• rosyposy

Koppla din jävla hund!!!

Att tro att man alltid har järnkoll på sin hund och att den alltid lyder och lyssnar i alla situationer är så korkat så jag blir helt matt. 

Självklart är det inte okej att ha sin hund lös på sin tomt om det inte finns något staket, det kan väl alla med minsta ansvarskänsla räkna ut? 
    Det här med "osynligt staket" är något som folk hänvisar till som även tror att de alltid har full koll på sin hund och därmed kan ha den okopplad, enormt korkat. 

• rosyposy
    Anonym skrev 2012-02-22 12:12:42 följande:
    Vad menar du med "självklart"? Vi gör som vi vill på vår tomt och vår hund får vara på vår gård dygnet runt om vi och hunden vill det. Vem skulle kunna hindra oss?

Bor man i tätbebyggt område är det självklart och det borde även vara självklart om man bor på så sätt att andra människor ofta passerar eller hunden kan störa naturlivet (djurungar etc).

Nej ingen kan hindra er men kom sen inte och gnäll när er hund blir påkörd, drar iväg efter ett rådjur etc.

• rosyposy
    Mariohn skrev 2012-02-22 12:14:42 följande:
    Precis innan jul var jag tvungen att nita bromsen och slira ut på en åker för att en labbe kom från ingenstans och rusade rakt upp på vägen. Ägarna menade att han aldrig stuckit på det viset tidigare. Det var ju bra. 

Den är rätt kul, har varit med om liknande situationer där hundar kommer som skjutna ur en kanon med en ägare låååångt efter som säger "han har aaaaaldrig stuckit förut". Nähä, vad fint då.

Sen ser man samma hundägare vid senare tillfälle med hunden okopplad. Intelligent? Inte mycket.  
  • rosyposy
    Anonym skrev 2012-02-22 12:18:53 följande:
    Jag har min hund på gården utan staket, det är min rättighet.

Vad fint, säger du samma sak om hunden drar iväg efter en hare och blir påkörd?

Rättighet och rättighet, vilken rätt hänvisar du till då?

Vad för ansvar och skyldighet anser du att du har som hundägare? (Du känner till att med rättigheter kommer även skyldigheter och ansvar?).     
  • rosyposy
    deepsounds skrev 2012-02-22 12:23:59 följande:
    Av ren respekt mot andra människor ska SKA man inte ha hunden lös. Helt okej ifall du är ute i skogen där chansen är MINIMAL att du möter en människa, men inne i mer centrala områden så är de bara fruktansvärt dumt.
    De är ett djur, man kan ALDRIG lita hundra procent på den. Rätt som de är så springer den ändå, för du kan aldrig träna bort en hunds naturliga instinkter.
    De finns faktiskt folk som är brutalt hundrädda, då spelar de faktiskt ingen roll ifall du hund på 60 kilo är jätte snäll, för jag känner den faktiskt inte.
    Jag kopplar min lilla skrutt till hund som inte ens väger 7 kilo, och de är enbart för andra människor och även min hunds skull.
    I skogen har jag henne lös, men möter vi någon så kallar jag in henne direkt.

Om ni inte gör de för andras skull, gör de åtminstånde för eran hund skull. 

Håller med dig förutom på en punkt: det är inte okej i skogen heller. Hundar kan ställa till med oerhört mycket skada på djurlivet, speciellt under säsongen då många djur har ungar.
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!