Inlägg från: Annielee |Visa alla inlägg
  • Annielee

Mjuka markörer "soft markers" på rutinultraljudet

Var på rutinultraljudet för två dagar sedan och där såg de två stycken så kallade soft markers eller mjuka markörer som är en ökad risk för kromosomavvikelse om man som vårt foster har fler än en markör. Vår bäbis hade en i huvudet och en i hjärtat. Igår gjorde vi fostervattenprov och inväntar nu resultatet, en hemsk väntan är vad det är.

Någon mer här inne som varit med om detta och gjorde ni fostervattenprov och hur gick det med bäbisen, var den frisk eller ej???

• Svar på tråden Mjuka markörer "soft markers" på rutinultraljudet
  • Annielee

Hej!

Äntligen någon som svarar, dessutom något positivt. Tack Tinkerbellen.

Nej några andra tecken har de inte sett förutom mjuk markör i huvudet och hjärtat. Men oron är fruktansvärd nu, till saken hör att vi försökt bli gravida under flera år och nu  till slut efter div hormonbehandlingar samt 4 ivf försök lyckades vi bli gravida och sen får vi det här beskedet....

Vi valde att göra fostervattenprov för vi kände att vi inte orkade oroa oss hela graviditeten för hur sjukt barnet ska vara när det kommer ut. Dessa markörer talade främst för två olika kromosomfel, downs och edwards syndrom. Det senare kan man inte överleva med, och tanken på att behöva gå 40 veckor för att föda ut ett barn som snart skall dö pallade vi inte med. I så fall vill vi kunna avsluta graviditeten nu och försöka gå vidare, om det är möjligt. 

Vi ska få svar i slutet av denna vecka så nu kan vi bara hålla tummarna för att det ser bra ut samt hoppas att vi inte orsakat oss själva ett missfall genom att göra fostervattenprovet....         

• Annielee

Glädjande besked!!!

Jag är så lättad och lycklig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Provsvaret från snabbanalysen såg bra ut, inga kromosomavvikelser där iaf. Nu inväntar vi den fullständiga analysen men den ville inte ens doktorn skicka från början så  tror egentligen inte att de misstänker att det ska visa något...men man vet aldrig så klart... alltid finns det något att oroa sig för...hoppas att jag/vi inte heller orsakade något när vi valde att ta fostervattenprovet..än känns det bra i magen men vet att risken kvarstår flera veckor...

Jag känner mig jättelättad men fortfarande lite svårt att ta in det...hade ställt in mig på så dåliga besked...nu kan jag plocka fram gravidprylarna som jag slängde åt hel_ete förra veckan..och glädjas åt sparkarna!

Nu håller jag tummarna för att du får samma besked!!! Kram!!  

• Annielee

Härligt Soffipropp!!! Jag vet vilken lättnad du känner nu, den är fantastisk! Fira nu ordentligt och njut!!!!

• Annielee

Vet hur det känns JE81. Håller tummarna för att det ser bättre ut i dag och att det inte är något alls. De där markörerna behöver ju inte betyda nåt alls som du förstått när du läst tråden.

• Annielee
    Madeleiiiine skrev 2012-08-05 22:02:36 följande:
    Hej! Vi var på rul i fredags och fick veta att den lilla flickan i magen har två markörer.. En i hjärtat "golfboll" och en i hjärnan (cystor) vet inte vad det var dem kallade de, jag är så orolig och hon bökar och har sig varje dag vill kunna glädjas och känna mig trygg. Vi ska göra fvp nu på onsdag, hoppas verkligen allt är fint med den lilla... Så härligt att läsa solskenshistorier!!!! :)

Hej madeleiine!
    Vår tjej hade precis som eran två markörer, en i hjärtat och en i hjärnan. Hon föddes nu 24-e juli och mår jättebra!!! Håller tummarna för er också!!
Svar på tråden Mjuka markörer "soft markers" på rutinultraljudet