-
Så vad kan dom göra menar du? Rottisarna stannar på egna tomten... ägarna bryter inte mot någon lag. Så vad är problemet?mion skrev 2012-02-22 15:23:36 följande:så klart DU inte skulle bry dig! men det finns andra massor av andra....
-
Klart hunden får skälla. På egna gården får den definitivt göra det. Att du tycker annorlunda betyder inte att du kan hitta stöd i lagen för din åsikt.storbildsteve skrev 2012-02-22 18:09:51 följande:Nej men barn eller andra kanske passerar. Då har man rätt att inte bli utsatt för en hund som råskäller en meter ifrån en. Speciellt inte om det inte finns staket. Som jag skrev tidigare: man får inte göra vad som helst bara för att man är på sin egen tomt. Jag får inte stå och vifta med en kniv mot folk som passerar på trottoaren bara för att jag håller mig innanför tomtgränsen.
-
Det kan du tycka men du får acceptera att hundar får skälla på förbipasserande på den egna gården.storbildsteve skrev 2012-02-22 18:27:24 följande:Det finns mycket man kan göra som inte är olagligt som fortfarande gör en till ett pucko.Konstant skällande anses vara en olägenhet, det vet väl alla? Vad ville du med inlägget?storbildsteve skrev 2012-02-22 18:28:42 följande:hd.se/klippan/2007/05/02/20-000-i-boeter-foer.../
-
Anonym (hundägare) skrev 2012-02-22 21:24:33 följande:Inte läst igenom hela tråden. Dock så såg jag att det började tas upp vad som är lagligt och inte lagligt.
Då vill jag lägga upp några lagar här jag också. Som skyddar hundarna från oss människor!
Visst, håll koll på hundarna. Men förvänta er inte att vi ska ta ansvar när inte ni själva gör det.
Dessa lagar har speciellt med nyårsafton, påskafton och Valborg att göra och många här har småbarn. Kan tänka mig att fyrverkerier skjuts på alla tider och dagar med små som vill hinna se som inte orkar vara vakna.
Så, min hund är alltid kopplad på allmän plats, kan få springa lös där det inte finns människor och hon lyder.
Dock så har min ilska börjat bli som så att jag snart skiter i allt va god medmänniska innebär om min hund ska va nära på hjärtattack varje år pga idioter som inte kan vänta till rätt dag!Enligt lagen:
Barn under 18 år får inte köpa eller använda fyrverkerier. Att köpa ut fyrverkeri till personer under 18 räknas som lagning. Inte ens en vuxen får, i de flesta fall, skjuta fyrverkerier utan skriftligt tillstånd från polisen. Fyrverkerier får inte skjutas upp i husdjurs närhet om det finns minsta riska för att ett djur kan bli skrämtRegler för vilka tider fyrverkerier får avfyras är olika från kommun till kommun, i min gäller klockslagen 18-03. Funkar ej!Ska hundarna hållas kopplade och vi ska respektera våra medmänniskor? Då ska det gälla oss alla! -
Jag har ingen hund, är rädd för hundar jag inte känner. Vi har en granne som verkade sätta i system att släppa ut sin feta labrador, den kom då och gick lös väldigt ofta. Om man mötte den skällde den - och jag kan inte se skillnad på om en hund skäller av glädje eller ilska! Dessutom morrade den åt mig! När jag sa det till grannen så sa hon att "Hunden känner säkert på sig att du är rädd, han är så snäll så..." Men jag har inte sett den lös sen, blev bara så irriterad av den kommentaren!
"Oj då, då ska jag genast se till att den håller sig inne på gården" Hade jag velat höra, inte bli beskylld för att det var mitt fel hur hunden betedde sig. Hundar som inte kan klara av osäkra människor ska absolut inte gå lösa. Inga hundar ska gå lösa! -
Hunden du träffade på sköts enligt reglerna. Inget har hänt. Hunden stannar på tomten. Vad är problemet? Du lär inte få igenom att de ska sätta upp staket mot sin vilja.Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-23 22:58:38 följande:
Hundar ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur (och övriga omständigheter) behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Så säger lagen.
Ett ordentligt staket är nog att föredra om man har en hund som vaktar och gör sådana utfall.
Jag har gått förbi ohägnade tomter med lösa hundar förut. Reagerar inte hunden på att vi går förbi blir jag inte det minsta orolig för mig och min hunds säkerhet. Men om den istället morrar och beter sig hotfullt ökar naturligtvis risken att bli attackerad, eftersom den är på spänn och KAN bli provocerad av hur min hund beter sig.
En familj i närheten har en 70 kg tung bullmastiff som vaktar tomten utav bara helvete. Det rör mig inte i ryggen för den klumpedunsen kan inte forcera deras stora staket, uppsatt just för att hålla hunden inne. Den hunden är väldigt lydig och jag har svårt att tro att den skulle gå till anfall även om inget staket fanns. Men risken finns alltid där, och med en så stor hund hade konsekvenserna av en attack varit brutala.
Så varför chansar man? Det gäller ju inte bara din hund utan även andras säkerhet. Att tro att man har 100 % kontroll över sin hund i alla lägen är oerhört naivt. Det är ett djur vi talar om, ingen robot som du styr med en fjärrkontroll..
-
Nej, inte ens om hunden är lös kan man förutse att något ska inträffa. Om jag har min hund lös på gården och din kommer in och min hund attackerar din så är det inte min hunds fel.Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 00:14:59 följande:Klart en olycka kan hända. Du snubbla och tappa kopplet tex. Skillnaden ligger i att det är en olycka, alltså inget du kunnat förutse (dock är du fortfarande ersättningsskyldig för de eventuella skador din hund orsakar).
Om en lös hund skulle anfalla någon är däremot något du KAN förutse, hur mycket du än tycker att du litar på din hund. -
Den dag ägaren slutar lita på sin hund får han problem.Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-23 23:30:51 följande:Tror du att man alltid kan lita på en hund?
-
Suck...: "Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 10:05:15 följande:En hund får INTE göra vad den vill bara för att den står på sin egen tomt. Den får till exempel inte jaga harar eller rådjur även om den stannar exakt på tomtgränsen. Det spelar ingen roll att den gjorde det för att "vakta", den kan ändå bli belagd med koppeltvång.
Nej det är inte din hunds fel, det är ditt. Om man inte har något staket är det inte alltid så lätt att se var tomtgränsen går. Skulle din hund bita min är det DU som får stå för skadorna vad du än tycker om saken.
På sin egen gård får man ha hunden lös. Den kan inte bli belagd med koppeltvång om den stannar på gården!
Bara för att du har svårt att se en tomtgräns så betyder det inte att du kan låta din hund inkräkta på andras revir/gårdar. Då är det du som är skyldig för ev. skador som uppstår. -
Nej, jag har inte fel för på en normal hustomt förväntas det inte finnas vilt och absolut spelar det roll om hunden jagar bort rådjuret från tomten och stannar på tomten eller om hunden drar iväg utanför tomten och jagar rådjuret.Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 10:42:45 följande:Du har fel. Uttala dig inte om du inte vet vad som gäller. Om du läser vad det står : de ska hållas under sådan tillsyn att de förhindras att driva vilt. Har du en hund som inte lyssnar på ett nej utan sätter efter ett rådjur spelar det ingen som helst roll att den håller sig på tomten. En sådan hund(ägare) KAN bli belagd med koppeltvång. På din gård upphör inte lagen att gälla.
För övrigt är det enbart JAKThundar som används till JAKT som får driva vilt.
Och nej, även om jag så skulle bryta mig in hos dig och din hund biter är det DU som står för de skador din hund orsakar. Det kallas strikt ägaransvar och jag föreslår att du läser på lite så du vet vad lagen säger.
Det är helt oväsentligt vad du tycker och tänker om det.
Inte en chans och du har gått på den där skrönan som så många andra. Du får ta och lära om och lära rätt så ska du se att det blir bättre.