• Anonym

Jobba när morfar dött

Min morfar dog imorse och jag vet inte om jag fixar att jobba imorgon. Jag har ett vikarie-kontrakt som går ut sista mars (de brukar dock alltid förlängas) och jobbar i butik. Det känns lite tufft att stå bland folk.... Måste jag sjukanmäla mig eller är det bara att bita ihop och se glad ut?

• Svar på tråden Jobba när morfar dött
  • Sinne12

Sorg är giltig anledning till egensjukskrivning inom de 7 dagar man inte behöver intyg. Oavsett om katten dött eller morfar. Är man inte i skick att jobba ska man inte. Det går inte att jämföra känsloreaktioner.

Närståendes bortgång - och mor/farföräldrar räknas som anhörig - är utan tvekan sjukskrivningsskäl. Många kollektivavtal har dessutom betalda dagar med lön vid sådan frånvaro. Även nära anhörigs begravning ger rätt till betald frånvaro i många kollektivavtal.

Jag tycker att du TS ska stanna hemma från jobbet idag utefter hur du beskriver att du mår.

Hur en AG reagerar på det är ju omöjligt att säga, men en VETTIG AG förstår och det slår aldrig tillbaka mot dig.

Jag har varit hemma och sjukanmäld pga separation, inte varit minsta konstigt eller oförstånd från AGs sida. Morfars dödsfall skulle vi närmast skicka hem folk för om de kom och var uppenbart ledsna och tagna, dvs tycka att "gå hem om du vill, du behöver inte jobba idag om du inte orkar".

• Anonym

Jag har smsat min chef och talat om att morfar dött. Men jag skrev inget mer. Vi får se vad svaret blir... chefen kanske skriver nåt om att vara hemma.

• HelleGbg

beklagar sorgen, Tycker du ska vara hemma imorgon om du känner att du vill det. Även vikarier måste få ha sjukfrånvaro, man är ingen robot, och det vet nog din chef om. Var du hemma och ta hand om dej.

• Anonym
    HelleGbg skrev 2012-02-19 09:30:52 följande:
    beklagar sorgen, Tycker du ska vara hemma imorgon om du känner att du vill det. Även vikarier måste få ha sjukfrånvaro, man är ingen robot, och det vet nog din chef om. Var du hemma och ta hand om dej.
    Tack för dina ord!
  • Anonym

Min chef beklagade sorgen men skrev ingenting om att vara hemma... det är väl bara att bita ihop och serva kunderna som vanligt.

• Sinne12

Men säg att du vill vara hemma. Chefen kan ju lika gärna hållit tyst för du inte tog upp det och h*n tror att du VILL jobba för att slippa tänka på det.

Nu får du ha lite ryggrad och tala om att du inte är i skick att jobba imorgon. Gör det NU så hinner de få in ersättare etc.

• clin

Du har rätt att vara hemma om de är dödsfall inom 3 led. Dina barn din gammelmormor, föräldrar eller morfar. Det är en dag ledig. Detta kan han ej neka. Vad jobbar du med? Kommunal vet jag att de e så. Beklagar sorgen

• AA2012

Ring din arbetsgivare och säg vad som hänt och hur du känner, det ordnar sej säkert, känner du att du inte klarar av att jobba så ska du stanna hemma.

Beklagar sorgen   Hjärta

• springislovely86

Beklagar sorgen!
    När min morfar gick bort valde jag att sjukanmäla mig! Detta för att han stod väldigt nära mig. Jag kände att detta va det rätta beslutet för mig. Dock hade man ju inga vidare kollegor som sa att jag måste komma in ändå...

Det är helt upp till dig, vad känner du själv? Sitter du hemma och är ledsen nu hade jag tipsat dig om att göra något i morgon som får dig att må bra, träffa någon kompis och hitta på något whacky! :)

Stor kram

• Anonym

Detta är inte riktigt samma situation, men jag fick en obotlig sjukdomsdiagnos av min läkare för ett par månader sen. Satt hemma och grät hela dagen, men gick ändå till jobbet dagen efter. Jag hade haft all rätt att vara hemma ett par dagar, men för mig kändes det bättre att ha något att göra! Det var jättetufft de första dagarna på jobbet, men jag kände att det var bättre än att sitta hemma och grubbla. Alla har dock rätt att bestämma själva :)

• Anonym

Så gick även denna dag förbi. Vilken dag...

Jag fick absolut vara hemma imrgon sa chefen. Så det kommer jag att vara och det känns skönt.

• Yolanda

beklagar sorgen, du borde förståss få välja själv vad som känns bäst i det läget. Själv tycker jag det är skönt att distrhera mig med nåt annat, ex att jobba men det är ju så olika. kan vara skönt att få samla sina känslor lite.

Svar på tråden Jobba när morfar dött