• iffis

Hjälp!!

I söndags så startade vi upp ett sötvattens akvarium och efter att det stått i nästan 1 vecka och alla vatten tester och tempratur var perfekta så åkte vi och köpte oss 5 malawi ciklider igår kväll. innan fiskarna fick hoppa i så dubbelkollade vi värdena i vattnet sen fick dom dyka i. I morse så tyckte jag att den ena var lite trög men gubben tog den för att att vara lite nyvaken och åkte till jobbet, nu mitt på dan så tog det ca 15 min så ligger alla på botten. Jag har ökat syreflödet och gjort ett netrit test som inte visade någon höjning, min fråga vad kan jag göra nu??
     Är dom döda? 

• Svar på tråden Hjälp!!
  • Lena

Har ni rätt sorts vatten för malawi? De ska inte ha vanligt sötvatten. Hur stort är akvariumet? Har ni matat dem?

• iffis

jag skrev nog bara fel, men det är rätt sorts vatten vad det nu är, det är sambons fiskar och han har haft malawi förr och har aldrig sett något dyligt :(. Vi har ringt till zoot så om 2 timmar har vi en extra syre pump vilket dom trodde kunde hjälpa men kan man göra något mer?

• Lena
    iffis skrev 2012-02-18 13:34:23 följande:
    jag skrev nog bara fel, men det är rätt sorts vatten vad det nu är, det är sambons fiskar och han har haft malawi förr och har aldrig sett något dyligt :(. Vi har ringt till zoot så om 2 timmar har vi en extra syre pump vilket dom trodde kunde hjälpa men kan man göra något mer?
    Kolla ph i vattnet, det bör 8. De kan långsamt vänjas in på vägre ph men inte genom att släppa i drekt.
  • iffis

när vi la idom igår var det 8 men jag får nog göra ett kik till

• Lena
    iffis skrev 2012-02-18 13:43:29 följande:
    när vi la idom igår var det 8 men jag får nog göra ett kik till
    Är de uppväxta i pH 8? Ir de från en vanlig zoobutik så har de nog gått i pH 7 och då blir det ju en chock.
  • iffis

vi sa att vi hade ph 8 när vi köpte dom och dom sa att det var bra :?

• Lena
    iffis skrev 2012-02-18 13:47:43 följande:
    vi sa att vi hade ph 8 när vi köpte dom och dom sa att det var bra :?
    Var det i en zoobutik och inte en akvariebutik ska du inte lita ett ord på vad de säger, de har sällan någon koll.
  • Strumpemamma

Va konstigt.... Vi har Malawi och har aldrig varit med om nåt liknande....
    Hur många fiskar släppte ni i? Även om vattnet har rätt värde från början så kan det bli ändring av vattenvärdet om man släpper i för många fiskar åt gången och om man råkar mata lite för mycket samtidigt.
    Och som sagt så är det ju väldigt bra om man låter dem vänja sig vid det nya vattnet genom att hälla i vatten i påsen från karet i omgångar innan man släpper i dem, men det har ni säkert redan tänkt på....

• iffis

dom fick mat imorse ungefär samma tid dom fick i butiken, butiken är en zoo butik men dom har nästan bara fiskar och var väldigt noga med att vi hade rätt förutsättningar för fiskarna osv innan vi fick köpa dom. Vi släpte i 4 små i ett 65 literskar (mellanlandnings kar). dom låg och aklamtiserade sig i påsarna i ca 30-40 minuter tror jag innan dom fick plumsa i.

• Lena
    iffis skrev 2012-02-18 14:07:52 följande:
    dom fick mat imorse ungefär samma tid dom fick i butiken, butiken är en zoo butik men dom har nästan bara fiskar och var väldigt noga med att vi hade rätt förutsättningar för fiskarna osv innan vi fick köpa dom. Vi släpte i 4 små i ett 65 literskar (mellanlandnings kar). dom låg och aklamtiserade sig i påsarna i ca 30-40 minuter tror jag innan dom fick plumsa i.
    det an vara lite tidigt att mata. Vi det pHt så blir det inte ntrit utan amoniakgas så köra flera pumpar på full sprutt är bra
  • iffis

fiskarna är nu dödsförklarade, vi kollade nu oxå kh värdet som visar 7 kan det vart boven?

allt har ju hänt på max 4 timmar

Svar på tråden Hjälp!!