• Mariohn

Koppla din jävla hund!!!

Jag begriper inte heller vad det är med dumma hundägare. Min hund var den snällaste och mest pålitliga individ som fanns. Men han var fortfarande mitt ansvar. Dvs att det var fritt fram för mig att ha honom precis hur lös jag ville i MITT hem och på MIN mark. Jag anser inte att jag hade behövt ha koppel på honom när vi var ute och promenerade eftersom han aldrig ens sträckte på det utan hade kontakt med mig hela tiden, men jag har tillräckligt mycket respekt för andra människor för att faktiskt följa lagen. 

• Mariohn
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-22 12:00:25 följande:
    Jag vet inte hur många gånger hundar har rusat fram till min hund. Nej visst hände det inget denna gången men tänk om jag istället haft en tik som gått på höglöp? Eller råkat sätta min hund på deras tomt eller vad nu den andra hunden ser som sitt territorium? Utan en tydlig gräns kan det vara svårt att se var en tomt börjar.

Om man nu har en hund som skäller och vaktar så här, varför sätter man då inte upp ett staket? Man KAN inte veta att den inte springer ut istället. Det är ett djur, den styrs av instinkter och drifter.

Många gånger när hundar kommit fram har ägaren blivit såååå förvånad och hävdat att det aldrig har hänt och hunden är tio år och har alltid varit såååå snäll och vet att den inte får lämna tomten. Men då har väl hunden av någon anledning i sitt huvud haft ett  "giltigt skäl" att strunta i var gränsen går den gången.

Har man ett ordentligt staket kan man lita på att hunden inte tar sig över. Du vet ALDRIG helt säkert att den inte lämnar tomten hur lydig den än är.
    Nej det vet man inte. Som sagt, instinkter och drifter är starka. Den mest väluppfostrade och stabila jycke kan glömma av sig om en kanin plötsligt studsar förbi. Och även hundar kan bli provocerade. 
  • Mariohn
    Anonym skrev 2012-02-22 12:12:42 följande:
    Vad menar du med "självklart"? Vi gör som vi vill på vår tomt och vår hund får vara på vår gård dygnet runt om vi och hunden vill det. Vem skulle kunna hindra oss?
    Den som dödar hunden i nödvärn när den överskrider sina gränser om den nu skulle få för sig att göra det mot ditt bättre vetande. 
  • Mariohn

Precis innan jul var jag tvungen att nita bromsen och slira ut på en åker för att en labbe kom från ingenstans och rusade rakt upp på vägen. Ägarna menade att han aldrig stuckit på det viset tidigare. Det var ju bra. 

• Mariohn
    Anonym skrev 2012-02-22 12:18:53 följande:
    Jag har min hund på gården utan staket, det är min rättighet.
    Ha du det. Det rör mig inte i ryggen. 
  • Mariohn
    rosyposy skrev 2012-02-22 12:19:41 följande:
    Den är rätt kul, har varit med om liknande situationer där hundar kommer som skjutna ur en kanon med en ägare låååångt efter som säger "han har aaaaaldrig stuckit förut". Nähä, vad fint då.

Sen ser man samma hundägare vid senare tillfälle med hunden okopplad. Intelligent? Inte mycket.  
    Jag har så svårt att reagera när folk är så uppenbart korkade. När min son var 5 månader var jag ute och gick med barnvagnen. Plötsligt kommer en goldenvalp...eller ja...valp och valp. Den var inte vuxen men inte nykläckt heller. Tillräckligt stor för att flyga hela vägen upp i barnvagnen och glatt slicka min son i hela ansiktet och kladda lera över hela åkpåsen. Hunden var på inget vis aggressiv eller upträdde hotfullt. Tvärtom. Den var valpig, lekig och hemskt söt. Det förändrar inte det faktum att den kunde ha skadat min son av misstag. Och "ägaren"....En flicka på 10 år som blev jätteledsen och rädd för att hunden hade stuckit och todde att jag skulle skälla ut henne. Vad gör man liksom... 
  • Mariohn
    Anonym skrev 2012-02-22 12:18:53 följande:
    Jag har min hund på gården utan staket, det är min rättighet.
    Och bara för att...Det är ett vanligt missförstånd bland obildade människor att man får göra precis vad man vill på sin egen tomt. Man får inte det faktiskt. Du får inte heller ha en massa knivar liggandes i trädgården. 
  • Mariohn
    HäxanSurtant skrev 2012-02-22 13:04:22 följande:
    Det är smällar man får ta i så fall som hundägare. Om jag tror att min hund stannar på min gård..... men den inte gör det utan attackerar någon utanför tomten och denne dödar min hund, så får det vara så, det är en risk en chansning man isåfall gör. Därmed inte sagt att jag tycker det är rätt, men jag anser väl att man får skylla sig själv då. Samma om någon bussar sin hund på mig och jag knäcker naken på den i självförsvar, syll dig själv, dock synd om hunden!

Är det okej att döda andras hundar också om de går in på ens tomt? Kan man använda detta gentemot barn också, alltså om folk inte har koll på sina ungar, är det då okej att bringa dem om livet om de går in på ens tomt eller tvärtom. Jag verkligen avskyr ju ungar som släpps vind för våg. Kanske borde man avliva föräldrarna istället Drömmer
    Nej man kan inte hålla på och döda individer för att man tycker att man har rätt till det. Och jag förstår inte varför du jämför en hund som springer ut på vägen och råkar bli påkörd, eller attackerar en större hund eller människa som riskerar att bli allvarligt skadad/dö, med ett barn som råkat komma in på tomten. Själv blir jag inte särskilt rädd om en femåring promenerar in i min trädgård. Jag hjälper då vederbörande att hitta hem. Likaså skulle jag göra med en hund som strövade omkring på fel ställe och behövde hjälp. 
  • Mariohn
    HäxanSurtant skrev 2012-02-22 13:41:47 följande:
    Jag hade blivit skitskraj om det kom in en främmande femåring på min tomt faktiskt. och ledsen och undrat vad den stackaren hade för föräldrar.

Men jag håller med dig man kan inte döda bara för att man tycker man har rätt till det. Saker kan alltid hända, en hund kan komma lös, ett barn kan smita eller gå vilse, saker kan hända, man kan aldrig ha full koll. Ett koppel är ingen trygghet för att slippa hundattacker, de flesta hundar kan klippa av sina koppel rätt fort med tänderna om det vill, många hundar blir hetsigare i koppel än utan OCH ytterligare, många människor verkar inte kunna hålla sina hundar i koppel när de uppför sig illa heller.

Jag är också mer för att hjälpa än stjälpa, men faktum kvarstår att hunden TS skriver om stannade på sin tomt, den gjorde inget, den höll sig på sin tomt men den lät, hundar kan låta. Jag förstår att upplevelsen är obehaglig, men det hände inget som var fel eller olagligt alls. Jag vet att man kan få hundar att stanna på sin tomt att inge gå utanför, min kompis hade två såna, däremot så kom gärna bygdens jakthundar dig och bråkade med hennes hundar på hennes tomt istället för att driva rådjur eller vad de nu skulle jagat egentligen. men hennes hundar var på sin tomt. Brukshundsklubben var i hennes skog och tränade med sina hundar, de klagade på att hennes hundar var lösa på hennes tomt och störde deras verksamhet. De klagade, fatta ironin, de står i hennes skog och klagar för att hennes hundar distraherar deras när dom tränar, när hennes hundar stå på sin tomt och är knäpptysta, de sa aldrig ett ljud fören du passerade tomtgränsen. Samma hundar kunde du öppna bagaget för och gå in och handla alternativt lägga dom utanför bilen i parkeringsrutan och de var kvar där när man kom ut, de kissade och baljsade på kommando också, vissa hundar går att lära sånt och vissa hundar är extremt duktiga.

Jag tycker de är farligt när man drar alla över samma. Jag har inte min hund lös överallt, för hon lyssnar inte till 99% ännu, däremot så förtjänar hon absolut att få vara lös under kontrollerande omständigheter, för att lära sig, för vårt samarbete och tillit, drömmen är att kunna ha henne lös överallt, men vi har en bra bit kvar dit. Men på min tomt under min uppsyn får hon vara lös, samma i skogen, hon har aldrig stuckit i skogen, det som får igång henne är andra hundar, folk och annat skiter hon i. Hon är som en filbunke hemma och hon har alltid varit bra med barn, det är det allra viktigaste för min del.
    Jag måste nog säga att jag håller med dig. Hundhysterin har blivit löjlig. När jag var 15 var det ingen som skrek sig hes över lösa hundar, hundar som åt upp dem under promenaden osv osv. Hundar var något folk hade. Och så var det med det. Idag verkar alla hundar vara människoätande varelser som för ett jävla liv. 
  • Mariohn
    HäxanSurtant skrev 2012-02-22 13:45:34 följande:
    Jag ser flera gånger i veckan två 65kg rottisar komma springande och det rör mig inte i ryggen. Men svar ja de är snälla fast de ingen skylt har runt halsen, de har inte ens halsband på sig och de stannar på tomten.

Jag hade inte brytt mig en om de inte var snälla, så länge de stannar på sin tomt skiter jag i vilket. Personligen är jag mer rädd/ skeptisk till småhundar, de är svårare att få ett grepp om och oftast långt mer envisa i sina attacker.
    Jag bryr mig inte heller. Jag har faktiskt aldrig varit med om att en lös hund attackerat mig. De flesta hundar är ganska trevliga. Däremot förstår jag att det finns folk som är rädda för hundar av olika anledningar och låter därför inte hundar springa fram till främlingar vind för våg. Och absolut inte till kopplade hundar. 
  • Mariohn
    Eliasmamma skrev 2012-02-24 11:50:33 följande:
    Mmm håller med. Hade hunden rusar fram till oss skulle jag ge den en spark och ägaren en utskällning
    Fast detta fattar inte jag...Jag är helt med på att hundar ska hållas kopplade och inte springa fram till folk men från det till att sparka på en hund? Vad gör man så för om man inte måste försvara sig? 
  • Mariohn
    Anonym skrev 2012-02-24 12:19:23 följande:
    Men du har väl inte tänkt gå in på den vaktande hundens territorium? Varför blir du rädd om du inte tänkt göra det?
    För att det är en normal reaktion när en potentiell livsfara befinner sig en meter bort utan att det finns något skydd. Blir du inte rädd om jag står vid min brevlåda och viftar med en yxa, skrikandes och vrålandes när du passerar på cykelstigen 50 cm ifrån mig? Då bör du undersöka dina reflexer och instinkter. 
  • Mariohn
    Anonym (hundägare) skrev 2012-02-24 12:49:52 följande:
    Supersmart av dej att jämnställa en man och en vakthund. För jag utgår ifrån att du här menar att mannen är tränad och lyder på kommando också? Skrattande
    Ledsen att du inte förstår poängen. Den är nämligen inte utifrån den hotfulla individens perspektiv. Utan från den passerandes. 
  • Mariohn
    Anonym skrev 2012-02-24 13:01:44 följande:
    Skillnaden är bara att det är olagligt att stå och vifta med knivar, även på egna tomten, medan det är lagligt att hunden morrar/skäller på förbipasserande.
    Nej. Det är inte lagligt att hundar tar sikte på enskilda individer och beter sig på det viset. 
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!