Kerstin skrev 2014-12-04 20:11:45 följande:
Hoppas att ni också slipper onödigt väntande.
Tyckte det var spännande första gången, såg det som en fin erfarenhet. Nu är jag mest bitter och ledsen, så jag har tyvärr inga peppande ord.
Väntar på att det ska bli tisdag och jag kan ta ett gravtest. Dock har jag blött så jag är ganska säker på resultatet. Så nästa år tar vi och börjar med att tömma en del av sparkontot.
Jag har kanske något som kan ge dig hopp. Jag vill alltid vara förberedd på allt som kan hända. Så jag har sökt en del på ersättning efter de tre försöken, ifall vi skulle hamna där med.
Detta hittade jag på bland annat barnlängtans hemsida:
"För att läsa mer om hur man gör ska du titta på Försäkringskassans hemsida. Där står det flera gånger att man måste ha rätt till vård i Sverige och att det bara gäller för vård som ges här. Att landstingen har de regler de har är egentligen olagligt och landstingen borde inte göra så, så det blir ett specialfall för just fertilitetsbehandlingar. Därför har man rätt till ersättning i annat EU/EES-land trots att man inte kan får vård i Sverige."
Som jag förstått så kan man i efterhand få ersättning för behandlingen av försäkringskassan.
Jag vet att jag hittade bra info om det här på familjeliv men kan inte hitta det nu.. Jag tror jag sökte på ivf försäkringskassan om du vill kolla vidare.