HäxanSurtant skrev 2012-02-22 13:41:47 följande:
Jag hade blivit skitskraj om det kom in en främmande femåring på min tomt faktiskt. och ledsen och undrat vad den stackaren hade för föräldrar.
Men jag håller med dig man kan inte döda bara för att man tycker man har rätt till det. Saker kan alltid hända, en hund kan komma lös, ett barn kan smita eller gå vilse, saker kan hända, man kan aldrig ha full koll. Ett koppel är ingen trygghet för att slippa hundattacker, de flesta hundar kan klippa av sina koppel rätt fort med tänderna om det vill, många hundar blir hetsigare i koppel än utan OCH ytterligare, många människor verkar inte kunna hålla sina hundar i koppel när de uppför sig illa heller.
Jag är också mer för att hjälpa än stjälpa, men faktum kvarstår att hunden TS skriver om stannade på sin tomt, den gjorde inget, den höll sig på sin tomt men den lät, hundar kan låta. Jag förstår att upplevelsen är obehaglig, men det hände inget som var fel eller olagligt alls. Jag vet att man kan få hundar att stanna på sin tomt att inge gå utanför, min kompis hade två såna, däremot så kom gärna bygdens jakthundar dig och bråkade med hennes hundar på hennes tomt istället för att driva rådjur eller vad de nu skulle jagat egentligen. men hennes hundar var på sin tomt. Brukshundsklubben var i hennes skog och tränade med sina hundar, de klagade på att hennes hundar var lösa på hennes tomt och störde deras verksamhet. De klagade, fatta ironin, de står i hennes skog och klagar för att hennes hundar distraherar deras när dom tränar, när hennes hundar stå på sin tomt och är knäpptysta, de sa aldrig ett ljud fören du passerade tomtgränsen. Samma hundar kunde du öppna bagaget för och gå in och handla alternativt lägga dom utanför bilen i parkeringsrutan och de var kvar där när man kom ut, de kissade och baljsade på kommando också, vissa hundar går att lära sånt och vissa hundar är extremt duktiga.
Jag tycker de är farligt när man drar alla över samma. Jag har inte min hund lös överallt, för hon lyssnar inte till 99% ännu, däremot så förtjänar hon absolut att få vara lös under kontrollerande omständigheter, för att lära sig, för vårt samarbete och tillit, drömmen är att kunna ha henne lös överallt, men vi har en bra bit kvar dit. Men på min tomt under min uppsyn får hon vara lös, samma i skogen, hon har aldrig stuckit i skogen, det som får igång henne är andra hundar, folk och annat skiter hon i. Hon är som en filbunke hemma och hon har alltid varit bra med barn, det är det allra viktigaste för min del.
Jag måste nog säga att jag håller med dig. Hundhysterin har blivit löjlig. När jag var 15 var det ingen som skrek sig hes över lösa hundar, hundar som åt upp dem under promenaden osv osv. Hundar var något folk hade. Och så var det med det. Idag verkar alla hundar vara människoätande varelser som för ett jävla liv.