Koppla din jävla hund!!!
![Skrattande Skrattande](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
Enligt lagen:
Jag har ingen hund, är rädd för hundar jag inte känner. Vi har en granne som verkade sätta i system att släppa ut sin feta labrador, den kom då och gick lös väldigt ofta. Om man mötte den skällde den - och jag kan inte se skillnad på om en hund skäller av glädje eller ilska! Dessutom morrade den åt mig! När jag sa det till grannen så sa hon att "Hunden känner säkert på sig att du är rädd, han är så snäll så..." Men jag har inte sett den lös sen, blev bara så irriterad av den kommentaren!
"Oj då, då ska jag genast se till att den håller sig inne på gården" Hade jag velat höra, inte bli beskylld för att det var mitt fel hur hunden betedde sig. Hundar som inte kan klara av osäkra människor ska absolut inte gå lösa. Inga hundar ska gå lösa!
Hundar ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur (och övriga omständigheter) behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Så säger lagen.
Ett ordentligt staket är nog att föredra om man har en hund som vaktar och gör sådana utfall.
Jag har gått förbi ohägnade tomter med lösa hundar förut. Reagerar inte hunden på att vi går förbi blir jag inte det minsta orolig för mig och min hunds säkerhet. Men om den istället morrar och beter sig hotfullt ökar naturligtvis risken att bli attackerad, eftersom den är på spänn och KAN bli provocerad av hur min hund beter sig.
En familj i närheten har en 70 kg tung bullmastiff som vaktar tomten utav bara helvete. Det rör mig inte i ryggen för den klumpedunsen kan inte forcera deras stora staket, uppsatt just för att hålla hunden inne. Den hunden är väldigt lydig och jag har svårt att tro att den skulle gå till anfall även om inget staket fanns. Men risken finns alltid där, och med en så stor hund hade konsekvenserna av en attack varit brutala.
Så varför chansar man? Det gäller ju inte bara din hund utan även andras säkerhet. Att tro att man har 100 % kontroll över sin hund i alla lägen är oerhört naivt. Det är ett djur vi talar om, ingen robot som du styr med en fjärrkontroll..