hjälpa. Har du en papillon hålls den inne av ett normalt staket. En hund som klättrar eller hoppar högt kan behöva dubbla staket eller staket och häck.
    Så nu räcker det inte med att du tycker att du har rätt att kräva att alla hundägare ska ha staket om hunden ska få vara lös på tomten, utan de ska ha dubbla staket om hunden hoppar högt? Förstår du inte själv hur orimligt set låter?
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 12:09:27 följande:
    Som sagt, en lugn hund skrämmer mig inte, en vaktande gör det. Och risken är större att den vaktande gör något den inte borde för den är på spänn.
    Men du har väl inte tänkt gå in på den vaktande hundens territorium? Varför blir du rädd om du inte tänkt göra det?
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 12:21:49 följande:
    Det är inte alls orimligt att en vaktande hund stängs in. En lugn hund som inte bryr sig om något annat och inte gör utfall är en helt annan femma.
    Det är orimligt och du hittar inget stöd i lagen för det.
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 12:24:36 följande:
    Varför jag blir rädd? Om en hund står och morrar och är beredd på anfall blir jag det. Det handlar inte om att jag tänker gå in på tomten, utan att jag är rädd att hunden lämnar den.
    Det verkar som om du är dålig på att läsa hundar. Att en hund vaktar och "skäller bort dig och din hund" betyder inte att den är redo att anfalla. Hur kan dina rädslor vara den andra hundägarens problem? Sök en terapeut och tag itu med dina rädslor tycker jag.
  • Anonym
    Mariohn skrev 2012-02-24 12:52:30 följande:
    Ledsen att du inte förstår poängen. Den är nämligen inte utifrån den hotfulla individens perspektiv. Utan från den passerandes. 
    Skillnaden är bara att det är olagligt att stå och vifta med knivar, även på egna tomten, medan det är lagligt att hunden morrar/skäller på förbipasserande.
  • Anonym

Jag har varit med om en liknande händelse men då sprang en vakande schäfer ut på gatan och bet min hund (jag hade då en golden) över nacken. Jag som tidigare inte varit rädd för hundar är nu mycket skeptisk till schäfer.. tyvärr.

Jag har idag en jämthund som jag tränar massor på kontakt och bemötande av andra hundar och jag håller honom kopplad i områden där jag inte har kontroll på omgivningarna (förutom i jakten). 

• Anonym

Nu när jag har hund förstår jag att anledningen till att varför vissa har dem lösa är för att de vill lära hunden att ha 100 % fokus på dem själva, så att de går bättre och lär sig snabbare.

Tycker dock inte det är rätt.

• Anonym
    Mariohn skrev 2012-02-24 13:04:40 följande:
    Nej. Det är inte lagligt att hundar tar sikte på enskilda individer och beter sig på det viset. 
    Du verkar inte förstå tråden. Hunden var på sin gård och skrämde bort inkräktare, det är tillåtet. En knivviftande psykopat hade åk in på psyket tillsammans med polisen för det är inte tillåtet att vifta med knivar och hota andra.
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-25 00:05:27 följande:
    Jag har gått förbi sent en kväll när jag var säker på att hunden inte var ute, bara för att se så min hund inte reagerade helt galet. Han morrade lite och spände sig men det ska nog gå bra att passera, så länge det inte händer igen. Men eftersom ägaren inte brydde sig tror jag tyvärr jag kan förvänta mig det.

Jag har aldrig sett den hunden förut, men jag vet att de inte har bott där speciellt länge heller. Sen går jag oftast på dagen och då är de nog på jobbet.

Min hund har varit med om x antal attacker och framrusande hundar och det har satt sina spår. Nu ser han alla hundar som potentiella hot tills han blir motbevisad. Det är skitsvårt att jobba bort! Han hade inte varit sån om det inte vore för alla puckon rent ut sagt som tror så gott om sina hundar att de kan ha dom lösa. 

Det är inte första gången jag råkar ut för nåt sånt här. En man har en stor riesen som är fullständigt galen mot andra hundar. Han har "fostrat" (läs agat) den stenhårt och skulle förmodligen slå ihjäl den själv om den lämnade tomten men jag vågar inte gå förbi ändå. Det är inte värt risken. De har bara en halv låg mur på en sida tomten och de gånger jag gått förbi har den ålat sig halvt över, samtidigt som den morrat och med mord i blicken tittat på min hund.
    Den har bitit en hund över ryggen så vidare snäll är den inte.
    En hund som anfaller biter inte den andra över ryggen. Såg du själv på när den "attackerade" eller är det skvaller du lyssnar på?
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!